P
roducenci sprężarek klimatyzacji pro-
jektują sprężarkę wraz z doborem
właściwego oleju – mając na uwa-
dze bardzo wiele kryteriów, w tym m.in.:
Pasowania części ruchomych sprężarki
– ważna jest m.in. właściwa lepkość ole-
ju – im pasowania dokładniejsze, tym na
ogół olej powinien być mniej lepki (musi
„łatwiej” wszędzie się przedostać). Olej
musi zapewniać właściwy film smarujący
w szerokim zakresie ciśnień i temperatur.
Mieszalność oleju z czynnikiem chłodni-
czym – olej musi dobrze rozpuszczać się
w czynniku, tworząc mieszaninę smarną.
Dodatkowo mieszanina oleju i czynnika
– pokrywa i uszczelnia połączenia oraz
przewody elastyczne. Także pozostałe
elementy ruchome układu klimatyzacji, tj.
iglica zaworu rozprężnego (jeżeli zawór wy-
stępuje) są wtedy właściwie smarowane.
W dużym skrócie, na rynku występuje kilka
typów olejów do sprężarek, które w ramach
danego mogą występować w kilku klasach
lepkości. Oleje dedykowane są do jednego
lub kilku typów czynników chłodniczych.
Przykładowe typy olejów do klimatyzacji
samochodowej:
oleje typu PAG
(glikole polialkilenowe)
– są najczęściej stosowanymi obecnie
olejami w układach klimatyzacji samo-
chodowej z czynnikiem R134a. Wystę-
pują na ogół w klasach lepkości 46,
100, 150 (im wyższy symbol tym olej
bardziej lepki). Najwyższej jakości ole-
je PAG to związki chemiczne o łańcu-
chach tzw. double end-capped – czyli
o łańcuchach chemicznych obustronnie
„zablokowanych”, przez co są one sta-
bilne chemicznie, termicznie oraz wyka-
zują niską higroskopijność. Oleje PAG
doskonale rozpuszczają się w czynniku
chłodniczym;
DOBÓR OLEJU
do sprężarki klimatyzacji
USŁUGI SERWISOWANIA UKŁADÓW KLIMATYZACJI ZAGOŚCIŁY NA DOBRE NA POLSKIM RYNKU. NIESTETY, NIE WSZYSTKIE WARSZTATY ZDAJĄ
SOBIE SPRAWĘ Z TEGO, JAK WAŻNYM MEDIUM W SPRĘŻARCE KLIMATYZACJI JEST OLEJ.
oleje PAG
dedykowane do nowego czyn-
nika R1234yf;
oleje typu POE
(oleje poliestrowe) –
stosowane m.in. w układach z miedzią
lub jej stopami;
specjalistyczne oleje do sprężarek
aut hybrydowych
– oleje te posiadają
właściwości izolacyjne przed przepływem
prądu, pozwalają na pracę uzwojenia elek-
trycznego silnika sprężarki w otoczeniu
czynnika chłodniczego;
oleje oferowane jako oleje uniwersal-
ne
(np. oleje oznaczane np. jako PAO).
Wybrane oleje oferowane są także w wer-
sjach z kontrastem UV, przez co nie trzeba
go dodawać oddzielnie do układu.
Większość dostawców pierwszomontażo-
wych sprężarek, dla sprężarek pracujących
na czynniku R134a stosuje oleje typu PAG.
Niektórzy dostawcy zabraniają robienia ja-
kichkolwiek domieszek olejów uniwersal-
nych (np. olejów uniwersalnych PAO) do
sprężarek projektowanych i zalewanych fa-
brycznie olejami PAG.
Nissens będąc dostawcą nowych spręża-
rek klimatyzacji zalewanych fabrycznie wła-
ściwym typem i ilością oleju, do sprężarek
dedykowanych do czynnika R134a, stosuje
wyłącznie oleje typu PAG double end-cap-
ped – czyli stosuje najwyższej jakości oleje
PAG. Typ oleju, jakim zalana jest sprężarka
Nissens, oraz jego klasa lepkości podane
są, dla każdej referencji sprężarki Nissens,
w katalogu online pod adresem:
www.nissens.com.pl/katalog.Nissens nie akceptuje zamiany oleju PAG, ja-
kim zalana jest fabrycznie sprężarka Nissens,
na jakikolwiek inny olej (np. na olej PAO).
fot. dostawcy
PRZED ZAMIESZANIEM
ZAMIESZANE
PO CZASIE
Zdjęcia ukazujące brak mieszalności oleju PAO
z olejem PAG – renomowani dostawcy sprężarek
nie rekomendują dodawania oleju PAO do sprężarek
zalanych olejem PAG.
Więcej na:
www.nissens.com.pl– Porady Nissens – dobór oleju do
sprężarki klimatyzacji samochodowej.
22
PORADNIK