Background Image
Previous Page  36 / 56 Next Page
Basic version Information
Show Menu
Previous Page 36 / 56 Next Page
Page Background

NASI DOSTAWCY

36

W parach najlepiej…

Wymiana

uszkodzonej

żarówki

w oświetleniu samochodu dla wielu kie-

rowców nie jest niczym szczególnym.

Jak zauważymy awarię kupujemy, naj-

częściej na stacji benzynowej, nową ża-

rówkę i jeżeli wymiana jej nie wymaga

specjalistycznego wyposażenia i umie-

jętności (czytaj samochód nie jest zbyt

skomplikowany) zamieniamy uszko-

dzoną na nową. Wielu kierowców zna

podstawowe zasady obchodzenia się

z żarówkami: nie dotyka bańki palcami,

wymienia żarówki gdy wyłączony jest

zapłon i żarówka jest ostudzona, przed

montażem sprawdza stan styków i opra-

wek. Wiemy też, że gdy przepali się ża-

rówka w reflektorze to należy wymienić

źródło światła w obu reflektorach tego

samego typu. Nie zawsze się tak jednak

dzieje. Dlaczego należy wymieniać obie

żarówki?

Niemal wszystkie parametry geometrycz-

ne, materiałowe i elektryczne żarówek

są dokładnie opisane przepisami. Auto-

matyka produkcji, technologia i przepisy

powodują, że samochodowe źródła światła

mają bardzo stabilne parametry. Jednym

z nich jest trwałość określana w godzinach

ich ciągłego świecenia. Ta sytuacja powo-

duje, że przepalenie się jednej żarówki jest

sygnałem o rychłym uszkodzeniu drugiej.

Zatem zamiast czekać na konieczność wy-

miany tej drugiej należy najlepiej wymie-

nić obie jednocześnie, nie będzie szybko

kolejnej awarii, pracę wykonujemy raz

a nie wielokrotnie i zapewniamy symetrię

oświetlenia pojazdu. Należy przyjąć gene-

ralną zasadę, że przy uszkodzeniu żarówki

w jednej lampie zawsze wymieniamy ża-

rówki w obu lampach tego samego typu

(jak uszkodzi się np. żarówka kierun-

kowskazu z lewej to wymieniamy również

w kierunkowskazie prawym). Ta zasada

dotyczy każdej lampy i reflektora.

I tu dotykamy dość delikatnego tematu

– reflektorów ksenonowych z lampami

wyładowczymi. Koszt lampy wyładowczej

jest dość wysoki, wielokrotnie przewyższa-

jący koszt żarówki halogenowej. Niestety

z tego względu wielu kierowców nie ze-

chce wymieniać obu lamp ksenonowych

jednocześnie, co jest poważnym błędem.

Lampy ksenonowe wytwarzają światła ina-

czej niż żarówki halogenowe. Żarówka ha-

logenowa zbliżając się do końca czasu eks-

ploatacji nieco przyciemnia swoje światło

i to jedyna oznaka zbliżającej się awarii.

Lampa ksenonowa starzejąc się zmienia

barwę światła w bardzo widoczny sposób.

Jeżeli będziemy obserwować obie lampy

to ich barwa światła będzie się zmieniać,

ale światło w obu reflektorach będzie bar-

dzo podobne, będzie zachowana symetria

oświetlenia. Jeżeli przestanie działać jedna

z nich i zamienimy ją na nową to różnica

barwy światła będzie widoczna natych-

miast. Nowa lampa będzie dawać światło

silniejsze i bardziej białe, każdy z reflekto-

rów będzie świecić innym światłem. Taka

sytuacja jest niedopuszczalna. Bezwzględ-

nie konieczna jest wymiana obu lamp

ksenonowych. Dodatkowo przy wymia-

nie należy zwrócić uwagę na to, aby obie

lampy były tego samego typu, pochodziły

od tego samego producenta i z tej samej

serii produkcyjnej. Przy wymianie lamp

ksenonowych konieczna jest też kontrola

sterowników i stanu instalacji elektrycznej

reflektorów. Ponieważ lampy ksenonowe

zasilane są wysokim napięciem (zależ-

nie od trybu pracy od 25 000 do 110V),

muszą być bardzo precyzyjnie montowa-

ne a często proces ten wymaga również

wykonania wielu prac mechanicznych

z demontażem i montażem części wokół

reflektorów. Najlepiej ich wymianę zlecić

w specjalistycznym warsztacie.

Zaletą oświetlenia ksenonowego jest bar-

dzo jasne, silne światło, dokładność od-

wzorowania kształtów i barw różnych

obiektów na drodze. Ułatwia to znacznie

prowadzenie pojazdu i ogranicza zmęcze-

nie wzroku w jeździe nocnej. Oświetlenie

ksenonowe wymaga jednak zdecydowanie

więcej uwagi ze strony kierowcy, zawsze

musi być w idealnym stanie technicznym.

Dlatego wymieniamy zawsze przy awa-

rii obie lampy, pracę powinien wykonać

specjalistyczny warsztat, a wymiana musi

zakończyć się kontrolą ustawienia reflek-

torów za pomocą przyrządu do ustawiania

świateł. W ten sposób zapewnimy sobie

komfort z wykorzystania nowoczesnego,

wydajnego oświetlenia a wszystkim użyt-

kownikom dróg bezpieczeństwo podczas

jazdy w nocy.