SPRZEGIEŁKO I SPRZĘGŁO
Nietypowe piski spodmaski mo-
że także generować uszkodzone
sprzęgiełko alternatora (OAD)
lub sprzęgło jednokierunkowe
(OWC). Zadaniem tego elementu
jest wyeliminowanie drgań gene-
rowanych przez nierównomier-
ną pracę wału korbowego, jak
również wyeliminowanie nagłych
zatrzymań alternatora. W przy-
padku systemu OAD pełni ono
także funkcję tłumienia drgań dla
wy, sprzęgiełko alternatora czy
sprzęgło wiskotyczne, a może
wszystko naraz? Największy koszt
niesie za sobą wymiana sprzę-
gieł, lecz równocześnie jest to
najrzadziej wymieniany element
w kontekście występowania te-
go typu hałasów.
– Istotne jest także bazowanie
na produktach wysokiej jakości.
SKF to uznany producent łożysk,
ale także wszelkiego rodzaju pa-
sków i łańcuchów. Wybór na-
szych części to gwarancja bez-
problemowej eksploatacji przez
dziesiątki tysięcy kilometrów, co
potwierdza wiele autoryzowa-
nych, jak też niezależnych ser-
wisów samochodowych – pod-
sumowuje Tomasz Ochman.
całego układu. – Uszkodzenie
sprzęgiełka alternatora można
zweryfikować, gdy jest ono jesz-
cze zamontowane w pojeździe.
Podczas rozruchu należy uważ-
nie obserwować napinacz paska
alternatora. Jeśli jego wychylenie
jest nadmierne, może to świad-
czyć o niesprawności sprzęgła.
Z biegiem czasu będzie ono tak-
że wydawać pisk, gdyż pasek
będzie ślizgał się po jego „bież-
ni”. Najdokładniejszą weryfika-
cję uzyskamy do-
piero wtedy, gdy
zdemontujemy alter-
nator i odkręcimy sprzę-
giełko. Należy wtedy przy-
trzymać pierścień wewnętrzny,
a następnie zakręcić zewnętrz-
nym. Oprócz generowania ha-
łasu, w przypadku uszkodzenia
pierścień zewnętrzny będzie ob-
racał się swobodnie. Prawidłowo
działające sprzęgiełko alternatora
podczas obrotu w kierunku pracy
stawiaminimalny opór i nie obra-
ca się swobodnie w każdą stro-
nę – wyjaśnia Tomasz Ochman.
PRZYCZYNY I JAKOŚĆ
Piski spod maski podczas roz-
ruchu mogą mieć zatem wiele
przyczyn. Najważniejsze, to umieć
rozpoznać, które urządzenie ha-
łasuje – rolki, pasek wielorowko-
PORADNIK
25