w silniku z grupy VW
o kodzie CBDB
CZAS PRACY NIEZBĘDNY
DO WYKONANIA WYMIANY
DLA WSZYSTKICH
SILNIKÓW WYNOSI
2 H 20 MIN.
WYMIANA ROZRZĄDU
JAK PRZEPROWADZIĆ PRAWIDŁOWY DEMONTAŻ I MONTAŻ WSZYSTKICH KOMPONENTÓW UKŁADU ROZRZĄDU, BY USŁUGA WYMIANY CAŁEGO
UKŁADU W SILNIKU CBDB NIE POCIĄGAŁA ZA SOBĄ KOSZTOWNYCH REKLAMACJI ORAZ ODBYWAŁA SIĘ TYLKO W TERMINACH ŚCIŚLE DO TEGO
PRZEWIDZIANYCH? ZASTOSUJCIE SIĘ DO RAD EKSPERTÓW Z CONTITECH PTG.
D
wulitrowy silnik Com-
mon Rail o kodzie CBDB
stosowany jest m.in.
w VW Golf V, VW Golf VI, VW
Jetta, VW Scirocco. Od mo-
mentu wprowadzenia stał się
jednym z najpopularniejszych
diesli w grupie V.A.G. Jego po-
pularność, a co najważniejsze,
wynikające z niej duże przebiegi
wymuszają okresową wymianę
komponentów rozrządu.
WSKAZÓWKI BEZPIECZEŃSTWA:
Silnik należy obracać TYLKO za koło
osadzone na wale korbowym w kie-
runku obrotów. Koło osadzone na wale
korbowym i koło na wałku rozrządu nie
mogą być obracane po zdjęciu paska
zębatego!!!
Unieruchomienia wałka rozrządu nie moż-
na używać jako oporu podczas odkrę-
cania i dokręcania koła wałka rozrządu.
Podczas obracania wałka rozrządu wał
korbowy nie może znajdować się w gór-
nym martwym punkcie.
Trzeba zwrócić szczególną uwagę
na to, by pasek nie został zanieczysz-
czony olejem lub płynem chłodniczym.
Prace w układzie rozrządu należy wyko-
nywać tylko przy zimnym silniku.
Trzeba zanotować kod radia i odłączyć
zacisk ujemny akumulatora.
MOMENTY DOKRĘCENIA:
Uwaga: Śruby i nakrętki powinny być
wymienione na nowe, nawet w przypad-
ku, gdy producent tego nie sugeruje.
Śruby na wałku rozrządu (śruba central-
na: 100 Nm., pozostałe: 20 Nm. + 90°).
Śruby na kole pompy wysokociśnienio-
wej (20 Nm. + 90°).
Nakrętka rolki napinającej (20 Nm. + 45°).
Środkowa osłona paska zębatego
(10 Nm.) .
Osłona paska zębatego dół (10 Nm.).
Śruba amortyzatora drgań ( 10 Nm. + 90°).
Rolka prowadząca (50 Nm. + 90°).
rys. 1
WAŻNE:
Prawidłowa wymiana rozrządu powinna obejmować wszystkie
komponenty współpracujące z paskiem rozrządu tj. rolki
napinające, rolki prowadzące, pompę wody oraz wszystkie
pozostałe elementy przewidziane przez producenta pojazdu
(śruby, nakrętki, uszczelniacze).
DO WYMIANY POTRZEBNE SĄ:
trzpień blokujący wałka rozrządu (OE 3359)
trzpień blokujący koła pompy wysokiego ciśnienia (OE 3359)
narzędzie blokujące (OE T 10172, OE T 10172/4)
narzędzie blokujące wał korbowy (OE T 10050)
klucz nasadowy (OE T 10264)
kołek wytyczający (OE T 10265)
fot. dostawcy
28
PORADNIK