NASI
DOSTAWCY
50
W okresie jesienno-zimowym, gdy
temperatury spadają poniżej zera,
rozruch silnika może być utrudniony.
Jak uniknąć problemów z akumula-
torem?
Prąd w akumulatorze powstaje
w wyniku reakcji chemicznej, która
przy niskich temperaturach ulega
spowolnieniu. Przyjmuje się, że
pojemność akumulatora w tempera-
turze -25° C spada o 40%. Dlatego
warto wybrać akumulator, w którym
konstrukcja kratki pozwala na
sprawny przepływ prądu, ułatwiając
rozruch w niskich temperaturach.
Wpływ wysokich i niskich tempe-
ratur
W okresie letnim zużycie akumula-
tora jest przyspieszone z powodu
wysokich temperatur panujących pod
maską samochodu, powodujących
korozję kratki akumulatora. Stop-
niowe wyeksploatowanie daje znać
o sobie zimą, gdy zimny silnik i zgęst-
niały olej stawiają większy opór przy
rozruchu, zwiększając zapotrzebo-
wanie na energię. Dodatkowo spowol-
nione są wtedy reakcje chemiczne,
w wyniku czego dostępny prąd rozru-
chowy jest mniejszy.
Profilaktyka lepsza niż awaria na
drodze
Kierowca może zapobiec awarii,
zlecając warsztatowi kontrolę stanu
akumulatora i układu ładowania.
Elektroniczny tester jest w stanie
wykryć zbliżającą się niesprawność.
Warto wykonać test prewencyjny,
aby uniknąć konieczności rozruchu
z użyciem kabli lub kosztownego
zamawiania pomocy drogowej.
Zaawansowana technologia kratki
Akumulatory z wyższej półki wyko-
nane są w zaawansowanej techno-
logii. W akumulatorach Boscha stoso-
wana jest kratka PowerFrame® wyko-
nana w technologii wytłaczania.
Dzięki skróconym drogom przepływu
prądu zapewniony jest sprawniejszy
przepływ energii i pobór prądu,
co gwarantuje łatwiejszy rozruch
silnika zimą i wydłużoną żywotność
w porównaniu z konwencjonalnymi
typami akumulatorów.
Jazda na krótkich odcinkach
Jeśli samochód użytkowany jest
sporadycznie lub wyłącznie na krót-
kich odcinkach, układ ładowania
może nie nadążać z doładowaniem
akumulatora po rozruchu. W takim
wypadku warto przed zimą spraw-
dzić stan naładowania i doładować
akumulator elektroniczną ładowarką.
Ładowarki elektroniczne, takie jak
Bosch C3, ładują akumulator impul-
sowo, automatycznie dobierając natę-
żenie prądu.
Samochody z systemem Start/Stop
– na co zwrócić uwagę?
Już dwa na trzy nowe samochody
posiadają system Start/Stop,
w którym należy stosować odpo-
wiedni akumulator – Bosch S5 AGM
lub S4 EFB. Tylko takie akumulatory
zapewniają pełną funkcjonalność
i żywotność systemu Start/Stop.
Podczas wymiany akumulatora
w aucie z systemem Start/Stop, nowy
należy zarejestrować w pojeździe za
pomocą testera usterek.
Proste wskazówki
Przed uruchamianiem silnika przy
niskich temperaturach warto wyłą-
czyć wszystkie zbędne w tym
momencie odbiorniki prądu. Należy
pamiętać o oczyszczeniu styku klem
z biegunami ze śniedzi i innych zanie-
czyszczeń oraz o zabezpieczeniu zaci-
sków wazeliną bezkwasową, a także
o odpowiednim styku połączenia
akumulatora do masy. Warto dbać
o czystość pokrywy akumulatora,
ponieważ zabrudzenia i wilgoć zwięk-
szają ryzyko samorozładowania.
Akumulator zimą – porady