K
onieczność wymiany
skraplacza uzależnio-
na jest od jego budowy.
W przypadku, kiedy do skra-
placza dostały się zabrudze-
nia i opiłki dostarczone wraz
z czynnikiem z zatartej sprężar-
ki, konieczna jest w pierwszej
kolejności próba ich wypłukania
ze skraplacza. To wykluczy sy-
tuację ponownego wprowadze-
nia zanieczyszczeń do układu.
ZATARCIE SPRĘŻARKI,
a wymiana chłodnicy
klimatyzacji
TECHNIKA SZEREGOWA
Płukanie jest w miarę skutecz-
nym rozwiązaniem tylko w przy-
padku skraplaczy zbudowanych
w technice „szeregowej”. Czyli
tych wyposażonych w jedną,
uformowaną w kształcie ser-
pentyny rurkę, która bezpo-
średnio łączy wlot z wylotem
skraplacza. Używając specja-
listycznej maszyny płuczącej,
przeznaczonej do płukania ukła-
Z ZATARCIEM SPRĘŻARKI SPOTYKA SIĘ WIELU WARSZTATOWCÓW
SERWISUJĄCYCH UKŁADY KLIMATYZACJI. JAK PRAWIDŁOWO DZIAŁAĆ?
komorowej. Mają one strukturę
wielorurkową, z rurkami podzie-
lonymi na kanały o bardzo ma-
łym przekroju, gdzie poszcze-
gólne, równolegle ułożone rurki,
wpadają do komór pośrednich,
tworząc rozbudowaną strukturę.
Można stwierdzić, że na chwilę
obecną skraplacze o konstrukcji
„równoległych rurek” występu-
ją powszechnie w autach i za-
stępują skraplacze szeregowe.
Skraplacze równoległe są lekkie
i wydajne, ale duża liczba za-
stosowanych komór pośrednich
sprzyja osadzaniu się w nich
zanieczyszczeń. Trudno jest je
usunąć płukaniem. Jedynym,
naprawdę skutecznym rozwią-
zaniem, jest wymiana takiego
skraplacza na nowy.
NOWY SKRAPLACZ
Dlatego przy zatarciu sprężarki,
jeżeli w układzie klimatyzacji wy-
stępuje skraplacz o konstrukcji
równoległej, zalecane jest, aby
przy montażu nowej sprężar-
ki wymienić skraplacz na no-
wy. Zastosowanie po zatarciu
sprężarki klimatyzacji starego
skraplacza równoległego mo-
że spowodować przedostanie
się do układu opiłków. Przez to
może dojść do zablokowania
zaworu rozprężnego lub dyszy
rozprężnej, a także do uszko-
dzeń nowej sprężarki.
dów klimatyzacji (nie wystar-
czy przedmuchiwanie układu
azotem) i zachowując kierunek
płukania przeciwny do obiegu
czynnika w układzie, możemy
usunąć zanieczyszczenia.
KONSTRUKCJA
WIELOKOMOROWA
Płukanie okazuje się jednak nie-
skuteczne w przypadku chłodnic
klimatyzacji o konstrukcji wielo-
W PRZYPADKU, KIEDY DO SKRAPLACZA
DOSTAŁY SIĘ ZANIECZYSZCZENIA
KONIECZNA JEST PRÓBA
ICH WYPŁUKANIA – A JEŻELI
JEST TO NIEMOŻLIWE
– NALEŻY WYMIENIĆ
SKRAPLACZ NA NOWY.
fot. dostawcy
22
PORADNIK