Niszczy silnik
Badania potwierdziły, że uruchomie-
nie silnika w -20°C na oleju 15W-YY
to dwukrotnie dłuższy czas potrzeb-
ny na dotarcie oleju do wszystkich je-
go elementów w porównaniu do oleju
5W-YY. W ciągu tych kilku dodatko-
wych sekund silnik pracuje „na su-
cho”. Jego zużycie podczas urucho-
mienia w -20°C na oleju 15W-YY jest
tak szkodliwe dla silnika jak 300 uru-
chomień w temperaturze +20°C. Kon-
struktorzy pojazdów, wiedząc o tym,
zabraniają stosowania oleju 15W-YY
w temperaturach poniżej -15°C. Od-
powiednio 10W-YY nie powinien być
stosowany poniżej -20°C, a olej 5W-YY
poniżej -25°C.
Ważne wnioski
Jeżeli stosujemy w silniku olej mineral-
ny o lepkości 15W40, to w warunkach
zimowych podczas uruchamiania silni-
ka, narażamy go na podwyższone zu-
życie, większe obciążenie akumulatora,
rozrusznika i większe zużycie paliwa
do momentu osiągnięcia optymalnej
temperatury silnika. Dlatego nie jest
to mit ani wymysł działów marketin-
gu producentów olejów silnikowych,
tylko jak najbardziej uzasadniona ko-
nieczność, aby w zimie stosować ole-
je o niższych lepkościach zimowych,
czyli oleje o lepkościach 5W40, 5W30,
0W30 czy 0W40.
Liczba odnosząca się do klasy „letniej”
YY w oznaczeniu lepkości xxW-YY
powinna być dostosowana do wyma-
gań silnika i temperatury otoczenia.
Obecnie większość konstruktorów za-
leca stosowanie olejów xxW-30, czy
nawet xxW-20. Im nowszy silnik tym
bardziej dostosowany jest do niższych
lepkości, a one przynoszą wymierne
korzyści w postaci mniejszych oporów
wewnętrznych. Owocuje to mniejszym
zużyciem paliwa i większą sprawno-
ścią. Niektóre silniki wymagają lepko-
ści znacznie wyższych. Dlatego należy
zawsze stosować się do zaleceń z in-
strukcji obsługi pojazdu. Jeżeli kon-
struktor wpisał, że w temperaturach
otoczenia od -30°C do +40°C zaleca
lepkość 5W30, to stosowanie oleju
5W40 czy 5W50 nie przyniesie żad-
nych korzyści, a jedynie zwiększy opo-
ry, zużycie paliwa oraz przyczyni się
do spadku mocy. Z kolei stosowanie
oleju 5W20 czy 0W20 może sprawić,
że w rozgrzanym silniku olej będzie
miał za niską lepkość i film olejowy,
nie będzie wystarczająco wytrzymały
oraz chwilowo wzrośnie zużycie silnika.
Jakość w instrukcji
Oprócz doboru oleju, wg wskazanych
przez konstruktora pojazdu lepkości, na-
leży zwrócić uwagę, jaką jego minimalną
jakość podaje konstruktor w instrukcji.
Lepkość oleju nie określa, czy olej jest
odpowiedniej jakości dla naszego silni-
ka, czy dostosowany jest do systemów
oczyszczania spalin (np. filtra cząstek
stałych DPF) i jakie przebiegi między
wymianami możemy osiągnąć. Służą
do tego specyfikacje międzynarodo-
we jak API, ACEA, ILSAC oraz homo-
logacje konstruktorów VW, Mercedes,
BMW, FORD, itd. Należy dobierać olej
według tych wytycznych, szukając od-
powiednich zapisów na opakowaniach
produktu. Najlepiej stosować olej z wy-
maganą homologacją konstruktora przez
całe życie silnika.
NASI
DOSTAWCY
49