AKTUALNOŚCI
INTER-NEWS
Wyświetlacz ze sprzężeniem zwrotnym
Minipoduszka chroniąca kolana
Continental zaprezentował pierwszy w hi-
storii w pełni dotykowy ekran wykorzystu-
jący aktywne haptyczne sprzężenie zwrotne
(Haptic Feedback Display). Nowy wyświe-
tlacz przekazuje informacje zwrotne za po-
mocą impulsów ruchowych, które można
wyczuwać palcami. To rozwiązanie nie tylko
zwiększa komfort użytkownika, ale przede
wszystkim poprawia bezpieczeństwo jazdy,
gdyż kierowca nie musi odrywać wzroku
od jezdni i patrzeć na ekran, by wiedzieć,
czy pożądana operacja została uruchomiona
i zrozumiana przez system.
Podstawowym elementem odpowiedzial-
nym za właściwości haptyczne urządzenia
jest cewka elektromagnetyczna z dwoma
uzwojeniami. Są one sztywno umocowane
za elementami konstrukcyjnymi wyświe-
tlacza, pod połączonymi ze sobą warstwami
ekranu (szkłem ochronnym, czujnikiem po-
jemnościowym i wyświetlaczem). Podczas
działania cewka uruchamia mechaniczne
sprzężenie zwrotne, wyraźnie odczuwal-
ne przez użytkownika, przy jednoczesnym
pomiarze siły nacisku. Precyzyjnie wyre-
gulowane rozpoznawanie siły nacisku gwa-
rantuje, że przypadkowe dotknięcia zosta-
ną odróżnione od zamierzonych poleceń
operacyjnych. W rzeczywistości „ugięcie“
wynosi około jednej dziesiątej milimetra.
Ale ponieważ dzieje się to z bardzo dużym
przyspieszeniem, generowany impuls me-
chaniczny może być wyraźnie wyczuwany
palcem. Sprzężenie odbywa się zawsze na ca-
łej powierzchni ekranu.
Dotykowy 8-calowy ekran (20,3 cm) oparty
na technologii haptycznej trafi do seryjnej
produkcji do 2017 roku. (Fot. Continental)
Nowy Ford Mustang jest pierwszym samo-
chodem na rynku wyposażonym w nowy
rodzaj poduszki chroniącej kolana, którą
zintegrowano z drzwiczkami schowka przed
pasażerem, zamiast z tablicą rozdzielczą.
Dzięki temu pasażerowie mogą swobodnie
wyciągnąć nogi podczas jazdy. W nowym
rozwiązaniu opracowanym przez Forda
tradycyjna poduszka materiałowa ustąpiła
miejsca innowacyjnej konstrukcji z tworzy-
wa sztucznego, którą umieszczono pomiędzy
zewnętrzną i wewnętrzną strukturą drzwi-
czek schowka. Nowa poduszka ma zaled-
wie 46 cm długości, 28 cm szerokości i jest
o 65 % lżejsza od standardowej poduszki
chroniącej kolana, przy czym zapewnia po-
równywalny poziom ochrony. W przypadku
zderzenia niewielki generator gazu umiesz-
czony wewnątrz poduszki napełnia ją w za-
ledwie 20 milisekund, wypychając pokrywę
drzwiczek schowka na zewnątrz, aby zapew-
nić ochronę nóg pasażera. (Foto. Ford)