Background Image
Previous Page  24 / 36 Next Page
Basic version Information
Show Menu
Previous Page 24 / 36 Next Page
Page Background

W

samochodach marki Opel:

Combo, Corsa C-D, Meriva

i Tigra z silnikiem 1.3 CDTi

w pewnych przypadkach dochodzi

do uszkodzenia układu sprzęgłowego

w krótkim czasie po jego wymianie.

Po demontażu skrzyni biegów i do-

cisku sprzęgła można zauważyć,

że wieloklin tarczy został całkowicie

zniszczony (fot. 1). Z jakiego powodu

doszło do tak wczesnego zużycia?

Na powierzchni masy pierwotnej

DKZ widoczne jest zarysowanie na

promieniu odpowiadającemu otwo-

rom montażowym docisku (fot. 2),

co nie jest zjawiskiem normalnym.

Powodem tej usterki są śruby do-

cisku, które założone ponownie lub

dokręcone niewłaściwym momen-

tem powodują podparcie masy wtór-

nej DKZ i pracę masy wtórnej wraz

z tarczą pod kątem. Jest to możliwe,

ponieważ odległość między masami

jest bardzo mała. Tarcza sprzęgłowa

w tym rozwiązaniu posiada sztywną

piastę (fot. 1). Wałek sprzęgłowy na-

piera na ustawianą tarczę pod ką-

tem, powodując degradację wielo-

klinu. Zęby stają się coraz bardziej

szpiczaste. W wyniku dalszej eks-

ploatacji dochodzi do całkowitego

zniszczenia.

Dlatego w tym docisku należy

zawsze montować nowe śruby,

jak pokazano na instrukcji wewnątrz

zestawu RepSet (fot. 3). W sytuacji

demontażu i ponownego montażu

układu sprzęgłowego ze względu

na np. naprawę silnika, należy

Przyczyna

USZKODZENIA

SPRZĘGŁA

po krótkim przebiegu

BRAK PRZENIESIENIA NAPĘDU PO NP. 3000–5000 KM PRZEBIEGU TO DYSTANS ZDECYDOWANIE ZA MAŁY, JAKI MOŻE POKONAĆ NOWE

SPRZĘGŁO. ZWRÓĆMY WIĘC UWAGĘ, CO ULEGA USZKODZENIU I JAKIE SĄ TEGO PRZYCZYNY.

fot. 1: Uszkodzenie wieloklinu tarczy

sprzęgłowej.

fot. 2: Zarysowanie masy wtórnej.

fot. 5: Stan wałka sprzęgłowego.

fot. 4: Informacja serwisowa Schaeffler.

Uwaga:

Producent:

Opel,Suzuki,Vauxhall

Model:

Opel:

Agila,Combo,CorsaC,

CorsaD,Meriva,Tigra

Suzuki:

Ignis II,Swift III,WagonR

Vauxhall:

Combo,Corsa,Meriva,Tigra

Silnik:

Opel:

1.3CDTI,1.3CDTI16V

Suzuki:

1.3DDIS

Vauxhall:

1.3CDTI,1.3CDTI16V

LuKDMF:

415023210

LuKRepSet

®

:

622307200,622309509,

622309533,622310009,

622310033,622314609

622314633

Foto2:

Uszkodzonywielowpustpiasty

Foto1:

Otarciapowierzchniwskutekzastosowaniazbytdługiejśruby

SERVICE INFO

Stan02.2011

LuK0023

Domontażu docisku sprzęgła zastosowano

dwumasowekołozamachowe (DKZ)

z otworami gwintowanymi na przelot. Jako

że lukapomiędzymasąpierwotną

i wtórną jest bardzo niewielka, można

stosować jedynie śrubyodługości13mm.

Przy użyciu dłuższych śrub, gwint śruby

wystajez tylniej stronymasywtórnej

izderza sięzmasąpierwotną.

W tymprzypadkuDKZmożenie funkcjono-

waćpoprawnie.Wszystkiedrgania

obrotowe silnika będą przenoszone na

skrzyniębiegów /układnapędowybez

odpowiedniego tłumienia,powodująchałas

iprzedwczesnezużycie.

Wniektórychprzypadkach,pro lwielowpu-

stuw tarczy sprzęgłamoże z tego powodu

zostać takuszkodzony, żedalszeprzeniesie-

nienapęduniebędziemożliwe (patrz foto2).

Jeśli nowe śruby montażowe są

załączone, muszą zostać użyte przy

wymianie sprzęgła lubDKZ.

Jeśli śrubynie sądołączonedokomple-

tu,należyużywać jedynieśrubM6x13o

klasiewytrzymałości10.9.

W celu uniknięcia opisanych powyżej

problemów,Schae erAutomotivAftermar-

ketbędzieod tej chwilidodawałodpowied-

nie śrubydo zestawówRepSet® ze skutkiem

natychmiastowym.W okresieprzejściowym

mogąbyćdostępneobiewersjezestawów.

Właściweczęścizamiennemożnadobrać

wnaszymkataloguonline,podadresem

www.Schae

er-Aftermarket.pl

lubwRepXpertpodadresem

www.RepXpert.com

.

Zastrzega sięprawodozmian technicznych

©2011Schae erAutomotiveAftermarket

Informacjedodatkowe:

Telefon:+48228783165

Fax: +48228783164

E-mail:aaminfo.pl@schae

er.com

www.Schae

er-Aftermarket.pl

Instrukcja montażu DKZ 415 0232 10

1

2

9996005360 ©2011www.Schaeffler-Aftermarket.com

1

fot. 3: Instrukcja znajdująca się wewnątrz

zestawu LuK RepSet.

zastosować się do informacji

serwisowej dostępnej na portalu

www.repxpert.pl

(fot. 4).

Niedopuszczalne jest dokręcanie klu-

czem pneumatycznym, co czasami

się niestety praktykuje, ze względu

na brak układu samoregulacji. Mo-

ment z jakim należy dokręcić śru-

by docisku, mieści się w zakresie

12–15 Nm dla M6 (w zależności

od kodu silnika). Odpowiada to sile

z jaką dokręcamy wysprzęglik hy-

drauliczny z tworzywa sztucznego

do obudowy skrzyni biegów tego

pojazdu!

Kolejna ważna kwestia to kontro-

la wałka sprzęgłowego. Taki stan

(fot. 5) jest niedopuszczalny. Założe-

nie nowego sprzęgła, zakończy się

błyskawiczną usterką.

OPEL

1.3 CDTI

fot. dostawcy

24

PORADNIK