NASI DOSTAWCY
INTER-NEWS
1,00. Ogólnie rzecz biorąc, zwłaszcza
podczas zmieniających się warunków
jazdy (nagłe przyspieszanie i zwalnia-
nie) układy z sondą cyrkonową będą
wykazywały pewną niedokładność
w regulacji ilości wtryskiwanego paliwa,
w wyniku czego katalizator będzie pra-
cował mniej efektywnie.
• Sondy typu A/F (zarówno kubkowe,
jak i planarne). Pierwsze sondy A/F
zostały opracowane przez DENSO.
Umożliwiają spełnienie przez pojazd
coraz surowszych wymagań dotyczą-
cych emisji spalin. Są bardziej czułe
i wydajne niż sondy cyrkonowe. Sonda
A/F wskazuje dokładną wartość sto-
sunku powietrza do paliwa. Oznacza
to, że ECU silnika posiada informację,
jak daleko stosunek powietrze/paliwo
odbiega od współczynnika lambda
równego 1,00, może zatem również
określić wielkość korekty dawki wtrys-
ku. Umożliwia to modułowi steru-
jącemu silnikiem ECU skorygowanie
ilości wtryskiwanego paliwa tak, aby
prawie natychmiast osiągnąć i utrzy-
mać współczynnik lambda równy 1,00.
Układy z sondą typu A/F charaktery-
zują się większą dokładnością w regula-
cji ilości wtryskiwanego paliwa, dzięki
czemu w katalizatorze utrzymywane
są optymalne warunki, a pojazd emitu-
je mniej szkodliwych związków, zużywa
mniej paliwa i lepiej sprawuje się pod-
czas jazdy.
• Sondy tytanowe są pod wielo-
ma względami podobne do sond
cyrkonowych; jednak podczas gdy
sondy cyrkonowe (oraz sondy typu
A/F) wymagają kontaktu z powietrzem
z zewnątrz, by porównać jego skład
ze składem wydalanych spalin, son-
dy tytanowe mogą funkcjonować bez
kontaktu z otaczającym powietrzem.
Dzięki temu doskonale sprawdzają się
w pojazdach terenowych o napędzie
4x4, które np. przejeżdżając przez wodę
w pewnym stopniu się zanurzają. Sondy
tytanowe mimo zanurzenia wciąż działa-
ją efektywnie. Sondy tytanowe różnią
się od innych sond również sygnałem
wyjściowym – nie generują napięcia,
tylko zmieniają swoją rezystancję. Son-
dy tytanowe nie mogą być wymieniane
na sondy lambda innego typu: zamien-
nik tytanowej sondy lambda również
musi być sondą tytanową.
Co oznaczają terminy „dedykowana”
i „uniwersalna”?
Terminy te odnoszą się do sposobu mon-
tażu sondy lambda. Sondy dedykowane
posiadają wtyczkę dostosowaną do specy-
fikacji konkretnego pojazdu i są gotowe
do montażu. Uniwersalne sondy lambda
są sprzedawane bez wtyczki, co pozwala
na ponowne wykorzystanie (i recykling!)
wtyczki ze zużytej sondy.
Co dzieje się w przypadku usterki sondy
lambda?
W przypadku awarii sondy lambda, ECU
nie może wykryć, jaki jest stosunek powie-
trza i paliwa w mieszance. Musi zatem nie-
jako „zgadywać”, jaka ilość paliwa powinna
być wtryskiwana. Powoduje to mniej wy-
dajne wykorzystanie paliwa, a tym samym
większe jego zużycie. Jest również przyczyną
mniejszej sprawności katalizatora i niekiedy
wyższego poziomu emisji składników szkod-
liwych w spalinach.
Jak często należy wymieniać sondy lamb-
da?
DENSOzaleca wymianę zgodnie z wytyczny-
mi producenta pojazdu. Działanie i spra-
wność sond lambda należy jednak sprawdzać
podczas każdego przeglądu samochodu –
stary lub zużywający zbyt dużo oleju silnik
potrzebuje wymiany sond częściej niż wska-
zuje specyfikacja.
Warto również wspomnieć o tym,
że na wydajność i żywotność sondy lamb-
da negatywnie wpływa zanieczyszczone lub
niskiej jakości paliwo. Paliwo może być za-
nieczyszczone dodatkami do oleju sil-
nikowego, np. detergentami dyspergują-
cymi lub środkami smarnymi, dodatkami
do paliwa, preparatami uszczelniającymi
części silnika oraz osadami ropy naftowej
po odsiarczeniu. Zanieczyszczone paliwo,
po podgrzaniu do temperatury powyżej 700
stopni Celsjusza, może emitować szkodliwe
opary, które negatywnie wpływają na sondę
lambda, powodując zapychanie elektrod.
Jest to powszechna przyczyna przedwcze-
snych awarii sond lambda. Nowoczesna kon-
strukcja sond lambda DENSO eliminuje
to niebezpieczeństwo. Zastosowana przez nas
podwójna powłoka ochronna z tlenku gli-
nu, która otacza element ceramiczny sondy
chroni ją przed zanieczyszczonym paliwem
i zapewnia jej prawidłowe działanie.
Program sond lambda DENSO w skrócie
• 417 numerów katalogowych, 5,584 zas-
tosowań i ponad 68% pokrycie europej-
skiego parku pojazdów
• Sondy lambda z grzałką i bez (kubkowe
i planarne), sondy typu A/F (z charak-
terystyką liniową), sondy Lean Burn
(mieszanki ubogie) oraz tytanowe –
zarówno dedykowane, jak i uniwersalne
• Sondy regulacyjne (umieszczone przed
katalizatorem) oraz sondy diagnostyczne
(umieszczone za katalizatorem)
• Czujniki tlenu DENSO są spawane la-
serowo i poddawane rygorystycznym
testom jakości, dzięki czemu spełniają
najwyższe wymogi OE i zapewniają
długoterminowe, niezawodne i wydaj-
ne działanie.
Więcej informacji na temat programu sond
lambda DENSO można znaleźć na stro-
nie
www.denso-am.pl, w katalogu TecDoc
oraz kontaktując się z przedstawicielem
DENSO.