Background Image
Previous Page  48 / 64 Next Page
Basic version Information
Show Menu
Previous Page 48 / 64 Next Page
Page Background

NASI

DOSTAWCY

48

Jednostki napędowe muszą też

spełniać coraz wyższe normy czystości

spalin. W komorze silnika pojawiły się

powszechnie stosowane turbosprę-

żarki, dodatkowe chłodnice i przewody,

w związku z czym pod maską jest coraz

mniej miejsca. Dodatkowo dąży się

do obniżenia masy silnika.

Wzrastają

również temperatury i ciśnienia w silniku.

To wszystko przekłada się na większe

wymagania w stosunku do oleju.

Z drugiej strony floty samochodowe

oczekują wydłużenia interwałów serwi-

sowych, czemu wychodzą naprzeciw

producenci.

Filtry oleju muszą sprostać

tym zwiększonym wymogom i utrud-

nionym warunkom.

Muszą one prawidłowo

funkcjonować w wyższych temperaturach,

a także pochłaniać więcej zanieczyszczeń.

Spełniają coraz większe wymagania

Filtry oleju

Producenci samochodów wciąż dążą do udoskonalenia silników spalinowych.

Obniżane jest tarcie wewnętrzne, pomniejszane są straty w układach:

chłodzenia i wydechowym, zwiększana jest efektywność procesu spalania.

Dawniej i dziś

Wzrost parametrów filtrów

Skuteczność

Chłonność

Żywotność

ponad 30%

wyższa

dla cząstek

5-15 µm

ponad 30%

wyższa wobec

starszych

filtrów

zwiększona

VW GolF III 1.6

papIeroWe

medium filtracyjne

Nr Bosch: 0 451 103 314

SYNTeTYCZNe

medium filtracyjne

Nr Bosch: F 026 407 181

VW GolF VI 1.4 TSI

Proste porównanie pomiędzy samochodem VW Golf III 1.6 z lat 90.

a kilka generacji nowszym, współczesnym VW Golf VI 1.4 TSI pozwala

zauważyć, jak bardzo zmienił się filtr oleju. Zmiana medium filtra-

cyjnego na syntetyczne umożliwiła wzrost skuteczności filtracji, chłon-

ności – ilości zanieczyszczeń wychwytywanych przez filtr, jak i żywot-

ności.

Wymiary filtra nie uległy znacznej zmianie, a jego efektywność

znacząco wzrosła.

To wszystko dzięki rozwojowi technik filtracji.

Pojawiające się w oleju cząstki zabrudzeń o wymiarach 5-15 µm są

najbardziej krytyczne dla silnika – w największym stopniu przyczyniają

się do zużycia, gdyż przedostają się do szczelin między cylindrem

i pierścieniem tłokowym. Przy dużych ciśnieniach panujących

w jednostce napędowej przyczynia się to do zużycia ścianek i uszko-

dzenia silnika.

W przypadku filtrów oleju nie warto godzić się na kompromisy

.

Należy stosować filtry dobrej jakości. W dzisiejszych czasach naprawa

silnika jest praktycznie nieopłacalna. Filtry Bosch spełniają wymogi

producentów samochodów i zapewniają niezawodną eksploatację.