Background Image
Previous Page  34 / 60 Next Page
Basic version Information
Show Menu
Previous Page 34 / 60 Next Page
Page Background

34

WARSZTAT

Typowe usterki klimatyzacji

Zbliża się wiosna, będzie coraz cie-

plej i użytkownicy samochodów przy-

pomną sobie, że mają w swoim aucie

do dyspozycji układ klimatyzacji. Jeżeli

układ przetrwał jesień i zimę w dobrym

stanie, kierowca będzie zadowolony.

Będą jednak przypadki, że klimatyzacja

nie zadziała i konieczna będzie wizyta

w specjalistycznym warsztacie. Czym

cieplej, tym więcej klientów będzie po-

jawiać się w warsztatach.

Punkty serwisujące układy klimatyzacji

znają zjawisko sezonowości i zapewne

są już do niego przygotowane. Jakie typo-

we usterki klimatyzacji ujawnia początek

sezonu?

Jakie będą główne i najczęstsze działania

mechaników?

Na początek należy wypomnieć „grzechy”

użytkowników samochodów. Klimatyza-

cja to bardzo przydatny układ, podnosi

komfort jazdy, a co za tym idzie – wpływa

na bezpieczeństwo w ruchu drogowym.

Można o tym przeczytać w licznych cza-

sopismach i portalach internetowych,

nie tylko związanych z motoryzacją.

Podstawowym „grzechem” kierowców

jest zaniechanie lub zapomnienie o tym,

że klimatyzację trzeba regularnie serwiso-

wać. Zwykle, jak nie działa, to „coś” z tym

trzeba zrobić i to jak najmniejszym kosz-

tem i najlepiej „od ręki” – takie podejście

nie jest nam obce. Układ klimatyzacji

zawiera czynnik chłodniczy – substancję,

która z powodu swoich właściwości fizy-

kochemicznych, zasady działania układu

klimatyzacji i materiałów stosowanych

w jego budowie „ucieka” (i nie mamy

na to wpływu – fizyki oszukać się nie da)

z systemu. Gdy czynnika chłodniczego

w klimatyzacji jest za mało, układ działa,

ale efekt chłodzenia jest znikomy.

Zbyt mała ilość czynnika w układzie kli-

matyzacji to typowa usterka tego układu

spowodowana zaniedbaniem, zapomnie-

niem lub niewiedzą użytkowników po-

jazdów. Konsekwencją jest spadek efektu

chłodzenia i wydajności klimatyzacji,

a w dłuższej perspektywie – zbyt duże ob-

ciążenie cieplne sprężarki i jej uszkodzenie.

Naprawa lub wymiana sprężarki i oczysz-

czenie układu po jej awarii to wydatek rzę-

du kilku tysięcy złotych. Regularny serwis

pozwala na utrzymywanie w systemie

klimatyzacji właściwej ilości czynnika –

układ w każdym momencie działa spraw-

nie z pełną wydajnością. Regularny serwis

to także wczesne wykrywanie lub zapo-

bieganie usterkom, a to bardzo znacznie

obniża koszty utrzymania systemu klima-

tyzacji. Zaleca się poddawać przeglądowi

układ klimatyzacji raz w roku, co zapewni

jego wieloletnie bezawaryjne działanie.

Kolejna typowa „usterka” klimatyzacji

to nagromadzenie się bakterii i zarodni-

ków grzybów w torze przepływu powietrza

przez kabinę, która objawia się piwnicz-

nym zapachem w aucie zaraz po uru-

chomieniu klimatyzacji lub ogrzewania.

To też wynik zaniedbania użytkownika

samochodu. Odgrzybianie czy dezynfek-

cja toru przepływu powietrza połączo-

na z wymianą filtra kabinowego należy

do okresowego serwisu klimatyzacji. Jeżeli

jest wykonywana regularnie (raz w roku),

jeździmy w pojeździe zawsze wypełnio-

nym czystym powietrzem. Nawet gdy

zima jest łagodna, na drogi wysypywane

są duże ilości substancji likwidujących go-

łoledź. Wraz z wodą i piaskiem substancje

te dostają się do naszych aut i powodują

powstawanie ognisk korozji, wpływając

na niszczenie elementów aluminiowych.

Takim elementem wykonanym ze stopów

aluminium jest skraplacz klimatyzacji.

Znajduje się on przed chłodnicą i „zbie-

ra” to, co podrywają koła jadących przed

nami pojazdów. Skraplacz ma wiele bardzo

cienkich lamelek, odpowiednio ukształto-

wanych blaszek odpowiedzialnych za wy-

mianę ciepła, które szybko niszczą się pod

wpływem wodnych roztworów soli po-

chodzących z drogi. Uszkodzone lamele

to znaczne lub całkowite ograniczenie

wydajności układu klimatyzacji. Dodat-

kowo skraplacz bombardowany jest dro-

binami piasku i kamykami, które tworzą

mikronieszczelności w jego rurkach, któ-

rymi dość łatwo ucieka czynnik chłodni-

czy. Skraplacz to element, który można

zaliczyć do najpopularniejszych części