34
WARSZTAT
Typowe usterki klimatyzacji
Zbliża się wiosna, będzie coraz cie-
plej i użytkownicy samochodów przy-
pomną sobie, że mają w swoim aucie
do dyspozycji układ klimatyzacji. Jeżeli
układ przetrwał jesień i zimę w dobrym
stanie, kierowca będzie zadowolony.
Będą jednak przypadki, że klimatyzacja
nie zadziała i konieczna będzie wizyta
w specjalistycznym warsztacie. Czym
cieplej, tym więcej klientów będzie po-
jawiać się w warsztatach.
Punkty serwisujące układy klimatyzacji
znają zjawisko sezonowości i zapewne
są już do niego przygotowane. Jakie typo-
we usterki klimatyzacji ujawnia początek
sezonu?
Jakie będą główne i najczęstsze działania
mechaników?
Na początek należy wypomnieć „grzechy”
użytkowników samochodów. Klimatyza-
cja to bardzo przydatny układ, podnosi
komfort jazdy, a co za tym idzie – wpływa
na bezpieczeństwo w ruchu drogowym.
Można o tym przeczytać w licznych cza-
sopismach i portalach internetowych,
nie tylko związanych z motoryzacją.
Podstawowym „grzechem” kierowców
jest zaniechanie lub zapomnienie o tym,
że klimatyzację trzeba regularnie serwiso-
wać. Zwykle, jak nie działa, to „coś” z tym
trzeba zrobić i to jak najmniejszym kosz-
tem i najlepiej „od ręki” – takie podejście
nie jest nam obce. Układ klimatyzacji
zawiera czynnik chłodniczy – substancję,
która z powodu swoich właściwości fizy-
kochemicznych, zasady działania układu
klimatyzacji i materiałów stosowanych
w jego budowie „ucieka” (i nie mamy
na to wpływu – fizyki oszukać się nie da)
z systemu. Gdy czynnika chłodniczego
w klimatyzacji jest za mało, układ działa,
ale efekt chłodzenia jest znikomy.
Zbyt mała ilość czynnika w układzie kli-
matyzacji to typowa usterka tego układu
spowodowana zaniedbaniem, zapomnie-
niem lub niewiedzą użytkowników po-
jazdów. Konsekwencją jest spadek efektu
chłodzenia i wydajności klimatyzacji,
a w dłuższej perspektywie – zbyt duże ob-
ciążenie cieplne sprężarki i jej uszkodzenie.
Naprawa lub wymiana sprężarki i oczysz-
czenie układu po jej awarii to wydatek rzę-
du kilku tysięcy złotych. Regularny serwis
pozwala na utrzymywanie w systemie
klimatyzacji właściwej ilości czynnika –
układ w każdym momencie działa spraw-
nie z pełną wydajnością. Regularny serwis
to także wczesne wykrywanie lub zapo-
bieganie usterkom, a to bardzo znacznie
obniża koszty utrzymania systemu klima-
tyzacji. Zaleca się poddawać przeglądowi
układ klimatyzacji raz w roku, co zapewni
jego wieloletnie bezawaryjne działanie.
Kolejna typowa „usterka” klimatyzacji
to nagromadzenie się bakterii i zarodni-
ków grzybów w torze przepływu powietrza
przez kabinę, która objawia się piwnicz-
nym zapachem w aucie zaraz po uru-
chomieniu klimatyzacji lub ogrzewania.
To też wynik zaniedbania użytkownika
samochodu. Odgrzybianie czy dezynfek-
cja toru przepływu powietrza połączo-
na z wymianą filtra kabinowego należy
do okresowego serwisu klimatyzacji. Jeżeli
jest wykonywana regularnie (raz w roku),
jeździmy w pojeździe zawsze wypełnio-
nym czystym powietrzem. Nawet gdy
zima jest łagodna, na drogi wysypywane
są duże ilości substancji likwidujących go-
łoledź. Wraz z wodą i piaskiem substancje
te dostają się do naszych aut i powodują
powstawanie ognisk korozji, wpływając
na niszczenie elementów aluminiowych.
Takim elementem wykonanym ze stopów
aluminium jest skraplacz klimatyzacji.
Znajduje się on przed chłodnicą i „zbie-
ra” to, co podrywają koła jadących przed
nami pojazdów. Skraplacz ma wiele bardzo
cienkich lamelek, odpowiednio ukształto-
wanych blaszek odpowiedzialnych za wy-
mianę ciepła, które szybko niszczą się pod
wpływem wodnych roztworów soli po-
chodzących z drogi. Uszkodzone lamele
to znaczne lub całkowite ograniczenie
wydajności układu klimatyzacji. Dodat-
kowo skraplacz bombardowany jest dro-
binami piasku i kamykami, które tworzą
mikronieszczelności w jego rurkach, któ-
rymi dość łatwo ucieka czynnik chłodni-
czy. Skraplacz to element, który można
zaliczyć do najpopularniejszych części