Background Image
Previous Page  25 / 36 Next Page
Basic version Information
Show Menu
Previous Page 25 / 36 Next Page
Page Background

SPRZEGIEŁKO I SPRZĘGŁO

Nietypowe piski spodmaski mo-

że także generować uszkodzone

sprzęgiełko alternatora (OAD)

lub sprzęgło jednokierunkowe

(OWC). Zadaniem tego elementu

jest wyeliminowanie drgań gene-

rowanych przez nierównomier-

ną pracę wału korbowego, jak

również wyeliminowanie nagłych

zatrzymań alternatora. W przy-

padku systemu OAD pełni ono

także funkcję tłumienia drgań dla

wy, sprzęgiełko alternatora czy

sprzęgło wiskotyczne, a może

wszystko naraz? Największy koszt

niesie za sobą wymiana sprzę-

gieł, lecz równocześnie jest to

najrzadziej wymieniany element

w kontekście występowania te-

go typu hałasów.

– Istotne jest także bazowanie

na produktach wysokiej jakości.

SKF to uznany producent łożysk,

ale także wszelkiego rodzaju pa-

sków i łańcuchów. Wybór na-

szych części to gwarancja bez-

problemowej eksploatacji przez

dziesiątki tysięcy kilometrów, co

potwierdza wiele autoryzowa-

nych, jak też niezależnych ser-

wisów samochodowych – pod-

sumowuje Tomasz Ochman.

całego układu. – Uszkodzenie

sprzęgiełka alternatora można

zweryfikować, gdy jest ono jesz-

cze zamontowane w pojeździe.

Podczas rozruchu należy uważ-

nie obserwować napinacz paska

alternatora. Jeśli jego wychylenie

jest nadmierne, może to świad-

czyć o niesprawności sprzęgła.

Z biegiem czasu będzie ono tak-

że wydawać pisk, gdyż pasek

będzie ślizgał się po jego „bież-

ni”. Najdokładniejszą weryfika-

cję uzyskamy do-

piero wtedy, gdy

zdemontujemy alter-

nator i odkręcimy sprzę-

giełko. Należy wtedy przy-

trzymać pierścień wewnętrzny,

a następnie zakręcić zewnętrz-

nym. Oprócz generowania ha-

łasu, w przypadku uszkodzenia

pierścień zewnętrzny będzie ob-

racał się swobodnie. Prawidłowo

działające sprzęgiełko alternatora

podczas obrotu w kierunku pracy

stawiaminimalny opór i nie obra-

ca się swobodnie w każdą stro-

nę – wyjaśnia Tomasz Ochman.

PRZYCZYNY I JAKOŚĆ

Piski spod maski podczas roz-

ruchu mogą mieć zatem wiele

przyczyn. Najważniejsze, to umieć

rozpoznać, które urządzenie ha-

łasuje – rolki, pasek wielorowko-

PORADNIK

25