Background Image
Previous Page  46 / 64 Next Page
Basic version Information
Show Menu
Previous Page 46 / 64 Next Page
Page Background

Wykrywanie usterek świec

żarowych

Najczęstszą przyczyną awarii świec żaro-

wych jest zbyt wysokie napięcie lub tempe-

ratura. Jeśli z powodu usterki przekaźnika

lub sterownika prąd płynie przez świecę

żarową zbyt długo, może to doprowadzić

do przegrzania, które powoduje puchnię-

cie, pęknięcie lub rozerwanie żarnika i na-

tychmiastową awarię świecy. W związku

z tym, przed wymianą świec żarowych na

nowe, zaleca się sprawdzenie całego ukła-

du elektrycznego. Zbyt duży kąt wyprze-

dzenia wtrysku, nieszczelne wtryskiwacze

lub paliwo w silniku mogą doprowadzić do

nadmiernego wzrostu temperatury spalania,

powodując uszkodzenie świec żarowych.

Eksperci DENSO przygotowali zestawienie

najczęściej występujących usterek świec

żarowych oraz ich możliwych przyczyn.

1

„Spuchnięta” końcówka

żarnika

PRZYCZYNA

Zbyt wysokie napięcie

(np. świeca żarowa 12V

w układzie 24V lub od-

wrotnie).

Awaria alternatora i regulatora napięcia.

Nieprawidłowe przechowywanie (wilgoć).

ROZWIĄZANIE

Sprawdź napięcie układu elektrycznego

i napięcie świecy żarowej.

Sprawdź układ ładowania.

Sprawdź warunki przechowywania świec.

NIEWYDOLNOŚĆ ŚWIEC ŻAROWYCH NAJCZĘŚCIEJ

POJAWIA SIĘ WRAZ Z CHŁODNIEJSZYMI PORAMI ROKU,

KIEDY TEMPERATURA ZNACZĄCO SPADA

fot. dostawcy

ZIMĄ ŚWIECE ŻAROWE W SILNIKU WYSOKOPRĘŻNYM ZNAJDUJĄ SIĘ POD SZCZEGÓLNYM OBCIĄŻENIEM,

PONIEWAŻ NISKIE TEMPERATURY, DESZCZ I MRÓZ PRZYCZYNIAJĄ SIĘ DO ZWIĘKSZENIA PRAWDOPODOBIEŃSTWA

WYSTĄPIENIA AWARII. JAK ROZPOZNAĆ PRZYCZYNĘ USTERKI ŚWIECY ŻAROWEJ? W JAKI SPOSÓB

PRZEPROWADZIĆ PRAWIDŁOWY MONTAŻ, BY UNIKNĄĆ USZKODZENIA NOWEJ ŚWIECY?

silnika Diesla

NIEZAWODNY ROZRUCH

2

Uszkodzona końcówka

żarnika

PRZYCZYNA

Zbyt długi czas grza-

nia/zbyt wysokie napię-

cie (np. 12V świeca ża-

rowa w układzie 24V lub

odwrotnie).

Awaria alternatora i regulatora napięcia.

ROZWIĄZANIE

Sprawdź styki na regulatorze napięcia.

Sprawdź napięcie układu elektrycznego

i napięcie świecy żarowej.

Sprawdź napięcie układu ładowania.

3

Zniszczona lub ułamana

końcówka żarnika

PRZYCZYNA

Awaria modułu zapło-

nowego.

Nieprawidłowy kąt roz-

pylenia paliwa lub niere-

gularny wtrysk paliwa.

Wadliwe uszczelnienie powodujące nie-

prawidłowy kąt rozpylenia paliwa.

ROZWIĄZANIE

Sprawdź, czy moduł zapłonowy jest pra-

widłowo zainstalowany.

Sprawdź, czy korzystasz z prawidło-

wego modułu zapłonowego dla danego

modelu pojazdu.

Sprawdź otwór montażowy świecy ża-

rowej pod kątem obecności nagaru.

4

Zdeformowany żarnik

(przegrzewanie)

PRZYCZYNA

Awaria modułu zapło-

nowego.

Nieprawidłowy kąt roz-

pylenia paliwa lub niere-

gularny wtrysk paliwa.

Wadliwe uszczelnienie powodujące nie-

prawidłowy kąt rozpylenia paliwa.

Zbyt długi czas grzania/zbyt wysokie

napięcie (np. 12V świeca żarowa w ukła-

dzie 24V lub odwrotnie).

Awaria alternatora i regulatora napięcia.

Nieprawidłowe działanie lub niewłaści-

wa synchronizacja wtrysku.

ROZWIĄZANIE

Sprawdź, czy moduł zapłonowy jest pra-

widłowo zainstalowany.

Sprawdź, czy korzystasz z prawidło-

wego modułu zapłonowego dla danego

modelu pojazdu.

Sprawdź otwór montażowy świecy ża-

rowej pod kątem obecności nagaru.

Sprawdź styki na regulatorze napięcia.

Sprawdź napięcie układu elektrycznego

i napięcie świecy żarowej.

Sprawdź napięcie układu ładowania.

Sprawdź kąt wyprzedzenia wtrysku.

5

„Opuchnięty”

żarnik

PRZYCZYNA

Olej w komorze spa-

lania, prawdopodobnie

spowodowany zużyciem

pierścieni tłokowych.

ROZWIĄZANIE

Sprawdź pierścienie tłokowe w cylin-

drach silnika.

Sprawdź zużycie oleju.

46

NASI

DOSTAWCY