BUDOWA I FUNKCJE
Płytka kontroli ciernej FCP to
plastikowy krążek zębaty przy-
ciśnięty sprężyną talerzową,
który generuje opór. Znajduje
się ona wewnątrz DKZ, między
masą pierwotną, a tarczą zabie-
rakową, z zachowaniem wyraź-
nego luzu. Pasowanie ciasne
nie miałoby sensu ze względu
na bieg jałowy silnika. W tych
specyficznych warunkach pracy
FCP nie powinna stawiać opo-
ru, a DKZ powinno posiadać
Stopiona płytka
KONTROLI CIERNEJ FCP
wewnątrz koła zamachowego
JEŻELI NAPRAWIAMY UKŁAD PRZENIESIENIA NAPĘDU W SAMOCHODACH: FORD Z 2-LITROWYM SILNIKIEM PUMA, STOSOWANYM
W MODELACH MONDEO I TRANSIT ORAZ JAGUAR X-TYPE, NALEŻY ZWRÓCIĆ UWAGĘ NA BARDZO WAŻNY, CHOĆ MAŁO WIDOCZNY ELEMENT.
FORD MONDEO III
2.0 TDCI
Więcej informacji technicznych jest dostępnych
pod adresem:
WWW.REPXPERT.PLORAZ
WWW.SCHAEFFLER.PLUSTERKA I DIAGNOSTYKA
Oceniając DKZ podczas wymiany sprzęgła należy ocenić stan
płytki FCP.
Jeżeli płytka została zastosowana, widoczny jest plastikowy ząb
w otworach wentylacyjnych.
Nawet po znacznym przebiegu płytka nie powinna budzić zastrzeżeń.
W grupie wymienionych aut do-
chodziło do całkowitego prze-
ciążenia termicznego elementu.
Widoczne było stopienie plasti-
kowych części (zob. zdj. poni-
żej) na skutek:
poważnych usterek układu
wtryskowego (opiłkowanie
układu);
problemów z uruchomieniem
silnika (uszkodzony rozrusznik,
słaby akumulator);
wyczuwalny luz. Mniej więcej
co drugie DKZ produkowane
przez Schaeffler posiada we-
wnątrz wspomniany element,
jego zadanie to ograniczenie
i spowolnienie wychyłów ma-
sy wtórnej względem pierwot-
nej, co daje odciążenie układu
sprężyn łukowych, zwłaszcza
w częstotliwościach rezonan-
sowych, tj. podczas urucha-
miania i gaszenia silnika.
przedłużonego czasu gasze-
nia silnika (rezonans);
nierównej, twardej pracy bie-
gu jałowego.
Powyższe stopienie jest skut-
kiem, a nie przyczyną usterki.
Dlatego wymiana DKZ na nowe
z istniejącymi niedomaganiami
skończy się ponownym uszko-
dzeniem płytki i koniecznością
powtórnej wymiany DKZ.
18
PORADNIK