Background Image
Previous Page  24 / 64 Next Page
Basic version Information
Show Menu
Previous Page 24 / 64 Next Page
Page Background

Klas

prawie dla każdego

Zabytkowe samochody mają swój niepowtarzalny styl i chyba każdy jest nimi zafascynowany.

Coraz więcej osób marzy też, by mieć takiego klasyka w garażu.

Ford Model A

Na zdjęciu znakomicie zachowany Ford Model A w wersji

Town z 1929 r. Seryjna produkcja tego masowego modelu

Forda wystartowała w 1927 r. i trwała do 1932 r. Tych aut

powstało bardzo dużo, bo aż ponad 4,3 mln sztuk!

I to w różnych wersjach nadwoziowych. Ford A powstawał

nie tylko w USA, ale też w Niemczech. Model A był

pierwszym pojazdem tej marki ze standardowym – tak jak

dziś – systemem sterowania: sprzęgło, hamulec i gaz były

uruchamiane przy pomocy pedałów w podłodze. Seryjnie

Ford A posiadał bogate wyposażenie: lusterko wsteczne,

ramieniowe kierunkowskazy czy wskaźnik poziomu paliwa

na desce rozdzielczej. Był to pierwszy masowo produkowany

automobil z szybami wykonanymi z tzw. szkła bezpiecznego.

Model A miał długość ok. 420 cm i rozwijał

prędkość bliską 104 km/h, a zapewniał

ją 4-cylindrowy benzynowy silnik

o pojemności 3,3 litra i mocy

40 KM. Znakomicie zachowane

egzemplarze osiągają ceny blisko

170 tys. zł.

W

drugiej połowie lat 80. motory-

zacja zabytkowa została uznana

za bardzo interesującą lokatę ka-

pitału. Samochody, które kiedyś nie wzbudzały

większych emocji, dziś stają się pożądane. Mo-

dele, które już w momencie premiery przyku-

wały uwagę, są dziś wręcz poszukiwane przez

kolekcjonerów. I z roku na rok wzrasta wartość

tych perełek.

Samochodem zabytkowym może być zarów-

no Ford model T z początku XX wieku lub Fiat

126p z 1990 r.

fot. producenci, Marzena Kozielska

24

top

temat