Olej najczęściej uzupełniamy sa-
mi – tak odpowiedziało 80 proc.
kierowców, ale jeszcze kilka lat
temu ten wskaźnik przekraczał
90 proc. Jeden na pięciu kie-
rowców w sprawach dolewek
zdaje się na bardziej doświad-
czonych – 18 proc. ankietowa-
nych zleca to w warsztacie, a 2
proc. samodzielnie kupuje olej
na dolewkę, ale już uzupełnie-
nie poziomu zostawia profesjo-
nalistom. Co trzeci kierowca olej
na dolewkę kupuje w sklepach
z częściami i akcesoriami, po
22 proc. udziału mają warszta-
ty niezależne i stacje paliw, a 15
proc. – super- i hipermarkety.
71 proc. kierowców deklaruje,
że uzupełnia poziom oleju, gdy
podczas przeprowadzanej regu-
larnie kontroli okaże się, że jego
stan jest zbyt niski. Niestety, aż
26 proc. robi to dopiero wtedy,
gdy zapali się kontrolka niskie-
go poziomu oleju.
Warto zauważyć, że od kilku
lat maleje wskaźnik samodziel-
nych wymian oleju, w podob-
nym tempie spada także udział
trybu Buy&Fit (kierowca kupuje
olej samemu, a wymianę zle-
ca profesjonalistom). W 2017
roku obie opcje wybrało po 14
proc. kierowców, podczas gdy
3 lata wcześniej oba wskaźniki
wynosiły 20 proc. Oczywiście
preferencje kierowców zależą od
wieku posiadanego przez nich
samochodu. W grupie aut do
4 lat na samodzielną wymianę
decyduje się 9 proc. ankietowa-
nych, a na tryb Buy&Fit 7 proc.,
zaś w przypadku najstarszych
samochodów (15 lat i więcej) te
wskaźniki wynoszą odpowied-
nio 19 i 17 proc.
W serwisach autoryzowanych naj-
popularniejsze są oleje o lepko-
ści 5W-30 i 5W-40, w serwisach
niezależnych i sklepach motory-
zacyjnych jednakowy udział mają
oleje o lepkości 5W i 10W (10W-
30 i 10W-40). W tych pierwszych
warsztatach większość stano-
wią oleje syntetyczne (55 proc.),
w pozostałych kanałach rozkład
jest nieco bardziej równomierny
– w serwisach niezależnych 39
proc. to oleje półsyntetyczne,
a 37 proc. – syntetyczne. W skle-
pach i hurtowniach procentowe
udziały są identyczne, ale więk-
szy mają oleje syntetyczne.
71 PROC. KIEROWCÓW
DEKLARUJE,
ŻE UZUPEŁNIA POZIOM
OLEJU, GDY PODCZAS
PRZEPROWADZANEJ
REGULARNIE KONTROLI
OKAŻE SIĘ, ŻE JEGO
STAN JEST ZBYT NISKI.
NIESTETY, AŻ 26 PROC.
ROBI TO DOPIERO
WTEDY, GDY ZAPALI SIĘ
KONTROLKA NISKIEGO
POZIOMU OLEJU.
11
Z RYNKU