AKTUALNOŚCI
INTER-NEWS
Projekt V-Charge
Już w niedalekiej przyszłości auta będą
mogły zupełnie samodzielnie parkować,
a jak to będzie wyglądało można prześledzić
na podstawie unijnego projektu badawczego
„V-Charge”, w którym bierze udział sześciu
partnerów pracujących wspólnie nad rozwo-
jem nowej technologii. Główny nacisk poło-
żono na zautomatyzowanie procesu poszu-
kiwania wolnego miejsca na parkingu oraz
na ładowanie akumulatorów w samocho-
dach elektrycznych. Najważniejsze w tym
projekcie jest nie tylko to, że auto samo-
dzielnie wyszukuje wolnego miejsca do za-
parkowania, ale że znajduje takie, które jest
elementem infrastruktury automatycznego
ładowania i indukcyjnie napełnia akumula-
tory. Gdy proces ładowania zostanie zakoń-
czony, samochód automatycznie opuszcza
miejsce ładowania zwalniając je dla innego
auta elektrycznego, sam zaś parkuje na miej-
scu konwencjonalnym. „V-Charge” wskazu-
je drogę ku inteligentnym rozwiązaniom
przyszłości w dziedzinie automatycznego
parkowania.
W międzynarodowym konsorcjum prowa-
dzącym projekt badawczy przewodnią rolę
gra szwajcarska Wyższa Szkoła Techniczna
w Zurychu (ETH) odpowiedzialna za loka-
lizację wizualną, planowanie ruchu i kontro-
lę pojazdów („Autonomous Systems Lab”)
oraz zajmująca się kalibracją kamer, prze-
twarzaniem ich nagrań na obraz 3D oraz
rozpoznawaniem przeszkód na drodze po-
jazdów („Computer Vision and Geometry
Lab”). Uniwersytet Techniczny z Brunszwi-
ku pracuje nad zagadnieniami związanymi
z infrastrukturą parkingową oraz z komuni-
kacją między pojazdami a otoczeniem tech-
nicznym (Vehicle-to-infrastructure „V2I”),
z kolei Robert Bosch GmbH dokonuje
ekspertyz czujników, uniwersytet w Par-
mie czuwa nad rozpoznawaniem przeszkód
przez pojazd, a uniwersytet w Oxfordzie
nad stworzeniem szczegółowych map na-
wigacyjnych parkingu (semantic mapping
concepts). Volkswagen, jako szósty partner
konsorcjum, dostarcza wyposażenie, modu-
ły bezpieczeństwa i kontroli, a także systemy
do statycznej obserwacji otoczenia, rozpo-
znawania obiektów oraz do automatycznego
parkowania.
ne koła modelu 911 Carrera napędza teraz
silnik o mocy 370 KM (272 KM), a 911
Carrera S – 420 KM (309 kW). W obu
przypadkach moc względem poprzedników
wzrosła o 20 KM (15 kW). Obie jednostki
mają po 6 cylindrów i 3 litry pojemności.
Porsche ma przy tym imponujące osiągi:
911 Carrera Coupé ze skrzynią Porsche-
-Doppelkupplung (PDK) i pakietem Sport
Chrono przyspiesza od 0 do 100 km/h
w 4,2 s, o 0,2 s szybciej niż poprzednik.
Jednocześnie wzrosła prędkość maksymalna
obu modeli: 911 Carrera osiąga teraz 295
km/h (+6 km/h), a 911 Carrera S – 308
km/h (+4 km/h).
Po raz pierwszy wszystkie modele Car-
rera otrzymują nowe zawieszenie PASM
(Porsche Active Suspension Management)
z obniżonym o 10 mm prześwitem. Do-
datkowo zwiększa ono stabilność w szybko
pokonywanych zakrętach. Równocześnie
nowa generacja amortyzatorów o większej
rozpiętości siły tłumienia zapewnia wyższy
komfort dzięki precyzyjniejszej charaktery-
styce działania i poprawia zachowanie nad-
wozia podczas dynamicznej jazdy. Nowe,
standardowe obręcze z pięcioma podwój-
nymi ramionami zaopatrzono w ogumienie
o obniżonych oporach toczenia i lepszych
walorach trakcyjnych. Nowe Porsche 911
Carrera jest również opcjonalnie dostępne
ze skrętną tylną osią, znaną z modeli 911
Turbo oraz 911 GT3. Dodatkowo zwiększa
ona zwinność samochodu i zapewnia jeszcze
wyższą stabilność podczas zmiany pasa przy
dużych prędkościach.
Nowe modele Porsche 911 Carrera tra-
fią na polski rynek w grudniu 2015 r.
(Fot. Porsche)
Dzięki V-Charge wystarczy, że kierowca auta skorzysta po dojechaniu do garażu z odpowiedniej aplikacji
na smartfona (1), która steruje autem. Dzięki elektronicznej mapie przesłanej do samochodu, auto automa-
tycznie wyszuka wolne miejsce w obrębie parkingu (2) i samo na nie wjedzie (4). Jeśli będzie to samochód
elektryczny, system nakaże mu dodatkowo znalezienie miejsca z automatycznym urządzeniem do ładowania
akumulatorów (3 i 5)