NASI
DOSTAWCY
48
Jednostki napędowe muszą też
spełniać coraz wyższe normy czystości
spalin. W komorze silnika pojawiły się
powszechnie stosowane turbosprę-
żarki, dodatkowe chłodnice i przewody,
w związku z czym pod maską jest coraz
mniej miejsca. Dodatkowo dąży się
do obniżenia masy silnika.
Wzrastają
również temperatury i ciśnienia w silniku.
To wszystko przekłada się na większe
wymagania w stosunku do oleju.
Z drugiej strony floty samochodowe
oczekują wydłużenia interwałów serwi-
sowych, czemu wychodzą naprzeciw
producenci.
Filtry oleju muszą sprostać
tym zwiększonym wymogom i utrud-
nionym warunkom.
Muszą one prawidłowo
funkcjonować w wyższych temperaturach,
a także pochłaniać więcej zanieczyszczeń.
Spełniają coraz większe wymagania
Filtry oleju
Producenci samochodów wciąż dążą do udoskonalenia silników spalinowych.
Obniżane jest tarcie wewnętrzne, pomniejszane są straty w układach:
chłodzenia i wydechowym, zwiększana jest efektywność procesu spalania.
Dawniej i dziś
Wzrost parametrów filtrów
Skuteczność
Chłonność
Żywotność
ponad 30%
wyższa
dla cząstek
5-15 µm
ponad 30%
wyższa wobec
starszych
filtrów
zwiększona
VW GolF III 1.6
papIeroWe
medium filtracyjne
Nr Bosch: 0 451 103 314
SYNTeTYCZNe
medium filtracyjne
Nr Bosch: F 026 407 181
VW GolF VI 1.4 TSI
Proste porównanie pomiędzy samochodem VW Golf III 1.6 z lat 90.
a kilka generacji nowszym, współczesnym VW Golf VI 1.4 TSI pozwala
zauważyć, jak bardzo zmienił się filtr oleju. Zmiana medium filtra-
cyjnego na syntetyczne umożliwiła wzrost skuteczności filtracji, chłon-
ności – ilości zanieczyszczeń wychwytywanych przez filtr, jak i żywot-
ności.
Wymiary filtra nie uległy znacznej zmianie, a jego efektywność
znacząco wzrosła.
To wszystko dzięki rozwojowi technik filtracji.
Pojawiające się w oleju cząstki zabrudzeń o wymiarach 5-15 µm są
najbardziej krytyczne dla silnika – w największym stopniu przyczyniają
się do zużycia, gdyż przedostają się do szczelin między cylindrem
i pierścieniem tłokowym. Przy dużych ciśnieniach panujących
w jednostce napędowej przyczynia się to do zużycia ścianek i uszko-
dzenia silnika.
W przypadku filtrów oleju nie warto godzić się na kompromisy
.
Należy stosować filtry dobrej jakości. W dzisiejszych czasach naprawa
silnika jest praktycznie nieopłacalna. Filtry Bosch spełniają wymogi
producentów samochodów i zapewniają niezawodną eksploatację.