Klas
prawie dla każdego
Zabytkowe samochody mają swój niepowtarzalny styl i chyba każdy jest nimi zafascynowany.
Coraz więcej osób marzy też, by mieć takiego klasyka w garażu.
Ford Model A
Na zdjęciu znakomicie zachowany Ford Model A w wersji
Town z 1929 r. Seryjna produkcja tego masowego modelu
Forda wystartowała w 1927 r. i trwała do 1932 r. Tych aut
powstało bardzo dużo, bo aż ponad 4,3 mln sztuk!
I to w różnych wersjach nadwoziowych. Ford A powstawał
nie tylko w USA, ale też w Niemczech. Model A był
pierwszym pojazdem tej marki ze standardowym – tak jak
dziś – systemem sterowania: sprzęgło, hamulec i gaz były
uruchamiane przy pomocy pedałów w podłodze. Seryjnie
Ford A posiadał bogate wyposażenie: lusterko wsteczne,
ramieniowe kierunkowskazy czy wskaźnik poziomu paliwa
na desce rozdzielczej. Był to pierwszy masowo produkowany
automobil z szybami wykonanymi z tzw. szkła bezpiecznego.
Model A miał długość ok. 420 cm i rozwijał
prędkość bliską 104 km/h, a zapewniał
ją 4-cylindrowy benzynowy silnik
o pojemności 3,3 litra i mocy
40 KM. Znakomicie zachowane
egzemplarze osiągają ceny blisko
170 tys. zł.
W
drugiej połowie lat 80. motory-
zacja zabytkowa została uznana
za bardzo interesującą lokatę ka-
pitału. Samochody, które kiedyś nie wzbudzały
większych emocji, dziś stają się pożądane. Mo-
dele, które już w momencie premiery przyku-
wały uwagę, są dziś wręcz poszukiwane przez
kolekcjonerów. I z roku na rok wzrasta wartość
tych perełek.
Samochodem zabytkowym może być zarów-
no Ford model T z początku XX wieku lub Fiat
126p z 1990 r.
fot. producenci, Marzena Kozielska
24
top
temat