W
samochodach marki Opel:
Combo, Corsa C-D, Meriva
i Tigra z silnikiem 1.3 CDTi
w pewnych przypadkach dochodzi
do uszkodzenia układu sprzęgłowego
w krótkim czasie po jego wymianie.
Po demontażu skrzyni biegów i do-
cisku sprzęgła można zauważyć,
że wieloklin tarczy został całkowicie
zniszczony (fot. 1). Z jakiego powodu
doszło do tak wczesnego zużycia?
Na powierzchni masy pierwotnej
DKZ widoczne jest zarysowanie na
promieniu odpowiadającemu otwo-
rom montażowym docisku (fot. 2),
co nie jest zjawiskiem normalnym.
Powodem tej usterki są śruby do-
cisku, które założone ponownie lub
dokręcone niewłaściwym momen-
tem powodują podparcie masy wtór-
nej DKZ i pracę masy wtórnej wraz
z tarczą pod kątem. Jest to możliwe,
ponieważ odległość między masami
jest bardzo mała. Tarcza sprzęgłowa
w tym rozwiązaniu posiada sztywną
piastę (fot. 1). Wałek sprzęgłowy na-
piera na ustawianą tarczę pod ką-
tem, powodując degradację wielo-
klinu. Zęby stają się coraz bardziej
szpiczaste. W wyniku dalszej eks-
ploatacji dochodzi do całkowitego
zniszczenia.
Dlatego w tym docisku należy
zawsze montować nowe śruby,
jak pokazano na instrukcji wewnątrz
zestawu RepSet (fot. 3). W sytuacji
demontażu i ponownego montażu
układu sprzęgłowego ze względu
na np. naprawę silnika, należy
Przyczyna
USZKODZENIA
SPRZĘGŁA
po krótkim przebiegu
BRAK PRZENIESIENIA NAPĘDU PO NP. 3000–5000 KM PRZEBIEGU TO DYSTANS ZDECYDOWANIE ZA MAŁY, JAKI MOŻE POKONAĆ NOWE
SPRZĘGŁO. ZWRÓĆMY WIĘC UWAGĘ, CO ULEGA USZKODZENIU I JAKIE SĄ TEGO PRZYCZYNY.
fot. 1: Uszkodzenie wieloklinu tarczy
sprzęgłowej.
fot. 2: Zarysowanie masy wtórnej.
fot. 5: Stan wałka sprzęgłowego.
fot. 4: Informacja serwisowa Schaeffler.
Uwaga:
Producent:
Opel,Suzuki,Vauxhall
Model:
Opel:
Agila,Combo,CorsaC,
CorsaD,Meriva,Tigra
Suzuki:
Ignis II,Swift III,WagonR
Vauxhall:
Combo,Corsa,Meriva,Tigra
Silnik:
Opel:
1.3CDTI,1.3CDTI16V
Suzuki:
1.3DDIS
Vauxhall:
1.3CDTI,1.3CDTI16V
LuKDMF:
415023210
LuKRepSet
®
:
622307200,622309509,
622309533,622310009,
622310033,622314609
622314633
Foto2:
Uszkodzonywielowpustpiasty
Foto1:
Otarciapowierzchniwskutekzastosowaniazbytdługiejśruby
SERVICE INFO
Stan02.2011
LuK0023
Domontażu docisku sprzęgła zastosowano
dwumasowekołozamachowe (DKZ)
z otworami gwintowanymi na przelot. Jako
że lukapomiędzymasąpierwotną
i wtórną jest bardzo niewielka, można
stosować jedynie śrubyodługości13mm.
Przy użyciu dłuższych śrub, gwint śruby
wystajez tylniej stronymasywtórnej
izderza sięzmasąpierwotną.
W tymprzypadkuDKZmożenie funkcjono-
waćpoprawnie.Wszystkiedrgania
obrotowe silnika będą przenoszone na
skrzyniębiegów /układnapędowybez
odpowiedniego tłumienia,powodująchałas
iprzedwczesnezużycie.
Wniektórychprzypadkach,pro lwielowpu-
stuw tarczy sprzęgłamoże z tego powodu
zostać takuszkodzony, żedalszeprzeniesie-
nienapęduniebędziemożliwe (patrz foto2).
Jeśli nowe śruby montażowe są
załączone, muszą zostać użyte przy
wymianie sprzęgła lubDKZ.
Jeśli śrubynie sądołączonedokomple-
tu,należyużywać jedynieśrubM6x13o
klasiewytrzymałości10.9.
W celu uniknięcia opisanych powyżej
problemów,Schae erAutomotivAftermar-
ketbędzieod tej chwilidodawałodpowied-
nie śrubydo zestawówRepSet® ze skutkiem
natychmiastowym.W okresieprzejściowym
mogąbyćdostępneobiewersjezestawów.
Właściweczęścizamiennemożnadobrać
wnaszymkataloguonline,podadresem
www.Schaeer-Aftermarket.pl
lubwRepXpertpodadresem
www.RepXpert.com.
Zastrzega sięprawodozmian technicznych
©2011Schae erAutomotiveAftermarket
Informacjedodatkowe:
Telefon:+48228783165
Fax: +48228783164
E-mail:aaminfo.pl@schaeer.com
www.Schaeer-Aftermarket.pl
Instrukcja montażu DKZ 415 0232 10
1
2
9996005360 ©2011www.Schaeffler-Aftermarket.com
1
fot. 3: Instrukcja znajdująca się wewnątrz
zestawu LuK RepSet.
zastosować się do informacji
serwisowej dostępnej na portalu
www.repxpert.pl(fot. 4).
Niedopuszczalne jest dokręcanie klu-
czem pneumatycznym, co czasami
się niestety praktykuje, ze względu
na brak układu samoregulacji. Mo-
ment z jakim należy dokręcić śru-
by docisku, mieści się w zakresie
12–15 Nm dla M6 (w zależności
od kodu silnika). Odpowiada to sile
z jaką dokręcamy wysprzęglik hy-
drauliczny z tworzywa sztucznego
do obudowy skrzyni biegów tego
pojazdu!
Kolejna ważna kwestia to kontro-
la wałka sprzęgłowego. Taki stan
(fot. 5) jest niedopuszczalny. Założe-
nie nowego sprzęgła, zakończy się
błyskawiczną usterką.
OPEL
1.3 CDTI
fot. dostawcy
24
PORADNIK