Background Image
Previous Page  43 / 64 Next Page
Basic version Information
Show Menu
Previous Page 43 / 64 Next Page
Page Background

1

2 3 4

PĘKNIĘCIA

Sprawdzenie skrajnych zwoi

sprężyny

Pęknięcia sprężyn powstają

najczęściej w skrajnych zwo-

jach. Końcowe zwoje sprężyn

znajdują się w odpowiednich

gniazdach, gumowych po-

duszkach lub talerzach opo-

rowych, w których często zbiera

się mieszanina wody, piasku,

soli i innych zanieczyszczeń.

W wielu pojazdach wyposażo-

nych w zawieszenie typu Mc-

Pherson, zdarza się, że dolny

zwój sprężyny jest całkowicie

zasłonięty przez wywinięte do

góry brzegi talerza oporowe-

go amortyzatora co utrudnia

ocenę wizualną.

Końce sprężyn w procesie pro-

dukcyjnym są równo obcinane,

dlatego na złamanie jej koń-

ca może wskazywać nierów-

ne, poszarpane zakończenie.

KOROZJA

Sprawdzenie powierzchni

ochronnej sprężyny

Jeśli lakier, którym sprężyna jest

pokrywana w procesie produk-

cyjnym ulegnie uszkodzeniu,

to na jej powierzchni szybko

pojawiają się wżery korozyjne.

Osłabiają one materiał i pro-

wadzą do utraty wymaganej

sztywności sprężyny, a w skraj-

nych przypadkach do jej pęk-

nięcia. Zniszczenie powierzchni

antykorozyjnej może być wy-

nikiem błędów montażowych

lub destrukcyjnego działania

zanieczyszczeń typu: piasek,

drobne kamienie, sól drogowa,

błoto pośniegowe.

PRZEŚWIT

POJAZDU

Zwiększona ponadstandar-

dowo masa pojazdu

Długotrwała jazda z dużym ob-

ciążeniem wpływa na charakte-

rystykę pracy i kształt sprężyn.

Nadmierne obciążanie osi czy

też przekraczanie dopuszczal-

nej masy całkowitej pojazdu

prowadzi do osiadania zwojów

sprężyny w trakcie użytkowa-

nia. Może to doprowadzić do

zmniejszenia prześwitu pojazdu,

a w efekcie końcowym nawet

do pęknięcia sprężyn. Należy

również pamiętać, że zwiększe-

nie lub zmniejszenie prześwitu

pojazdu może być wynikiem

nieprawidłowej pozycji sprę-

żyny względem amortyzatora

[wynik błędu montażowego],

niezastosowania zalecanych

przez producenta elementów

montażowych podczas prac na-

prawczych lub nieprawidłowej

identyfikacji i doboru części.

ODKSZTAŁCENIA

Montaż niezgodny z tech-

nologią naprawy

Wwyniku popełnionych błędów

montażowych może dojść do

nieprawidłowego ułożenia sprę-

żyny względem zestawu mon-

tażowego górnego mocowania

amortyzatora oraz w dolnym

talerzu oporowym. Skutkiem

takiego działania może być np.

ocieranie sprężyny o nadkole,

różnego rodzaju głuche stuki,

metaliczne zgrzyty czy skrzy-

pienie. Nieprawidłowa pozycja

montażowa sprężyny zawie-

szenia (np. zamontowana od-

wrotnie) może doprowadzić do

jej pęknięcia, niekontrolowane-

go przemieszczenia w talerzu

oporowym oraz przyczynić się

bezpośrednio do uszkodzenia

amortyzatora.

NA CO ZWRACAĆ UWAGĘ PODCZAS OCENY WIZUALNEJ? JAKIE SĄ TYPOWE

USZKODZENIA SPRĘŻYN ZAWIESZENIA?

KYB zaleca regularne

sprawdzanie

elementów zawieszenia

oraz odpowiednio

wczesne usuwanie

wykrytych usterek

dla bezpieczeństwa

poruszających się

pojazdów.

www.kyb-europe.com

PORÓWNANIE

WYSOKOŚCI PRZEŚWITU

Złamanie lub trwałe

odkształcenie sprężyny

można stwierdzić

porównując po obu stronach

wysokość któregoś

z elementów nadwozia

względem podłoża. Pomiar

taki ma sens tylko wtedy,

gdy samochód stoi

na równej nawierzchni.

43

NASI

DOSTAWCY