NASI DOSTAWCY
INTER-NEWS
Sondy lambda: przewodnik
Z pewnością wiesz, że w Twoim samo-
chodzie jest zamontowana sonda lambda
(a może nawet dwie). Czy wiesz jednak,
jakie jest jej zadanie?W jaki sposób działa?
Stefan Verhoef, Product Manager DENSO
odpowiedzialny za sondy lambda odpowi-
ada na najczęściej zadawane pytania.
Jaką rolę pełnią sondy lambda?
Sondy lambda współpracują z systemem
wtrysku paliwa, katalizatorem i elektroni-
cznym modułem sterującym (ECU)
w celu uzyskania możliwie najmniejszej
emisji szkodliwych dla środowiska skład-
ników spalin. Sonda lambda realizuje ten cel
poprzez monitorowanie procentowej zawar-
tości tlenu w spalinach samochodu. Dane
te przesyłane są do ECU pojazdu, który
reguluje skład mieszanki paliwowo-powie-
trznej. Prawidłowy skład mieszanki pali-
wowo-powietrznej pozwala na sprawne
działanie katalizatora. Ten system oczyszcza-
nia spalin usuwa możliwie największą ilość
szkodliwych substancji emitowanych w spa-
linach, zanim opuszczą one pojazd.
Gdzie są umieszczone sondy lambda?
Każdy nowy samochód oraz większość po-
jazdów produkowanych od roku 1980
posiada sondę lambda; zazwyczaj jest ona
umieszczona w rurze wydechowej pojazdu
przed katalizatorem (jest to sonda regu-
lacyjna). Sonda umieszczona za kataliza-
torem jest nazywana sondą diagnostyczną.
Dokładne umiejscowienie sondy lambda
jest jednak różne i zależy od tego, czy sil-
nik posiada układ wydechowy przy silni-
ku widlastym lub rzędowym, jak również
od modelu i marki pojazdu. Najpewniej-
szym źródłem informacji jest dokumenta-
cja producenta pojazdu.
Dlaczego skład mieszanki paliwowo-po-
wietrznej musi być na bieżąco monito-
rowany?
Skład mieszanki jest ważny, ponieważ
wpływa na efektywność pracy katalizatora.
Jego zadaniem jest zmniejszenie zawartoś-
ci cząsteczek trzech substancji szkodliwych
– dwutlenku węgla (CO), niespalonych
węglowodorów (HC) i tlenków azotu (NOx)
w spalinach. Gdy sonda lambda wykry-
je poziom tlenu zawartego w spalinach,
ECU odbiera sygnał wyjściowy z sondy
i ocenia, czy mieszanka ma odpowied-
ni skład (stosunek powietrza do paliwa).
Ilość wtryskiwanego paliwa regulowana
jest za pomocą sterowania czasem wtrysku
w układzie zamkniętym. Po wykryciu zbyt
bogatej mieszanki ilość wtryskiwanego pali-
wa zostaje zmniejszona; gdy mieszanka jest
zbyt uboga, objętość wtryskiwanego pali-
wa ulega zwiększeniu. Celem jest osiągnię-
cie idealnego stosunku powietrza do paliwa
(mieszanki stechiometrycznej) w mieszance
doprowadzanej do silnika. Właściwa ilość
tlenu umożliwia zajście reakcji chemicznej
między szkodliwymi gazami i tlenem, której
produktem są nieszkodliwe gazy opuszczające
katalizator. Jeśli katalizator pracuje prawi-
dłowo, w tej reakcji chemicznej zużywany
jest cały tlen ze spalin.
Dlaczego niektóre samochody wyposażone
są w więcej niż jedną sondę lambda?
Wiele produkowanych ostatnio samocho-
dów, oprócz sondy lambda umieszczonej
przed katalizatorem (regulacyjnej), posiada
drugą sondę lambda zamontowaną za katali-
zatorem (tzw. sondę diagnostyczną). Sonda
lambda przed katalizatorem jest czujnikiem,
który wchodzi w skład systemu sterowania,
pomagając ECU silnika w regulacji składu
mieszanki. Diagnostyczna sonda lambda
za katalizatorem jest czujnikiem monitoru-
jącym działanie katalizatora. Sonda lambda
za katalizatorem monitoruje jego działanie
poprzez pomiar poziomu tlenu w spali-
nach, które go opuszczają. Jeśli sygnał sondy
ma wysokie napięcie, katalizator działa sku-
tecznie. Dzieje się tak dlatego, że w pracu-
jącym prawidłowo katalizatorze, cały tlen
zawarty w spalinach jest zużywany do reak-
cji chemicznej z udziałem tlenu i szkodli-
wych substancji. Jednak w miarę zużywania
się katalizatora, część szkodliwych gazów
i tlenu nie bierze udziału w reakcji chemi-
cznej i w niezmienionej postaci opuszcza
katalizator. Sygnał wyjściowy z sondy lamb-
da za katalizatorem będzie się stopniowo
zbliżał do sygnału z sondy lambda przed
katalizatorem, do chwili aż sygnał z obu sond
będzie taki sam. Jednakowe sygnały wskazują
na awarię (zużycie się) katalizatora.
Jakie są główne typy sond lambda?
Do głównych typów sond lambda zalicza
się sondy cyrkonowe, liniowe (A/F) i ty-
tanowe. Wszystkie pełnią tę samą rolę, ale
wykorzystują różne technologie do pomiaru
stosunku paliwa i powietrza oraz przekazują
różne sygnały wyjściowe:
• Cyrkonowe sondy lambda (zarówno
kubkowe, jak i planarne) są najbardziej
konwencjonalną technologią. Son-
da cyrkonowa wskazuje, czy stosunek
powietrze/paliwo jest wyższy, czy niższy
od współczynnika lambda równego
1,00. ECU silnika stopniowo zmie-
nia dawkę paliwa, aż sonda ponownie
wskaże, że skład mieszanki jest nie-
prawidłowy. W tym momencie ECU
rozpoczyna kolejną stopniową korekcję
w przeciwnym kierunku. Metoda ta jest
stosunkowo wolna i polega na ciągłej
korekcie w sąsiedztwie współczynni-
ka lambda 1,00 i nigdy nie pozwala
na utrzymanie współczynnika lambda