Wykrywanie usterek świec
żarowych
Najczęstszą przyczyną awarii świec żaro-
wych jest zbyt wysokie napięcie lub tempe-
ratura. Jeśli z powodu usterki przekaźnika
lub sterownika prąd płynie przez świecę
żarową zbyt długo, może to doprowadzić
do przegrzania, które powoduje puchnię-
cie, pęknięcie lub rozerwanie żarnika i na-
tychmiastową awarię świecy. W związku
z tym, przed wymianą świec żarowych na
nowe, zaleca się sprawdzenie całego ukła-
du elektrycznego. Zbyt duży kąt wyprze-
dzenia wtrysku, nieszczelne wtryskiwacze
lub paliwo w silniku mogą doprowadzić do
nadmiernego wzrostu temperatury spalania,
powodując uszkodzenie świec żarowych.
Eksperci DENSO przygotowali zestawienie
najczęściej występujących usterek świec
żarowych oraz ich możliwych przyczyn.
1
„Spuchnięta” końcówka
żarnika
PRZYCZYNA
•
Zbyt wysokie napięcie
(np. świeca żarowa 12V
w układzie 24V lub od-
wrotnie).
•
Awaria alternatora i regulatora napięcia.
•
Nieprawidłowe przechowywanie (wilgoć).
ROZWIĄZANIE
•
Sprawdź napięcie układu elektrycznego
i napięcie świecy żarowej.
•
Sprawdź układ ładowania.
•
Sprawdź warunki przechowywania świec.
NIEWYDOLNOŚĆ ŚWIEC ŻAROWYCH NAJCZĘŚCIEJ
POJAWIA SIĘ WRAZ Z CHŁODNIEJSZYMI PORAMI ROKU,
KIEDY TEMPERATURA ZNACZĄCO SPADA
fot. dostawcy
ZIMĄ ŚWIECE ŻAROWE W SILNIKU WYSOKOPRĘŻNYM ZNAJDUJĄ SIĘ POD SZCZEGÓLNYM OBCIĄŻENIEM,
PONIEWAŻ NISKIE TEMPERATURY, DESZCZ I MRÓZ PRZYCZYNIAJĄ SIĘ DO ZWIĘKSZENIA PRAWDOPODOBIEŃSTWA
WYSTĄPIENIA AWARII. JAK ROZPOZNAĆ PRZYCZYNĘ USTERKI ŚWIECY ŻAROWEJ? W JAKI SPOSÓB
PRZEPROWADZIĆ PRAWIDŁOWY MONTAŻ, BY UNIKNĄĆ USZKODZENIA NOWEJ ŚWIECY?
silnika Diesla
NIEZAWODNY ROZRUCH
2
Uszkodzona końcówka
żarnika
PRZYCZYNA
•
Zbyt długi czas grza-
nia/zbyt wysokie napię-
cie (np. 12V świeca ża-
rowa w układzie 24V lub
odwrotnie).
•
Awaria alternatora i regulatora napięcia.
ROZWIĄZANIE
•
Sprawdź styki na regulatorze napięcia.
•
Sprawdź napięcie układu elektrycznego
i napięcie świecy żarowej.
•
Sprawdź napięcie układu ładowania.
3
Zniszczona lub ułamana
końcówka żarnika
PRZYCZYNA
•
Awaria modułu zapło-
nowego.
•
Nieprawidłowy kąt roz-
pylenia paliwa lub niere-
gularny wtrysk paliwa.
•
Wadliwe uszczelnienie powodujące nie-
prawidłowy kąt rozpylenia paliwa.
ROZWIĄZANIE
•
Sprawdź, czy moduł zapłonowy jest pra-
widłowo zainstalowany.
•
Sprawdź, czy korzystasz z prawidło-
wego modułu zapłonowego dla danego
modelu pojazdu.
•
Sprawdź otwór montażowy świecy ża-
rowej pod kątem obecności nagaru.
4
Zdeformowany żarnik
(przegrzewanie)
PRZYCZYNA
•
Awaria modułu zapło-
nowego.
•
Nieprawidłowy kąt roz-
pylenia paliwa lub niere-
gularny wtrysk paliwa.
•
Wadliwe uszczelnienie powodujące nie-
prawidłowy kąt rozpylenia paliwa.
•
Zbyt długi czas grzania/zbyt wysokie
napięcie (np. 12V świeca żarowa w ukła-
dzie 24V lub odwrotnie).
•
Awaria alternatora i regulatora napięcia.
•
Nieprawidłowe działanie lub niewłaści-
wa synchronizacja wtrysku.
ROZWIĄZANIE
•
Sprawdź, czy moduł zapłonowy jest pra-
widłowo zainstalowany.
•
Sprawdź, czy korzystasz z prawidło-
wego modułu zapłonowego dla danego
modelu pojazdu.
•
Sprawdź otwór montażowy świecy ża-
rowej pod kątem obecności nagaru.
•
Sprawdź styki na regulatorze napięcia.
•
Sprawdź napięcie układu elektrycznego
i napięcie świecy żarowej.
•
Sprawdź napięcie układu ładowania.
•
Sprawdź kąt wyprzedzenia wtrysku.
5
„Opuchnięty”
żarnik
PRZYCZYNA
•
Olej w komorze spa-
lania, prawdopodobnie
spowodowany zużyciem
pierścieni tłokowych.
ROZWIĄZANIE
•
Sprawdź pierścienie tłokowe w cylin-
drach silnika.
•
Sprawdź zużycie oleju.
46
NASI
DOSTAWCY