AKTUALNOŚCI
INTER-NEWS
1.4 ECOTEC w nowej Astrze
Więcej mocy w Porsche 911 Carrera
1.4 ECOTEC Direct Injection Turbo —
tak brzmi pełna nazwa nowego silnika firmy
Opel, którego światowa premiera w nowym
Oplu Astra miała miejsce na Międzynaro-
dowym Salonie Motoryzacyjnym we Frank-
furcie (IAA) we wrześniu. Czterocylindrowa
turbodoładowana jednostka z centralnym
bezpośrednim wtryskiem paliwa jest dostęp-
na w dwóch wersjach o mocy 92 kW/125
KM i 107 kW/150 KM. Nowa, w całości
aluminiowa konstrukcja jest spokrewniona
z montowanym od niedawna w modelach
ADAM i Corsa silnikiem 1.0 ECOTEC
Direct Injection Turbo. Debiutujący cztero-
cylindrowy silnik 1.4 to właściwie większy
brat trzycylindrowej jednostki 1.0.
W trakcie prac nad jednostką 1.4 wiele
uwagi poświęcono dynamice i elastyczno-
ści oraz wysokim osiągom
przy jednoczesnym ogra-
niczeniu zużycia paliwa.
Silnik rozwija maksymal-
ny moment obrotowy
do 245 Nm w niezwykle
szerokim przedziale pręd-
kości obrotowej od 2000
do 3500 obr/min. Taka
charakterystyka świadczy
o wysokiej sprawności sil-
nika, a jednocześnie gwa-
rantuje dużo przyjemno-
ści z jazdy. Według danych wstępnych silnik
z funkcją Start/Stop zużywa zaledwie 4,9
litra benzyny na 100 kilometrów w cyklu
mieszanym (emisja CO2: 114 g/km). Silnik
1.4 Turbo będzie mógł zatem zastąpić nawet
dwulitrowe jednostki benzynowe. Alumi-
niowy kadłub silnika jest o 10 kilogramów
lżejszy od żeliwnego bloku obecnego silnika
1.4 Turbo. Konstrukcja kadłuba ogranicza
rezonans, miska olejowa została podzielona
na dwie części, zintegrowany z głowicą ko-
lektor wydechowy generuje mniejszy hałas,
odizolowano również wysokociśnieniowe
wtryskiwacze, a rozrząd napędzany łańcu-
chem o specjalnym profilu jest osłonięty
dźwiękochłonną pokrywą. Inne rozwiązania
techniczne podnoszące sprawność silnika
to: drążony wał korbowy obniżający masę
silnika oraz pompa oleju z napędem o obni-
żonym tarciu, która w zależności od potrzeb
tłoczy olej pod mniejszym lub większym ci-
śnieniem. Cały silnik został zaprojektowany
do eksploatacji z obniżającym tarcie olejem
o klasie lepkości 5W 30.
O ile trzycylindrowe silniki Opla to typowi
przedstawiciele trendu zwanego „downsi-
zingiem” (mniejsze i lżejsze, ale bardziej wy-
dajne silniki), o tyle w przypadku nowego
czterocylindrowego silnika 1.4 inżynierowie
Opla mówią o „rightsizingu”, czyli optyma-
lizacji sprawności między niskim a wysokim
obciążeniem jednostki. Silnik 1.4 ECO-
TEC Direct Injection Turbo jest produko-
wany w fabryce Opel Flex w Szentgotthárd.
(Fot. Opel)
Porsche 911 od dziesięcioleci jest najlepiej
sprzedającym się samochodem sportowym
na świecie. Nowa generacja modelu umac-
nia się na prowadzeniu dzięki innowacyj-
nym, turbodoładowanym silnikom typu
bokser, zaawansowanej konstrukcji podwo-
zia oraz nowym multimediom. Z zewnątrz
nowe Porsche 911 Carrera wyróżnia się licz-
nymi modyfikacjami: począwszy od nowych
przednich lamp z czteropunktowymi świa-
tłami do jazdy dziennej, przez pozbawione
wgłębień klamki drzwi, aż do przeprojekto-
wanej tylnej pokrywy z pionowymi żaluzja-
mi oraz nowych tylnych lamp z czteropunk-
towymi światłami hamowania.
Całkowicie nowa generacja jednostek bi-
turbo sprawia, że przyjemność z jazdy 911
Carrera staje się jeszcze intensywniejsza: tyl-