Background Image
Previous Page  24 / 60 Next Page
Basic version Information
Show Menu
Previous Page 24 / 60 Next Page
Page Background

24

WARSZTAT

Filtr cząstek stałych – czym jest i jak o niego dbać?

Filtr cząstek stałych to rozwiązanie sto-

sowane w silnikach samochodowych

od 1996 roku. Jego wprowadzenie

umożliwiło eliminację czarnego dymu,

charakterystycznego dla starszych po-

jazdów z silnikami diesla.

Pamiętaj o wymianie

Filtry cząstek stałych należy wymieniać

co 80 000 – 140 000 km w zależności

od marki, modelu, jakości serwisowania

oraz stylu jazdy kierowcy. Jeśli w odpo-

wiednim momencie nie wymienimy go,

zauważymy zwiększone zużycie silnika

oraz utratę mocy. Możemy także zaob-

serwować przełączenie samochodu w tryb

awaryjnego działania. Poważnym skut-

kiem może być także przedwczesne zuży-

cie lub całkowite uszkodzenie elementów

silnika, takich jak turbosprężarka, EGR,

system SCR i innych elementów.

Filtry cząstek stałych dzielimy na dwa

typy: DPF-y – suche i FAP-y – mokre.

W DPF czyli Diesel Particulate Filter roz-

różniamy dwa rodzaje filtra:

• filtr z węglika krzemu – jest bardziej

odporny na wysokie temperatury.

Jest to szczególnie istotne, jeśli pro-

ces regeneracji jest przeprowadzany

przy dużych obciążeniach sadzą lub

jeśli zostanie nagle przerwany przez

wyłączenie silnika lub zatrzymanie

pojazdu przed sygnalizacją świetlną.

Zalecany do jazdy w mieście.

• filtr z kordierytu – wykonany

z krzemianu magnezowo-aluminio-

wego stosowanego również w katali-

zatorach. Filtry z kordierytu są tańsze

od tych wykonanych z węglika krze-

mu zachowując lepsze właściwości

pod względem rozszerzalności tempe-

raturowej. Zapobiega to pęknięciom

pod wpływem szoku temperaturowe-

go. Ma jednak jedną poważną wadę,

a jest nią względnie niska temperatu-

ra topienia (ok. 1400°C) i z tego po-

wodu w niektórych sytuacjach (np.

podczas przeprowadzania regeneracji

pod dużą warstwą sadzy lub przerwa-

nia jej przez nagłe wyłączenie silnika

bądź postój w mieście na czerwo-

nym świetle) substraty kordierytowe

łatwiej się topią lub ulegają uszko-

dzeniom w czasie regeneracji filtra.

Stosowanie tych filtrów sugerowane

w autach jeżdżących głównie w trasie.

FAP czyli z francuskiego Filtre à Particules

to rozwiązanie pierwszy raz zastosowane

w 2000 roku w autach z silnikiem 2.2

HDI, m.in. w Peugeocie 406, 607 i Ci-

troënie C5. Filtry mokre ponieważ wyko-

rzystują specjalny płyn, który regularnie

dodawany jest do paliwa. Obniża on tem-

peraturę spalania się sadzy, dzięki czemu

możliwa jest regeneracja. Przeważnie

zbiorniki z takim płynem mają objętość

ok. 5 litrów i wystarcza go na 80–240 tys.

km przebiegu w zależności od modelu.

W starszych samochodach są to przebiegi

w okolicach dolnej granicy.

Przy zakupie filtrów cząstek stałych należy

zwrócić uwagę na to, czy filtry posiadają

odpowiednią homologację. Od 2012 r.

rozporządzenie nr 103 ECE obowiązuje

dla wszystkich elementów kontroli emi-

sji spalin dostępnych na rynku wtórnym.

Niepowlekane filtry cząstek stałych rów-

nież wymagają homologacji od 2012 r.,

zgodnie z ww. rozporządzeniem.

Filtr z

węglika

krzemu

Filtr z kordierytu

Samochody

sportowe

Regularnie serwisowane

starsze samochody

Jazda

miejska

Jazda głównie autostra-

dami

Taksówki

W przypadku zainteresowania ofer-

tą filtrów cząstek stałych prosimy

o kontakt z przedstawicielem handlowym

Inter-Team.

Filtr ma postać przestrzennej struk-

tury o bardzo dużej całkowitej po-

wierzchni ścianek. Cząstki sadzy

osiadają na porowatych ściankach

lub włóknach, wykonanych z metalu,

materiałów ceramicznych, lub spe-

cjalnego papieru (tylko w przypadku

filtrów jednorazowych). Wydajność

prawidłowo działającego filtra zawie-

ra się w przedziale od 85% do 100%,

co oznacza, że do atmosfery przedo-

staje się nie więcej niż 15% pierwot-

nej zawartości zanieczyszczeń w fazie

stałej.