22
AKTUALNOŚCI - RYNEK
Jest niezwykle praktyczny, bardziej
atrakcyjny i wyposażony w zaawanso-
wane systemy wspomagające prowadze-
nie. Renault Captur zmienił się i jeszcze
bardziej nawiązuje designem do starsze-
go brata – Kadjara.
Captur wraz z Koleosem i Kadjarem two-
rzy kompletną gamę crossoverów w ofer-
cie Renault. Captur z wynikiem 215 670
sprzedanych egzemplarzy był najlepiej
sprzedającym się crossoverem w Europie
w 2016 roku. Odnowiony Captur zacho-
wał więc swoje pod-
stawowe cechy, które
zapewniły mu dotych-
czasowy sukces, m.in.
dwukolorowe nadwo-
zie. Jednak możliwość
personalizacji jest jesz-
cze większa, m.in. dzięki
trzem nowym kolorom
nadwozia: Orange Ata-
cama, Niebieski Ocean
i Fioletowy Amethy-
ste oraz nowemu ko-
lorowi dachu – Szary
Platynowy. Grill przedni został zmienio-
ny podobnie do pozostałych crossoverów
marki Renault, m.in. poprzez chromowa-
ną listwę ozdobną.
Captur wyposażony jest również – zależ-
nie od wersji – w przednie światła Full
LED „Pure Vision”. Możliwa jest opcja
ze stałym panoramicznym szklanym da-
chem. We wnętrzu zastosowano wysokiej
jakości tworzywa oraz chromowane ele-
menty ozdobne. Kierownica wykończona
jest bardziej szlachetnymi materiałami,
a w wyższych wersjach obszyta skórą li-
cową. W wyższych wersjach wyposażenia
oferowane są zmienione, obszerniejsze fo-
tele, zapewniające lepsze podparcie bocz-
ne i wyższy komfort podróżowania.
(Fot. Renault)
Škoda wzbogaciła model Octavia w sze-
reg nowych technologii opartych o wy-
mianę danych. To mobilne usługi online
zebrane pod nazwą ŠKODA Connect.
Szczególnie przydat-
ną funkcją są infor-
macje dotyczące ak-
tualnego natężenia
ruchu
drogowego
i podpowiedzi tras al-
ternatywnych. Dosta-
jemy też informacje
na temat wybranych
parkingów czy cen
paliw na okolicznych
stacjach. Mamy też
do dyspozycji pro-
gnozę pogody, aktual-
ności itp.
Nowością jest funkcja
połączeń
ratunko-
wych eCall. Jeśli pod-
czas zderzenia uru-
chomiony zostanie
którykolwiek z systemów bezpieczeństwa
aktywnego, samochód automatycznie
skontaktuje się ze służbami ratunkowymi.
System ten daje także możliwość wezwa-
nia pomocy drogowej.
Ciekawą innowacją jest wspomaganie
cofania z przyczepą. Używając pokrętła
do ustawiania lusterek bocznych kierowca
reguluje kąty, pod którymi chce manew-
rować do tyłu z przyczepą. Gdy kierowca
zaczyna się poruszać, system sugeruje
optymalne ruchy kierownicą.
Specjalnie dla sytuacji w ruchu miej-
skim rozwinięto system predykcyjnej
ochrony pieszych. Pomiędzy prędkością
10 a 60 km/h system ten uruchamia ha-
mulec awaryjny w sytuacji wtargnięcia
pieszego na drogę samochodu. Rozwią-
zanie to jest częścią opcji Front Assist,
która obejmuje także
funkcję awaryjnego
hamowania w mie-
ście. Asystent ruchu
w martwym polu
pomaga
kierowcy
uniknąć niebezpiecz-
nych sytuacji przy
zmianie pasa z po-
mocą dwóch radarów
nadzorujących ruch
za samochodem. Gdy
kierowca nie widzi
zbliżającego się z tyłu
uczestnika ruchu, sys-
tem ostrzega go przed
nim sygnałami do-
chodzącymi z lusterek
bocznych.
Kolizji podczas cofa-
nia – tak przy wyjeż-
dżaniu z miejsca parkingowego czy przy
parkowaniu równoległym – zapobiega
system Rear Traffic Alert, który bardzo
wcześnie rozpoznaje ruch zbliżający się
z tyłu pojazdu.
(Fot. Škoda)
Captur w nowej odsłonie
Systemy bezpieczeństwa w Octavii
Funkcja połączeń ratunkowych eCall