33
NASI DOSTAWCY
zaobserwować obecnie, kiedy kierowcy montu-
ją “smarownice” w nowoczesnych przegubach
kulowych ze stałym smarowaniem i są głęboko
przekonani, że wydłuży to okres eksploatacyjny
części.
Tymczasem smar umieszczony w przegubie ku-
lowym w fabryce całkowicie różni się od tego,
który można kupić w sklepie.
Wielu użytkowników samochodów nie ufa two-
rzywom sztucznym i uważa, że metal z dobrym
i regularnym smarowaniem jest bardziej nieza-
wodny i trwały. Jednak „teflon” pokrywający
patelnie kuchenne i będący „pokrewny” para-
finie nikomu już na przykład nie przeszkadza.
Ponadto, w nowoczesnych przegubach kulowych
nie stosuje się tworzyw sztucznych. Do wytwa-
rzania tych części samochodowych producenci
międzynarodowi stosują specjalnie opracowane
polimery.
I ponownie o technice
Jednym z głównych parametrów fizycznych prze-
gubu kulowego jest moment napędowy i odstęp
między korpusem a trzpieniem. Pierwszy okre-
śla łatwość skręcania wszystkich części - im jest
ona mniejsza, tym lepiej. Im mniejsza jest siła
tarcia elementów, tym mniejsza jest awaryjność.
(Mniejsza siła będzie konieczna do kierowania
kołami, jednak w przypadku EPHS ta wartość
wyniesie zero).
Działanie sił tarcia prowadzi do zwiększania od-
stępu między trzpieniem a korpusem; kiedy war-
tość krytyczna zostaje osiągnięta, przegub kulowy
staje się niezdatny do dalszego użycia – część na-
leży wymienić. Ten zwiększony odstęp wytwarza
charakterystyczny odgłos stukotu w zawieszeniu
podczas jazdy na wyboistych drogach i oznacza,
że konieczna jest naprawa. Konsekwencje jaz-
dy przy odgłosie stukotu mogą być niemożliwe
do przewidzenia, gdyż w przypadku wypięcia się
trzpienia przegubu kulowego następuje odłącze-
nie bloku nośnego „McPhersona”, czego konse-
kwencją jest gwałtowny niekontrolowany skręt,
a następnie dachowanie pojazdu.
Zgodnie z wynikami testów przeprowadzonych
przez CTR, nowoczesne przeguby kulowe wy-
produkowane z inżynieryjnymi tworzywami
sztucznymi na bazie nylonu, zachowują stały od-
stęp między trzpieniem a korpusem przez ponad
500 000 cykli „skrętów”. W starych metalowych
przegubach kulowych ze „smarownicami” w tych
samych warunkach odstęp zwiększa się cztero-
krotnie, osiągając krytyczny rozmiar.
Jednak mówimy o idealnych warunkach prób