Background Image
Previous Page  38 / 56 Next Page
Basic version Information
Show Menu
Previous Page 38 / 56 Next Page
Page Background

38

NASI DOSTAWCY

Łożysko - pozornie proste, w rzeczywistości efekt lat

inżynierii

Zobacz na czym polegają różnice mię-

dzy trzema zaawansowanymi rozwiąza-

niami światowego lidera w produkcji

łożysk samochodowych – firmy SKF.

Łożyska kół przeszły znaczną ewolucję

na przestrzeni ostatnich kilkudziesię-

ciu lat. W motoryzacji wciąż stosowane

są łożyska toczne, ale we współczesnych

samochodach stanowią one tylko jeden

z elementów zintegrowanej piasty koła.

Wiodącym producentem systemów ło-

żyskowania kół jest firma SKF i dlatego

to właśnie na przykładzie jej rozwiązań

warto zobaczyć, jak zmieniała się kon-

strukcja łożysk i jakich błędów nie wolno

popełniać przy ich montażu.

HBU 1

Jeszcze zaledwie 20 lat temu popularnym

sposobem łożyskowania koła był układ

dwóch stożkowych łożysk zabudowanych

w piaście koła. Wymiana polegała na zdję-

ciu zużytych łożysk i zamontowaniu no-

wych, wcześniej aplikując odpowiednią

ilość smaru i regulując luz. Niestety, takie

rozwiązanie charakteryzowało się niską

sztywnością, co przekładało się na małą

trwałość przy jednocześnie pracochłon-

nym montażu. Dlatego inżynierowie fir-

my SKF zaprojektowali dwurzędowe łoży-

sko kulkowe HBU 1, które od razu jest

napełnione smarem i uszczelnione tak,

by wystarczyło tego smaru na cały okres

eksploatacji. W idealnych warunkach ło-

żysko HBU 1 powinno zachować spraw-

ność nawet po kilkuset tysiącach kilome-

trów, ale drogowa rzeczywistość odbiega

od ideału. Dziurawa nawierzchnia, zbyt

gwałtowne najeżdżanie na krawężniki

oraz błędy w montażu znacząco skracają

życie nawet najbardziej zaawansowanego

łożyska.

Gdy łożysko HBU 1 trzeba wymienić,

należy to zrobić zgodnie z procedurą za-

lecaną przez producenta, a ta może być

różna dla różnych modeli samochodów.

Są jednak zasady uniwersalne dla wszyst-

kich pojazdów. Przede wszystkim, wpra-

sowując łożysko w zwrotnicę przykładamy

siłę do jego pierścienia zewnętrznego. Przy

montażu piasty należy zastosować odpo-

wiednią tuleję do podparcia wewnętrz-

nego pierścienia łożyska. Kolejna zasada

to zachowanie osiowego przyłożenia siły

podczas wprasowywania łożyska, co jest

możliwe tylko przy użyciu prasy hydrau-

licznej (montaż) i specjalnych ściągaczy

(demontaż). W przeciwnym razie może

zostać uszkodzone uszczelnienie łożyska,

co spowoduje wyciek smaru i zatarcie.

Warto wykorzystać pastę przeciwdziała-

jącą korozji ciernej, która jednocześnie

ułatwia montaż i eliminuje zjawisko „za-

pieczenia się łożyska” podczas demonta-

żu. Proste i oczywiste? Patrząc po opisach

uszkodzeń na wnioskach reklamacyjnych

– niekoniecznie.

Łożyska HBU 1 są przystosowane

do współpracy z aktywnymi czujnikami

prędkości obrotowej koła wykorzystywa-

nymi przez m.in. ABS i ESP. Na pierście-

niu uszczelniającym tak przystosowanego

łożyska znajdują się segmenty magnetycz-

ne i dlatego ważne jest, by nie zamonto-

wać takiego łożyska odwrotnie. Różnicę

widać gołym okiem. Dla uniknięcia po-

myłek warto korzystać z dedykowanego

testera SKF, który umożliwia sprawdzenie

sprawności łożyska oraz jego segmentów

magnetycznych i wyklucza uszkodzenie

w transporcie czy podczas magazynowa-

nia.

HBU 2.1

W jednym zdaniu: jest to łożysko

HBU 1 z zamontowaną na stałe piastą.

Dzięki temu przy montażu i demontażu

nie trzeba już wprasowywać oddzielnie

piasty. Jednak do prawidłowego montażu

zintegrowanej piasty HBU 2.1 trzeba użyć

dedykowanego narzędzia SKF (VKN 600,

VKN 601 i VKN 602-1), ponieważ piasta

zasłania dostęp do zewnętrznego pierście-

nia łożyska. Przyłożenie siły do piasty koła

powoduje uszkodzenie łożyska.

HBU 3

To najbardziej zaawansowane rozwiązanie

SKF, stosowane w najnowszych samo-

chodach. Na pierścieniu zewnętrznym

łożyska tej zintegrowanej piasty znajduje

się obudowa, którą wystarczy przykrę-

cić do zwrotnicy. Dzięki temu proces

montażu jest znacznie uproszczony i nie

tylko nie trzeba używać prasy, ale często

także nie trzeba demontować zwrotnicy.

Montaż polega więc na przykręceniu śrub

mocujących do zwrotnicy i podłączeniu

wtyczki czujnika ABS.

HBU 1

HBU 2

HBU 3