Background Image
Previous Page  19 / 60 Next Page
Basic version Information
Show Menu
Previous Page 19 / 60 Next Page
Page Background

19

Z ankiety przeprowadzonej na zlecenie

Forda wynika, że większość osób boi się

wystąpienia objawów ślepoty zmierz-

chowej i obawia się, że potrąci pieszego

lub wjedzie w przeszkodę na drodze.

Ford zaprezentował system wykrywania

pieszych po zmroku, który potrafi auto-

matycznie wyhamować samochód. Pede-

strian Detection zostanie wprowadzony

w modelu Fiesta nowej generacji.

System wykrywania pieszych Pedestrian

Detection przetwarza informacje zgro-

madzone przez kamerę zainstalowaną

za przednią szybą oraz radar umieszczo-

ny w przednim zderzaku. Porównuje

je z danymi zgromadzonymi w bazie,

aby odróżnić kształty osób od typowych

obiektów i elementów scenerii znajdują-

cych się w pobliżu drogi. Kamera prze-

chwytuje ponad 30 klatek na sekundę

i działa z większą szybkością, niż projektor

kinowy. Dzięki transmitowaniu obrazu

na żywo oraz szerokiemu kątowi widzenia,

system potrafi wykryć pieszych nawet

w warunkach słabego oświetlenia, gdy

droga jest doświetlana wyłącznie przez re-

flektory samochodu.

Jeśli układ wykryje pieszego poruszającego

się przed samochodem i oszacuje, iż może

dojść do zderzenia, kierowca otrzyma

wstępne ostrzeżenie wizualne i dźwię-

kowe. Jeśli nie zareaguje w odpowiedni

sposób, system automatycznie aktywuje

układ hamulcowy.

(Fot. Ford)

Pojawił się w salonach w całej Europie

na początku 2007 roku. Był pionierem

nowego segmentu – kompaktowych

crossoverów. Jednak jego wprowadze-

nie do produkcji wiązało się z pewnym

ryzykiem…

Po utworzeniu Sojuszu Renault-Nissan

w 1999 roku konieczna była gruntowna

zmiana gamy produktów oferowanych

przez japońską markę w Europie. Ofero-

wany hatchback Almera nie sprzedawał

się dobrze na starym kontynencie.

Na początku 2002 roku rozpoczął się

więc proces projektowania nowej Alme-

ry. Już od początku zakładano, że samo-

chód będzie różnił się od poprzedniego

modelu i będzie od niego nieco większy,

tak by konkurować z modelami Seat Altea

czy Volkswagen Golf Plus. Po dziewięciu

miesiącach prac zespół projektantów do-

szedł do pewnego wniosku: nowa Almera

nie wpisuje się w obietnicę marki Nissan

„Innovation that excites” (Ekscytujące in-

nowacje dla wszystkich) i nie spełni ocze-

kiwań klientów.

W tym samym roku auta segmentu SUV

gwałtownie zyskiwały na popularności.

Jednak wielu nabywców tradycyjnych

sedanów i hatchbacków wciąż obawiało

się zakupu tego rodzaju pojazdu. Nissan

przeprowadził badania klientów. I co się

okazało? SUV-y postrzegane były jako

zbyt duże do sprawnego poruszania się

po mieście oraz niepraktyczne w codzien-

nym użytkowaniu.

Zespół wpadł więc na pomysł, by stworzyć

coś w rodzaju pomniejszonego Murano.

Taki samochód wyeliminowałby bariery

stojące na drodze do posiadania SUV-a.

Sformułowano zestaw kluczowych para-

metrów, które miały pomóc w zdefinio-

waniu wymiarów i osiągów prekursora

segmentu crossoverów. Zachowano wyż-

szą pozycję za kierownicą, większe koła

i prześwit typowy dla SUV-a. Przepro-

jektowano kabinę tak, aby pasażerowie

mieli poczucie podróżowania wewnątrz

samochodu, a nie na nim. Wersję koncep-

cyjną modelu zaprezentowano w Genewie

2 marca 2004 roku, a wersję produk-

cyjną w Paryżu w 2006 roku. Nazwa-

no ją Qashqai, pomimo licznych pytań:

Jak to się wymawia?

(Fot. Nissan)

Fordowski system wykrywania pieszych

Nissan Qashqai ma już 10 lat

AKTUALNOŚCI - RYNEK