Background Image
Previous Page  50 / 64 Next Page
Basic version Information
Show Menu
Previous Page 50 / 64 Next Page
Page Background

NASI

DOSTAWCY

50

W okresie jesienno-zimowym, gdy

temperatury spadają poniżej zera,

rozruch silnika może być utrudniony.

Jak uniknąć problemów z akumula-

torem?

Prąd w akumulatorze powstaje

w wyniku reakcji chemicznej, która

przy niskich temperaturach ulega

spowolnieniu. Przyjmuje się, że

pojemność akumulatora w tempera-

turze -25° C spada o 40%. Dlatego

warto wybrać akumulator, w którym

konstrukcja kratki pozwala na

sprawny przepływ prądu, ułatwiając

rozruch w niskich temperaturach.

Wpływ wysokich i niskich tempe-

ratur

W okresie letnim zużycie akumula-

tora jest przyspieszone z powodu

wysokich temperatur panujących pod

maską samochodu, powodujących

korozję kratki akumulatora. Stop-

niowe wyeksploatowanie daje znać

o sobie zimą, gdy zimny silnik i zgęst-

niały olej stawiają większy opór przy

rozruchu, zwiększając zapotrzebo-

wanie na energię. Dodatkowo spowol-

nione są wtedy reakcje chemiczne,

w wyniku czego dostępny prąd rozru-

chowy jest mniejszy.

Profilaktyka lepsza niż awaria na

drodze

Kierowca może zapobiec awarii,

zlecając warsztatowi kontrolę stanu

akumulatora i układu ładowania.

Elektroniczny tester jest w stanie

wykryć zbliżającą się niesprawność.

Warto wykonać test prewencyjny,

aby uniknąć konieczności rozruchu

z użyciem kabli lub kosztownego

zamawiania pomocy drogowej.

Zaawansowana technologia kratki

Akumulatory z wyższej półki wyko-

nane są w zaawansowanej techno-

logii. W akumulatorach Boscha stoso-

wana jest kratka PowerFrame® wyko-

nana w technologii wytłaczania.

Dzięki skróconym drogom przepływu

prądu zapewniony jest sprawniejszy

przepływ energii i pobór prądu,

co gwarantuje łatwiejszy rozruch

silnika zimą i wydłużoną żywotność

w porównaniu z konwencjonalnymi

typami akumulatorów.

Jazda na krótkich odcinkach

Jeśli samochód użytkowany jest

sporadycznie lub wyłącznie na krót-

kich odcinkach, układ ładowania

może nie nadążać z doładowaniem

akumulatora po rozruchu. W takim

wypadku warto przed zimą spraw-

dzić stan naładowania i doładować

akumulator elektroniczną ładowarką.

Ładowarki elektroniczne, takie jak

Bosch C3, ładują akumulator impul-

sowo, automatycznie dobierając natę-

żenie prądu.

Samochody z systemem Start/Stop

– na co zwrócić uwagę?

Już dwa na trzy nowe samochody

posiadają system Start/Stop,

w którym należy stosować odpo-

wiedni akumulator – Bosch S5 AGM

lub S4 EFB. Tylko takie akumulatory

zapewniają pełną funkcjonalność

i żywotność systemu Start/Stop.

Podczas wymiany akumulatora

w aucie z systemem Start/Stop, nowy

należy zarejestrować w pojeździe za

pomocą testera usterek.

Proste wskazówki

Przed uruchamianiem silnika przy

niskich temperaturach warto wyłą-

czyć wszystkie zbędne w tym

momencie odbiorniki prądu. Należy

pamiętać o oczyszczeniu styku klem

z biegunami ze śniedzi i innych zanie-

czyszczeń oraz o zabezpieczeniu zaci-

sków wazeliną bezkwasową, a także

o odpowiednim styku połączenia

akumulatora do masy. Warto dbać

o czystość pokrywy akumulatora,

ponieważ zabrudzenia i wilgoć zwięk-

szają ryzyko samorozładowania.

Akumulator zimą – porady