NASI DOSTAWCY
36
W parach najlepiej…
Wymiana
uszkodzonej
żarówki
w oświetleniu samochodu dla wielu kie-
rowców nie jest niczym szczególnym.
Jak zauważymy awarię kupujemy, naj-
częściej na stacji benzynowej, nową ża-
rówkę i jeżeli wymiana jej nie wymaga
specjalistycznego wyposażenia i umie-
jętności (czytaj samochód nie jest zbyt
skomplikowany) zamieniamy uszko-
dzoną na nową. Wielu kierowców zna
podstawowe zasady obchodzenia się
z żarówkami: nie dotyka bańki palcami,
wymienia żarówki gdy wyłączony jest
zapłon i żarówka jest ostudzona, przed
montażem sprawdza stan styków i opra-
wek. Wiemy też, że gdy przepali się ża-
rówka w reflektorze to należy wymienić
źródło światła w obu reflektorach tego
samego typu. Nie zawsze się tak jednak
dzieje. Dlaczego należy wymieniać obie
żarówki?
Niemal wszystkie parametry geometrycz-
ne, materiałowe i elektryczne żarówek
są dokładnie opisane przepisami. Auto-
matyka produkcji, technologia i przepisy
powodują, że samochodowe źródła światła
mają bardzo stabilne parametry. Jednym
z nich jest trwałość określana w godzinach
ich ciągłego świecenia. Ta sytuacja powo-
duje, że przepalenie się jednej żarówki jest
sygnałem o rychłym uszkodzeniu drugiej.
Zatem zamiast czekać na konieczność wy-
miany tej drugiej należy najlepiej wymie-
nić obie jednocześnie, nie będzie szybko
kolejnej awarii, pracę wykonujemy raz
a nie wielokrotnie i zapewniamy symetrię
oświetlenia pojazdu. Należy przyjąć gene-
ralną zasadę, że przy uszkodzeniu żarówki
w jednej lampie zawsze wymieniamy ża-
rówki w obu lampach tego samego typu
(jak uszkodzi się np. żarówka kierun-
kowskazu z lewej to wymieniamy również
w kierunkowskazie prawym). Ta zasada
dotyczy każdej lampy i reflektora.
I tu dotykamy dość delikatnego tematu
– reflektorów ksenonowych z lampami
wyładowczymi. Koszt lampy wyładowczej
jest dość wysoki, wielokrotnie przewyższa-
jący koszt żarówki halogenowej. Niestety
z tego względu wielu kierowców nie ze-
chce wymieniać obu lamp ksenonowych
jednocześnie, co jest poważnym błędem.
Lampy ksenonowe wytwarzają światła ina-
czej niż żarówki halogenowe. Żarówka ha-
logenowa zbliżając się do końca czasu eks-
ploatacji nieco przyciemnia swoje światło
i to jedyna oznaka zbliżającej się awarii.
Lampa ksenonowa starzejąc się zmienia
barwę światła w bardzo widoczny sposób.
Jeżeli będziemy obserwować obie lampy
to ich barwa światła będzie się zmieniać,
ale światło w obu reflektorach będzie bar-
dzo podobne, będzie zachowana symetria
oświetlenia. Jeżeli przestanie działać jedna
z nich i zamienimy ją na nową to różnica
barwy światła będzie widoczna natych-
miast. Nowa lampa będzie dawać światło
silniejsze i bardziej białe, każdy z reflekto-
rów będzie świecić innym światłem. Taka
sytuacja jest niedopuszczalna. Bezwzględ-
nie konieczna jest wymiana obu lamp
ksenonowych. Dodatkowo przy wymia-
nie należy zwrócić uwagę na to, aby obie
lampy były tego samego typu, pochodziły
od tego samego producenta i z tej samej
serii produkcyjnej. Przy wymianie lamp
ksenonowych konieczna jest też kontrola
sterowników i stanu instalacji elektrycznej
reflektorów. Ponieważ lampy ksenonowe
zasilane są wysokim napięciem (zależ-
nie od trybu pracy od 25 000 do 110V),
muszą być bardzo precyzyjnie montowa-
ne a często proces ten wymaga również
wykonania wielu prac mechanicznych
z demontażem i montażem części wokół
reflektorów. Najlepiej ich wymianę zlecić
w specjalistycznym warsztacie.
Zaletą oświetlenia ksenonowego jest bar-
dzo jasne, silne światło, dokładność od-
wzorowania kształtów i barw różnych
obiektów na drodze. Ułatwia to znacznie
prowadzenie pojazdu i ogranicza zmęcze-
nie wzroku w jeździe nocnej. Oświetlenie
ksenonowe wymaga jednak zdecydowanie
więcej uwagi ze strony kierowcy, zawsze
musi być w idealnym stanie technicznym.
Dlatego wymieniamy zawsze przy awa-
rii obie lampy, pracę powinien wykonać
specjalistyczny warsztat, a wymiana musi
zakończyć się kontrolą ustawienia reflek-
torów za pomocą przyrządu do ustawiania
świateł. W ten sposób zapewnimy sobie
komfort z wykorzystania nowoczesnego,
wydajnego oświetlenia a wszystkim użyt-
kownikom dróg bezpieczeństwo podczas
jazdy w nocy.