19
Z ankiety przeprowadzonej na zlecenie
Forda wynika, że większość osób boi się
wystąpienia objawów ślepoty zmierz-
chowej i obawia się, że potrąci pieszego
lub wjedzie w przeszkodę na drodze.
Ford zaprezentował system wykrywania
pieszych po zmroku, który potrafi auto-
matycznie wyhamować samochód. Pede-
strian Detection zostanie wprowadzony
w modelu Fiesta nowej generacji.
System wykrywania pieszych Pedestrian
Detection przetwarza informacje zgro-
madzone przez kamerę zainstalowaną
za przednią szybą oraz radar umieszczo-
ny w przednim zderzaku. Porównuje
je z danymi zgromadzonymi w bazie,
aby odróżnić kształty osób od typowych
obiektów i elementów scenerii znajdują-
cych się w pobliżu drogi. Kamera prze-
chwytuje ponad 30 klatek na sekundę
i działa z większą szybkością, niż projektor
kinowy. Dzięki transmitowaniu obrazu
na żywo oraz szerokiemu kątowi widzenia,
system potrafi wykryć pieszych nawet
w warunkach słabego oświetlenia, gdy
droga jest doświetlana wyłącznie przez re-
flektory samochodu.
Jeśli układ wykryje pieszego poruszającego
się przed samochodem i oszacuje, iż może
dojść do zderzenia, kierowca otrzyma
wstępne ostrzeżenie wizualne i dźwię-
kowe. Jeśli nie zareaguje w odpowiedni
sposób, system automatycznie aktywuje
układ hamulcowy.
(Fot. Ford)
Pojawił się w salonach w całej Europie
na początku 2007 roku. Był pionierem
nowego segmentu – kompaktowych
crossoverów. Jednak jego wprowadze-
nie do produkcji wiązało się z pewnym
ryzykiem…
Po utworzeniu Sojuszu Renault-Nissan
w 1999 roku konieczna była gruntowna
zmiana gamy produktów oferowanych
przez japońską markę w Europie. Ofero-
wany hatchback Almera nie sprzedawał
się dobrze na starym kontynencie.
Na początku 2002 roku rozpoczął się
więc proces projektowania nowej Alme-
ry. Już od początku zakładano, że samo-
chód będzie różnił się od poprzedniego
modelu i będzie od niego nieco większy,
tak by konkurować z modelami Seat Altea
czy Volkswagen Golf Plus. Po dziewięciu
miesiącach prac zespół projektantów do-
szedł do pewnego wniosku: nowa Almera
nie wpisuje się w obietnicę marki Nissan
„Innovation that excites” (Ekscytujące in-
nowacje dla wszystkich) i nie spełni ocze-
kiwań klientów.
W tym samym roku auta segmentu SUV
gwałtownie zyskiwały na popularności.
Jednak wielu nabywców tradycyjnych
sedanów i hatchbacków wciąż obawiało
się zakupu tego rodzaju pojazdu. Nissan
przeprowadził badania klientów. I co się
okazało? SUV-y postrzegane były jako
zbyt duże do sprawnego poruszania się
po mieście oraz niepraktyczne w codzien-
nym użytkowaniu.
Zespół wpadł więc na pomysł, by stworzyć
coś w rodzaju pomniejszonego Murano.
Taki samochód wyeliminowałby bariery
stojące na drodze do posiadania SUV-a.
Sformułowano zestaw kluczowych para-
metrów, które miały pomóc w zdefinio-
waniu wymiarów i osiągów prekursora
segmentu crossoverów. Zachowano wyż-
szą pozycję za kierownicą, większe koła
i prześwit typowy dla SUV-a. Przepro-
jektowano kabinę tak, aby pasażerowie
mieli poczucie podróżowania wewnątrz
samochodu, a nie na nim. Wersję koncep-
cyjną modelu zaprezentowano w Genewie
2 marca 2004 roku, a wersję produk-
cyjną w Paryżu w 2006 roku. Nazwa-
no ją Qashqai, pomimo licznych pytań:
Jak to się wymawia?
(Fot. Nissan)
Fordowski system wykrywania pieszych
Nissan Qashqai ma już 10 lat
AKTUALNOŚCI - RYNEK