Background Image
Previous Page  49 / 64 Next Page
Basic version Information
Show Menu
Previous Page 49 / 64 Next Page
Page Background

Niszczy silnik

Badania potwierdziły, że uruchomie-

nie silnika w -20°C na oleju 15W-YY

to dwukrotnie dłuższy czas potrzeb-

ny na dotarcie oleju do wszystkich je-

go elementów w porównaniu do oleju

5W-YY. W ciągu tych kilku dodatko-

wych sekund silnik pracuje „na su-

cho”. Jego zużycie podczas urucho-

mienia w -20°C na oleju 15W-YY jest

tak szkodliwe dla silnika jak 300 uru-

chomień w temperaturze +20°C. Kon-

struktorzy pojazdów, wiedząc o tym,

zabraniają stosowania oleju 15W-YY

w temperaturach poniżej -15°C. Od-

powiednio 10W-YY nie powinien być

stosowany poniżej -20°C, a olej 5W-YY

poniżej -25°C.

Ważne wnioski

Jeżeli stosujemy w silniku olej mineral-

ny o lepkości 15W40, to w warunkach

zimowych podczas uruchamiania silni-

ka, narażamy go na podwyższone zu-

życie, większe obciążenie akumulatora,

rozrusznika i większe zużycie paliwa

do momentu osiągnięcia optymalnej

temperatury silnika. Dlatego nie jest

to mit ani wymysł działów marketin-

gu producentów olejów silnikowych,

tylko jak najbardziej uzasadniona ko-

nieczność, aby w zimie stosować ole-

je o niższych lepkościach zimowych,

czyli oleje o lepkościach 5W40, 5W30,

0W30 czy 0W40.

Liczba odnosząca się do klasy „letniej”

YY w oznaczeniu lepkości xxW-YY

powinna być dostosowana do wyma-

gań silnika i temperatury otoczenia.

Obecnie większość konstruktorów za-

leca stosowanie olejów xxW-30, czy

nawet xxW-20. Im nowszy silnik tym

bardziej dostosowany jest do niższych

lepkości, a one przynoszą wymierne

korzyści w postaci mniejszych oporów

wewnętrznych. Owocuje to mniejszym

zużyciem paliwa i większą sprawno-

ścią. Niektóre silniki wymagają lepko-

ści znacznie wyższych. Dlatego należy

zawsze stosować się do zaleceń z in-

strukcji obsługi pojazdu. Jeżeli kon-

struktor wpisał, że w temperaturach

otoczenia od -30°C do +40°C zaleca

lepkość 5W30, to stosowanie oleju

5W40 czy 5W50 nie przyniesie żad-

nych korzyści, a jedynie zwiększy opo-

ry, zużycie paliwa oraz przyczyni się

do spadku mocy. Z kolei stosowanie

oleju 5W20 czy 0W20 może sprawić,

że w rozgrzanym silniku olej będzie

miał za niską lepkość i film olejowy,

nie będzie wystarczająco wytrzymały

oraz chwilowo wzrośnie zużycie silnika.

Jakość w instrukcji

Oprócz doboru oleju, wg wskazanych

przez konstruktora pojazdu lepkości, na-

leży zwrócić uwagę, jaką jego minimalną

jakość podaje konstruktor w instrukcji.

Lepkość oleju nie określa, czy olej jest

odpowiedniej jakości dla naszego silni-

ka, czy dostosowany jest do systemów

oczyszczania spalin (np. filtra cząstek

stałych DPF) i jakie przebiegi między

wymianami możemy osiągnąć. Służą

do tego specyfikacje międzynarodo-

we jak API, ACEA, ILSAC oraz homo-

logacje konstruktorów VW, Mercedes,

BMW, FORD, itd. Należy dobierać olej

według tych wytycznych, szukając od-

powiednich zapisów na opakowaniach

produktu. Najlepiej stosować olej z wy-

maganą homologacją konstruktora przez

całe życie silnika.

NASI

DOSTAWCY

49