Background Image
Previous Page  33 / 56 Next Page
Basic version Information
Show Menu
Previous Page 33 / 56 Next Page
Page Background

33

NASI DOSTAWCY

zaobserwować obecnie, kiedy kierowcy montu-

ją “smarownice” w nowoczesnych przegubach

kulowych ze stałym smarowaniem i są głęboko

przekonani, że wydłuży to okres eksploatacyjny

części.

Tymczasem smar umieszczony w przegubie ku-

lowym w fabryce całkowicie różni się od tego,

który można kupić w sklepie.

Wielu użytkowników samochodów nie ufa two-

rzywom sztucznym i uważa, że metal z dobrym

i regularnym smarowaniem jest bardziej nieza-

wodny i trwały. Jednak „teflon” pokrywający

patelnie kuchenne i będący „pokrewny” para-

finie nikomu już na przykład nie przeszkadza.

Ponadto, w nowoczesnych przegubach kulowych

nie stosuje się tworzyw sztucznych. Do wytwa-

rzania tych części samochodowych producenci

międzynarodowi stosują specjalnie opracowane

polimery.

I ponownie o technice

Jednym z głównych parametrów fizycznych prze-

gubu kulowego jest moment napędowy i odstęp

między korpusem a trzpieniem. Pierwszy okre-

śla łatwość skręcania wszystkich części - im jest

ona mniejsza, tym lepiej. Im mniejsza jest siła

tarcia elementów, tym mniejsza jest awaryjność.

(Mniejsza siła będzie konieczna do kierowania

kołami, jednak w przypadku EPHS ta wartość

wyniesie zero).

Działanie sił tarcia prowadzi do zwiększania od-

stępu między trzpieniem a korpusem; kiedy war-

tość krytyczna zostaje osiągnięta, przegub kulowy

staje się niezdatny do dalszego użycia – część na-

leży wymienić. Ten zwiększony odstęp wytwarza

charakterystyczny odgłos stukotu w zawieszeniu

podczas jazdy na wyboistych drogach i oznacza,

że konieczna jest naprawa. Konsekwencje jaz-

dy przy odgłosie stukotu mogą być niemożliwe

do przewidzenia, gdyż w przypadku wypięcia się

trzpienia przegubu kulowego następuje odłącze-

nie bloku nośnego „McPhersona”, czego konse-

kwencją jest gwałtowny niekontrolowany skręt,

a następnie dachowanie pojazdu.

Zgodnie z wynikami testów przeprowadzonych

przez CTR, nowoczesne przeguby kulowe wy-

produkowane z inżynieryjnymi tworzywami

sztucznymi na bazie nylonu, zachowują stały od-

stęp między trzpieniem a korpusem przez ponad

500 000 cykli „skrętów”. W starych metalowych

przegubach kulowych ze „smarownicami” w tych

samych warunkach odstęp zwiększa się cztero-

krotnie, osiągając krytyczny rozmiar.

Jednak mówimy o idealnych warunkach prób