W PRZYPADKU BRAKU INSTRUKCJI OBSŁUGI SILNIKA,
WARTO SKORZYSTAĆ ZE STRON INTERNETOWYCH
PRODUCENTÓW OLEJÓW
NP. DOBIERZ-OLEJ.TOTALPOLSKA.PL
W
edługekspertówKoncer-
nu Total odpowiedź na
powyższe pytania jest
jednoznaczna: TAK, ponieważ olej pod
wpływem niskich temperatur „gęstnie-
je”. Drastycznie obniża się jego płyn-
ność, wzrasta opór wewnętrzny oraz
spada pompowalność.
Kluczowa norma SAE
Stowarzyszenie Inżynierów Samocho-
dowych (SAE) określiło normy lepko-
ści oleju, widoczne na każdym opako-
waniu oleju silnikowego. Norma SAE
składa się z dwóch członów xxW-YY.
CZY WARTO ZIMĄ WYMIENIĆ OLEJ NA TEN O NIŻSZEJ LEPKOŚCI?
CZY FAKTYCZNIE LEPKOŚĆ OLEJU MA WPŁYW NA ROZRUCH I ŻYWOTNOŚĆ SILNIKA?
YY – oznacza lepkości „letnie” mierzone
w 100°C. Cyfra xx definiuje lepkości
zimowe, czyli właściwości niskotempe-
raturowe oleju. Są to oznaczenia 0W,
5W, 10W, 15W, 20W, 25W. Ta wielkość
opisuje opór w oleju w niskich tem-
peraturach. Im mniejsza cyfra, tym
mniejszy opór.
Mniejszy opór oznacza, że łatwiej „za-
kręcić” silnikiem. Wpływa na lepszą
pompowalność, która wiąże się z szyb-
szym osiągnięciem optymalnego ci-
śnienia oleju w czasie uruchamiania
silnika w niskich temperaturach. Dzięki
temu szybciej zostaną przesmarowane
fot. dostawcy, Adobe Stock
Zimą
ZMIEŃ OLEJ
wszystkie elementy silnika i będzie on
krócej pracował „na sucho”. Według
API (Amerykańskiego Instytutu Naf-
towego) 75 proc. zużycia elementów
silnika następuje podczas rozruchu
oraz w chwilach zanim silnik osiągnie
optymalną temperaturę pracy. Lepsza
płynność w niskich temperaturach to
również duża oszczędność paliwa, po-
nieważ olej ma mniejsze opory ruchu.
Dodatkowo, mniejsza lepkość wiąże
się z lepszym przewodnictwem ciepl-
nym oleju. Olej nagrzewa się szyb-
ciej, dzięki temu silnik rozgrzewa się
równomierniej.
NASI
DOSTAWCY
48