Background Image
Previous Page  34 / 36 Next Page
Basic version Information
Show Menu
Previous Page 34 / 36 Next Page
Page Background

DOCENIĆ

wycieraczki

WYOBRAŹ SOBIE PODRÓŻ W CZASIE. JEST ROK 1900, MUSISZ AUTOMOBILEM POKONAĆ 100 KM, A TU LEJE

DESZCZ… I NIE MA W TWOIM AUCIE WYCIERACZEK, NIE MA TEŻ DACHU, A NAWET PRZEDNIEJ SZYBY!

P

odróż w deszczu wyma-

gała więc odpowiedniego

stroju i lotniczych okula-

rów. Gdy auta stały się bardziej

nowoczesne i miały zamknię-

tą karoserię, podczas jazdy

w deszczu kierowca wychy-

lał się, by lepiej widzieć drogę.

Przednia szyba zalewana była

wodą lub zasypywana śniegiem.

POLSKI TROP

Na początku XX wieku pojawiły

pierwsze wycieraczki urucha-

miane ręcznie za pomocą po-

krętła, a ramię ze sprężyną i pa-

skiem gumy do czyszczenia

szyby, automatycznie wracało

do pozycji wyjściowej. Podczas

jazdy w deszczu trzeba było to

wielokrotnie powtarzać. Wielu

specjalistów taką czynność uwa-

żało za bardzo niebezpieczną.

Jest też polski trop. Pianista

i kompozytor Józef Hofmann (ur.

w 1876 r. w Krakowie) opracował

stosunkowo nowoczesne wy-

cieraczki stworzone z inspiracji

wahadłowym ruchem wskazó-

wek metronu. Pomysł przypadł

do gustu Fordowi i trafiły one

do masowej produkcji. Jednak

dopiero w 1926 r. Bosch skon-

struował wycieraczkę napędza-

ną silnikiem elektrycznym.

W 1962 r. Robert Kearns, pra-

cujący w zakładach Forda w Mi-

chigan, stworzył wycieraczkę

interwałową (czyściła szybę

co kilka sekund, bez ingeren-

cji kierowcy). Uzyskał na to

nawet patent. W 1969 r. auta

marki Ford miały już takie roz-

wiązanie, ale Kearns zażądał

wynagrodzenia za swój pomysł.

Wiele lat procesował się nie

tylko z Fordem, ale i Chrysle-

rem. Spór zakończył się do-

piero w latach 90. XX wieku.

Kearns otrzymał ponad 30 mln

dolarów odszkodowania, a je-

go historia została przeniesiona

na ekran. W 2008 r. powstał

film fabularny „Flash of genius”

(„Przebłysk geniuszu”).

PODGRZEWANE DYSZE

Konstrukcja wycieraczki jest

bardzo prosta, ale co jakiś czas

i tu pojawiają się pewne no-

winki. Volvo XC90 jest np. od

2015 r. wyposażone w ramiona

wycieraczek Bosch Jet Wiper.

Dzięki połączeniu z dyszami

natryskowymi (zintegrowany-

mi z ramieniem wycieraczki,

a nie umieszczonymi na masce

silnika) dostarczają one rów-

nomiernie płyn ze spryskiwa-

cza do piór. Płyn tryska tylko

wtedy, gdy ramię wycieraczki

porusza się w górę, i od razu

rozprowadzany jest on na ca-

łej powierzchni szyby. W zimie

dysze są podgrzewane. Po-

dobne w założeniu rozwiąza-

nie zastosowano już w 1970 r.

w Citroenie CX, który przy wy-

cieraczce miał poprowadzony

wężyk z dziurkami. Jeden cykl

pracy wycieraczki wystarczył

do precyzyjnego oczyszczenia

niemal całej szyby.

KONSTRUKCJA

WYCIERACZKI

JEST BARDZO PROSTA,

ALE CO JAKIŚ CZAS

I TU POJAWIAJĄ SIĘ

PEWNE NOWINKI.

fot. dostawcy

34

KROK W TYŁ