Background Image
Previous Page  35 / 52 Next Page
Basic version Information
Show Menu
Previous Page 35 / 52 Next Page
Page Background

NASI DOSTAWCY

INTER-NEWS

1,00. Ogólnie rzecz biorąc, zwłaszcza

podczas zmieniających się warunków

jazdy (nagłe przyspieszanie i zwalnia-

nie) układy z sondą cyrkonową będą

wykazywały pewną niedokładność

w regulacji ilości wtryskiwanego paliwa,

w wyniku czego katalizator będzie pra-

cował mniej efektywnie.

• Sondy typu A/F (zarówno kubkowe,

jak i planarne). Pierwsze sondy A/F

zostały opracowane przez DENSO.

Umożliwiają spełnienie przez pojazd

coraz surowszych wymagań dotyczą-

cych emisji spalin. Są bardziej czułe

i wydajne niż sondy cyrkonowe. Sonda

A/F wskazuje dokładną wartość sto-

sunku powietrza do paliwa. Oznacza

to, że ECU silnika posiada informację,

jak daleko stosunek powietrze/paliwo

odbiega od współczynnika lambda

równego 1,00, może zatem również

określić wielkość korekty dawki wtrys-

ku. Umożliwia to modułowi steru-

jącemu silnikiem ECU skorygowanie

ilości wtryskiwanego paliwa tak, aby

prawie natychmiast osiągnąć i utrzy-

mać współczynnik lambda równy 1,00.

Układy z sondą typu A/F charaktery-

zują się większą dokładnością w regula-

cji ilości wtryskiwanego paliwa, dzięki

czemu w katalizatorze utrzymywane

są optymalne warunki, a pojazd emitu-

je mniej szkodliwych związków, zużywa

mniej paliwa i lepiej sprawuje się pod-

czas jazdy.

• Sondy tytanowe są pod wielo-

ma względami podobne do sond

cyrkonowych; jednak podczas gdy

sondy cyrkonowe (oraz sondy typu

A/F) wymagają kontaktu z powietrzem

z zewnątrz, by porównać jego skład

ze składem wydalanych spalin, son-

dy tytanowe mogą funkcjonować bez

kontaktu z otaczającym powietrzem.

Dzięki temu doskonale sprawdzają się

w pojazdach terenowych o napędzie

4x4, które np. przejeżdżając przez wodę

w pewnym stopniu się zanurzają. Sondy

tytanowe mimo zanurzenia wciąż działa-

ją efektywnie. Sondy tytanowe różnią

się od innych sond również sygnałem

wyjściowym – nie generują napięcia,

tylko zmieniają swoją rezystancję. Son-

dy tytanowe nie mogą być wymieniane

na sondy lambda innego typu: zamien-

nik tytanowej sondy lambda również

musi być sondą tytanową.

Co oznaczają terminy „dedykowana”

i „uniwersalna”?

Terminy te odnoszą się do sposobu mon-

tażu sondy lambda. Sondy dedykowane

posiadają wtyczkę dostosowaną do specy-

fikacji konkretnego pojazdu i są gotowe

do montażu. Uniwersalne sondy lambda

są sprzedawane bez wtyczki, co pozwala

na ponowne wykorzystanie (i recykling!)

wtyczki ze zużytej sondy.

Co dzieje się w przypadku usterki sondy

lambda?

W przypadku awarii sondy lambda, ECU

nie może wykryć, jaki jest stosunek powie-

trza i paliwa w mieszance. Musi zatem nie-

jako „zgadywać”, jaka ilość paliwa powinna

być wtryskiwana. Powoduje to mniej wy-

dajne wykorzystanie paliwa, a tym samym

większe jego zużycie. Jest również przyczyną

mniejszej sprawności katalizatora i niekiedy

wyższego poziomu emisji składników szkod-

liwych w spalinach.

Jak często należy wymieniać sondy lamb-

da?

DENSOzaleca wymianę zgodnie z wytyczny-

mi producenta pojazdu. Działanie i spra-

wność sond lambda należy jednak sprawdzać

podczas każdego przeglądu samochodu –

stary lub zużywający zbyt dużo oleju silnik

potrzebuje wymiany sond częściej niż wska-

zuje specyfikacja.

Warto również wspomnieć o tym,

że na wydajność i żywotność sondy lamb-

da negatywnie wpływa zanieczyszczone lub

niskiej jakości paliwo. Paliwo może być za-

nieczyszczone dodatkami do oleju sil-

nikowego, np. detergentami dyspergują-

cymi lub środkami smarnymi, dodatkami

do paliwa, preparatami uszczelniającymi

części silnika oraz osadami ropy naftowej

po odsiarczeniu. Zanieczyszczone paliwo,

po podgrzaniu do temperatury powyżej 700

stopni Celsjusza, może emitować szkodliwe

opary, które negatywnie wpływają na sondę

lambda, powodując zapychanie elektrod.

Jest to powszechna przyczyna przedwcze-

snych awarii sond lambda. Nowoczesna kon-

strukcja sond lambda DENSO eliminuje

to niebezpieczeństwo. Zastosowana przez nas

podwójna powłoka ochronna z tlenku gli-

nu, która otacza element ceramiczny sondy

chroni ją przed zanieczyszczonym paliwem

i zapewnia jej prawidłowe działanie.

Program sond lambda DENSO w skrócie

• 417 numerów katalogowych, 5,584 zas-

tosowań i ponad 68% pokrycie europej-

skiego parku pojazdów

• Sondy lambda z grzałką i bez (kubkowe

i planarne), sondy typu A/F (z charak-

terystyką liniową), sondy Lean Burn

(mieszanki ubogie) oraz tytanowe –

zarówno dedykowane, jak i uniwersalne

• Sondy regulacyjne (umieszczone przed

katalizatorem) oraz sondy diagnostyczne

(umieszczone za katalizatorem)

• Czujniki tlenu DENSO są spawane la-

serowo i poddawane rygorystycznym

testom jakości, dzięki czemu spełniają

najwyższe wymogi OE i zapewniają

długoterminowe, niezawodne i wydaj-

ne działanie.

Więcej informacji na temat programu sond

lambda DENSO można znaleźć na stro-

nie

www.denso-am.pl

, w katalogu TecDoc

oraz kontaktując się z przedstawicielem

DENSO.