AKTUALNOŚCI
INTER-NEWS
Nowa Honda NSX
Mercedes-Benz G 500 4x4
2
Honda rozpocznie przyjmowanie zamówień
na długo oczekiwaną, kolejną generację
modelu NSX latem 2015 roku, a pierwsze
dostawy do salonów w Europie będą re-
alizowane na początku 2016 roku. Przed
wprowadzeniem NSX na rynek, inżyniero-
wie pracujący nad tym supersamochodem
ujawnili jego szczegóły techniczne.
Najistotniejsze rozwiązania techniczne
w nowym modelu NSX to:
• Pierwsza w historii firmy, rewolucyjna,
wielomateriałowa struktura nadwozia,
zapewniająca najlepszą wśród super-
samochodów sztywność struktury no-
śnej, przy jednoczesnym zachowaniu
niskiej masy. Po raz pierwszy zastoso-
wano odlewy w kluczowych węzłach
konstrukcyjnych.
• Pierwsze w przemyśle samochodowym
zastosowanie technologii odlewania
ablacyjnego, która łączy tradycyjną
metodę odlewniczą z techniką szyb-
kiego schładzania odlewu, co pozwala
na dużą swobodę projektowania ele-
mentów, gwarantuje sztywność odle-
wu, a także jego plastyczność i zdolność
pochłaniania energii, podobnie jak
w przypadku elementów otrzymanych
techniką wyciskania.
• Nowy NSX osiąga najlepsze w klasie
parametry aerodynamiczne bez zasto-
sowania aktywnych elementów aero-
dynamicznych. Uwagę zwraca trzysil-
nikowy napęd Sport
Hybrid wyposażony
w system chłodzenia
składający się z 10
wymienników
cie-
pła.
Odpowiadają
one za chłodzenie
przedniego zespołu
dwóch silników elektrycznych (TMU),
silnika spalinowego twin-turbo V6,
tylnego silnika elektrycznego napędu
bezpośredniego i 9-biegowej skrzyni
dwusprzęgłowej (DCT). Całkowicie
nowy, 3,5 litrowy silnik V6 twin-turbo
wymaga najintensywniejszego chłodze-
nia, które zapewniają mu 3 chłodnice:
jedna centralna i dwie boczne.
• NSX otrzymał najbardziej zaawanso-
waną wersję systemu napędowego Su-
per Handling All-Wheel Drive. Silniki
elektryczne pozwalają dynamicznie ste-
rować momentem obrotowym nawet
przy niskich prędkościach samochodu
i niskich obrotach silnika spalinowego.
• Inżynierowie stworzyli przednie za-
wieszenie o geometrii podwójnych
wahaczy, ale z dwoma dolnymi waha-
czami, które pozwalają odizolować mo-
ment generowany przez przedni zespół
dwóch silników elektrycznych (TMU)
od kierownicy. Zapewnia to wyma-
rzoną dla samochodu sportowego
komunikację kierowcy z pojazdem,
wzbogaconą wrażeniem jazdy „jak
po szynach”, które jest wynikiem pre-
cyzyjnego kierowania momentu obro-
towego pochodzącego z TMU.
NSX może poszczycić się najwyższej klasy
dociskiem aerodynamicznym stosowanym
w supersamochodach, ale uzyskanym bez
użycia jakichkolwiek aktywnych elementów.
Docisk aerodynamiczny jest wytwarzany
dzięki pełnej kontroli przepływu powietrza,
obejmującej każdy otwór wentylacyjny sa-
mochodu, a także przez optymalizację bryły
nadwozia.
Ogromne zainteresowanie klientów spra-
wiło, że pokazowy Mercedes-Benz G 500
4x4
2
trafił do produkcji seryjnej. To kolej-
na ekstremalna wersja w historii Klasy G,
tzw. „Gelendy”. Wyposażono go w pocho-
dzący z Mercedesa-AMG G 63 6x6 napęd
na wszystkie koła z osiami portalowymi oraz
nowy, 4-litrowym silnik V8 biturbo z bez-
pośrednim wtryskiem benzyny o mocy 310
kW (422 KM). Nowością jest także pod-
wozie z podwójnymi kolumnami i regu-
lowaną siłą tłumienia. Wystarczy rzut oka
na dane techniczne i już wiadomo, że dla
nowej „Gelendy” teren zaczyna się tam,
gdzie inne pojazdy terenowe muszą często
skapitulować. Ale co zaskakujące, G 500
4x4
2
wyróżnia się pewnym prowadzeniem
także na asfalcie. Znacznie szerszy w porów-
naniu ze standardowym modelem rozstaw
kół (+299 mm), duże, 22-calowe obręcze
z ogumieniem 325/55 R 22 oraz sportowy
tryb zawieszenia sprawiają, że mija zakręty
bardziej jak sportowy wóz niż samochód
do off-roadu.
Stały napęd na obie osie, skrzynia rozdziel-
cza z reduktorem, trzy dyferencjały bloko-
wane w ruchu i osie portale to elementy
niespotykane w popularnych pojazdach
terenowych. Te ostatnie są technologiczną
wizytówką modelu - dzięki zastosowaniu
mostów portalowych koła są tu mocowane
znacznie poniżej dyferencjału, a nie na jego
wysokości, jak w przypadku konwencjonal-
nych sztywnych osi. W rezultacie prześwit
wzrósł do 450 mm, a głębokość brodze-
nia - czy raczej pływania - do 1000 mm.
(Fot. Daimler)