Background Image
Previous Page  22 / 36 Next Page
Basic version Information
Show Menu
Previous Page 22 / 36 Next Page
Page Background

P

roducenci sprężarek klimatyzacji pro-

jektują sprężarkę wraz z doborem

właściwego oleju – mając na uwa-

dze bardzo wiele kryteriów, w tym m.in.:

Pasowania części ruchomych sprężarki

– ważna jest m.in. właściwa lepkość ole-

ju – im pasowania dokładniejsze, tym na

ogół olej powinien być mniej lepki (musi

„łatwiej” wszędzie się przedostać). Olej

musi zapewniać właściwy film smarujący

w szerokim zakresie ciśnień i temperatur.

Mieszalność oleju z czynnikiem chłodni-

czym – olej musi dobrze rozpuszczać się

w czynniku, tworząc mieszaninę smarną.

Dodatkowo mieszanina oleju i czynnika

– pokrywa i uszczelnia połączenia oraz

przewody elastyczne. Także pozostałe

elementy ruchome układu klimatyzacji, tj.

iglica zaworu rozprężnego (jeżeli zawór wy-

stępuje) są wtedy właściwie smarowane.

W dużym skrócie, na rynku występuje kilka

typów olejów do sprężarek, które w ramach

danego mogą występować w kilku klasach

lepkości. Oleje dedykowane są do jednego

lub kilku typów czynników chłodniczych.

Przykładowe typy olejów do klimatyzacji

samochodowej:

oleje typu PAG

(glikole polialkilenowe)

– są najczęściej stosowanymi obecnie

olejami w układach klimatyzacji samo-

chodowej z czynnikiem R134a. Wystę-

pują na ogół w klasach lepkości 46,

100, 150 (im wyższy symbol tym olej

bardziej lepki). Najwyższej jakości ole-

je PAG to związki chemiczne o łańcu-

chach tzw. double end-capped – czyli

o łańcuchach chemicznych obustronnie

„zablokowanych”, przez co są one sta-

bilne chemicznie, termicznie oraz wyka-

zują niską higroskopijność. Oleje PAG

doskonale rozpuszczają się w czynniku

chłodniczym;

DOBÓR OLEJU

do sprężarki klimatyzacji

USŁUGI SERWISOWANIA UKŁADÓW KLIMATYZACJI ZAGOŚCIŁY NA DOBRE NA POLSKIM RYNKU. NIESTETY, NIE WSZYSTKIE WARSZTATY ZDAJĄ

SOBIE SPRAWĘ Z TEGO, JAK WAŻNYM MEDIUM W SPRĘŻARCE KLIMATYZACJI JEST OLEJ.

oleje PAG

dedykowane do nowego czyn-

nika R1234yf;

oleje typu POE

(oleje poliestrowe) –

stosowane m.in. w układach z miedzią

lub jej stopami;

specjalistyczne oleje do sprężarek

aut hybrydowych

– oleje te posiadają

właściwości izolacyjne przed przepływem

prądu, pozwalają na pracę uzwojenia elek-

trycznego silnika sprężarki w otoczeniu

czynnika chłodniczego;

oleje oferowane jako oleje uniwersal-

ne

(np. oleje oznaczane np. jako PAO).

Wybrane oleje oferowane są także w wer-

sjach z kontrastem UV, przez co nie trzeba

go dodawać oddzielnie do układu.

Większość dostawców pierwszomontażo-

wych sprężarek, dla sprężarek pracujących

na czynniku R134a stosuje oleje typu PAG.

Niektórzy dostawcy zabraniają robienia ja-

kichkolwiek domieszek olejów uniwersal-

nych (np. olejów uniwersalnych PAO) do

sprężarek projektowanych i zalewanych fa-

brycznie olejami PAG.

Nissens będąc dostawcą nowych spręża-

rek klimatyzacji zalewanych fabrycznie wła-

ściwym typem i ilością oleju, do sprężarek

dedykowanych do czynnika R134a, stosuje

wyłącznie oleje typu PAG double end-cap-

ped – czyli stosuje najwyższej jakości oleje

PAG. Typ oleju, jakim zalana jest sprężarka

Nissens, oraz jego klasa lepkości podane

są, dla każdej referencji sprężarki Nissens,

w katalogu online pod adresem:

www.nissens.com.pl/katalog.

Nissens nie akceptuje zamiany oleju PAG, ja-

kim zalana jest fabrycznie sprężarka Nissens,

na jakikolwiek inny olej (np. na olej PAO).

fot. dostawcy

PRZED ZAMIESZANIEM

ZAMIESZANE

PO CZASIE

Zdjęcia ukazujące brak mieszalności oleju PAO

z olejem PAG – renomowani dostawcy sprężarek

nie rekomendują dodawania oleju PAO do sprężarek

zalanych olejem PAG.

Więcej na:

www.nissens.com.pl

– Porady Nissens – dobór oleju do

sprężarki klimatyzacji samochodowej.

22

PORADNIK