Background Image
Previous Page  48 / 64 Next Page
Basic version Information
Show Menu
Previous Page 48 / 64 Next Page
Page Background

W PRZYPADKU BRAKU INSTRUKCJI OBSŁUGI SILNIKA,

WARTO SKORZYSTAĆ ZE STRON INTERNETOWYCH

PRODUCENTÓW OLEJÓW

NP. DOBIERZ-OLEJ.TOTALPOLSKA.PL

W

edługekspertówKoncer-

nu Total odpowiedź na

powyższe pytania jest

jednoznaczna: TAK, ponieważ olej pod

wpływem niskich temperatur „gęstnie-

je”. Drastycznie obniża się jego płyn-

ność, wzrasta opór wewnętrzny oraz

spada pompowalność.

Kluczowa norma SAE

Stowarzyszenie Inżynierów Samocho-

dowych (SAE) określiło normy lepko-

ści oleju, widoczne na każdym opako-

waniu oleju silnikowego. Norma SAE

składa się z dwóch członów xxW-YY.

CZY WARTO ZIMĄ WYMIENIĆ OLEJ NA TEN O NIŻSZEJ LEPKOŚCI?

CZY FAKTYCZNIE LEPKOŚĆ OLEJU MA WPŁYW NA ROZRUCH I ŻYWOTNOŚĆ SILNIKA?

YY – oznacza lepkości „letnie” mierzone

w 100°C. Cyfra xx definiuje lepkości

zimowe, czyli właściwości niskotempe-

raturowe oleju. Są to oznaczenia 0W,

5W, 10W, 15W, 20W, 25W. Ta wielkość

opisuje opór w oleju w niskich tem-

peraturach. Im mniejsza cyfra, tym

mniejszy opór.

Mniejszy opór oznacza, że łatwiej „za-

kręcić” silnikiem. Wpływa na lepszą

pompowalność, która wiąże się z szyb-

szym osiągnięciem optymalnego ci-

śnienia oleju w czasie uruchamiania

silnika w niskich temperaturach. Dzięki

temu szybciej zostaną przesmarowane

fot. dostawcy, Adobe Stock

Zimą

ZMIEŃ OLEJ

wszystkie elementy silnika i będzie on

krócej pracował „na sucho”. Według

API (Amerykańskiego Instytutu Naf-

towego) 75 proc. zużycia elementów

silnika następuje podczas rozruchu

oraz w chwilach zanim silnik osiągnie

optymalną temperaturę pracy. Lepsza

płynność w niskich temperaturach to

również duża oszczędność paliwa, po-

nieważ olej ma mniejsze opory ruchu.

Dodatkowo, mniejsza lepkość wiąże

się z lepszym przewodnictwem ciepl-

nym oleju. Olej nagrzewa się szyb-

ciej, dzięki temu silnik rozgrzewa się

równomierniej.

NASI

DOSTAWCY

48