Background Image
Previous Page  22 / 36 Next Page
Basic version Information
Show Menu
Previous Page 22 / 36 Next Page
Page Background

K

onieczność wymiany

skraplacza uzależnio-

na jest od jego budowy.

W przypadku, kiedy do skra-

placza dostały się zabrudze-

nia i opiłki dostarczone wraz

z czynnikiem z zatartej sprężar-

ki, konieczna jest w pierwszej

kolejności próba ich wypłukania

ze skraplacza. To wykluczy sy-

tuację ponownego wprowadze-

nia zanieczyszczeń do układu.

ZATARCIE SPRĘŻARKI,

a wymiana chłodnicy

klimatyzacji

TECHNIKA SZEREGOWA

Płukanie jest w miarę skutecz-

nym rozwiązaniem tylko w przy-

padku skraplaczy zbudowanych

w technice „szeregowej”. Czyli

tych wyposażonych w jedną,

uformowaną w kształcie ser-

pentyny rurkę, która bezpo-

średnio łączy wlot z wylotem

skraplacza. Używając specja-

listycznej maszyny płuczącej,

przeznaczonej do płukania ukła-

Z ZATARCIEM SPRĘŻARKI SPOTYKA SIĘ WIELU WARSZTATOWCÓW

SERWISUJĄCYCH UKŁADY KLIMATYZACJI. JAK PRAWIDŁOWO DZIAŁAĆ?

komorowej. Mają one strukturę

wielorurkową, z rurkami podzie-

lonymi na kanały o bardzo ma-

łym przekroju, gdzie poszcze-

gólne, równolegle ułożone rurki,

wpadają do komór pośrednich,

tworząc rozbudowaną strukturę.

Można stwierdzić, że na chwilę

obecną skraplacze o konstrukcji

„równoległych rurek” występu-

ją powszechnie w autach i za-

stępują skraplacze szeregowe.

Skraplacze równoległe są lekkie

i wydajne, ale duża liczba za-

stosowanych komór pośrednich

sprzyja osadzaniu się w nich

zanieczyszczeń. Trudno jest je

usunąć płukaniem. Jedynym,

naprawdę skutecznym rozwią-

zaniem, jest wymiana takiego

skraplacza na nowy.

NOWY SKRAPLACZ

Dlatego przy zatarciu sprężarki,

jeżeli w układzie klimatyzacji wy-

stępuje skraplacz o konstrukcji

równoległej, zalecane jest, aby

przy montażu nowej sprężar-

ki wymienić skraplacz na no-

wy. Zastosowanie po zatarciu

sprężarki klimatyzacji starego

skraplacza równoległego mo-

że spowodować przedostanie

się do układu opiłków. Przez to

może dojść do zablokowania

zaworu rozprężnego lub dyszy

rozprężnej, a także do uszko-

dzeń nowej sprężarki.

dów klimatyzacji (nie wystar-

czy przedmuchiwanie układu

azotem) i zachowując kierunek

płukania przeciwny do obiegu

czynnika w układzie, możemy

usunąć zanieczyszczenia.

KONSTRUKCJA

WIELOKOMOROWA

Płukanie okazuje się jednak nie-

skuteczne w przypadku chłodnic

klimatyzacji o konstrukcji wielo-

W PRZYPADKU, KIEDY DO SKRAPLACZA

DOSTAŁY SIĘ ZANIECZYSZCZENIA

KONIECZNA JEST PRÓBA

ICH WYPŁUKANIA – A JEŻELI

JEST TO NIEMOŻLIWE

– NALEŻY WYMIENIĆ

SKRAPLACZ NA NOWY.

fot. dostawcy

22

PORADNIK