1
2 3 4
PĘKNIĘCIA
Sprawdzenie skrajnych zwoi
sprężyny
Pęknięcia sprężyn powstają
najczęściej w skrajnych zwo-
jach. Końcowe zwoje sprężyn
znajdują się w odpowiednich
gniazdach, gumowych po-
duszkach lub talerzach opo-
rowych, w których często zbiera
się mieszanina wody, piasku,
soli i innych zanieczyszczeń.
W wielu pojazdach wyposażo-
nych w zawieszenie typu Mc-
Pherson, zdarza się, że dolny
zwój sprężyny jest całkowicie
zasłonięty przez wywinięte do
góry brzegi talerza oporowe-
go amortyzatora co utrudnia
ocenę wizualną.
Końce sprężyn w procesie pro-
dukcyjnym są równo obcinane,
dlatego na złamanie jej koń-
ca może wskazywać nierów-
ne, poszarpane zakończenie.
KOROZJA
Sprawdzenie powierzchni
ochronnej sprężyny
Jeśli lakier, którym sprężyna jest
pokrywana w procesie produk-
cyjnym ulegnie uszkodzeniu,
to na jej powierzchni szybko
pojawiają się wżery korozyjne.
Osłabiają one materiał i pro-
wadzą do utraty wymaganej
sztywności sprężyny, a w skraj-
nych przypadkach do jej pęk-
nięcia. Zniszczenie powierzchni
antykorozyjnej może być wy-
nikiem błędów montażowych
lub destrukcyjnego działania
zanieczyszczeń typu: piasek,
drobne kamienie, sól drogowa,
błoto pośniegowe.
PRZEŚWIT
POJAZDU
Zwiększona ponadstandar-
dowo masa pojazdu
Długotrwała jazda z dużym ob-
ciążeniem wpływa na charakte-
rystykę pracy i kształt sprężyn.
Nadmierne obciążanie osi czy
też przekraczanie dopuszczal-
nej masy całkowitej pojazdu
prowadzi do osiadania zwojów
sprężyny w trakcie użytkowa-
nia. Może to doprowadzić do
zmniejszenia prześwitu pojazdu,
a w efekcie końcowym nawet
do pęknięcia sprężyn. Należy
również pamiętać, że zwiększe-
nie lub zmniejszenie prześwitu
pojazdu może być wynikiem
nieprawidłowej pozycji sprę-
żyny względem amortyzatora
[wynik błędu montażowego],
niezastosowania zalecanych
przez producenta elementów
montażowych podczas prac na-
prawczych lub nieprawidłowej
identyfikacji i doboru części.
ODKSZTAŁCENIA
Montaż niezgodny z tech-
nologią naprawy
Wwyniku popełnionych błędów
montażowych może dojść do
nieprawidłowego ułożenia sprę-
żyny względem zestawu mon-
tażowego górnego mocowania
amortyzatora oraz w dolnym
talerzu oporowym. Skutkiem
takiego działania może być np.
ocieranie sprężyny o nadkole,
różnego rodzaju głuche stuki,
metaliczne zgrzyty czy skrzy-
pienie. Nieprawidłowa pozycja
montażowa sprężyny zawie-
szenia (np. zamontowana od-
wrotnie) może doprowadzić do
jej pęknięcia, niekontrolowane-
go przemieszczenia w talerzu
oporowym oraz przyczynić się
bezpośrednio do uszkodzenia
amortyzatora.
NA CO ZWRACAĆ UWAGĘ PODCZAS OCENY WIZUALNEJ? JAKIE SĄ TYPOWE
USZKODZENIA SPRĘŻYN ZAWIESZENIA?
KYB zaleca regularne
sprawdzanie
elementów zawieszenia
oraz odpowiednio
wczesne usuwanie
wykrytych usterek
dla bezpieczeństwa
poruszających się
pojazdów.
www.kyb-europe.comPORÓWNANIE
WYSOKOŚCI PRZEŚWITU
Złamanie lub trwałe
odkształcenie sprężyny
można stwierdzić
porównując po obu stronach
wysokość któregoś
z elementów nadwozia
względem podłoża. Pomiar
taki ma sens tylko wtedy,
gdy samochód stoi
na równej nawierzchni.
43
NASI
DOSTAWCY