D
ziwne odgłosy wydoby-
wające się spodmaski to
problem, z którym spoty-
ka się wiele serwisów samocho-
dowych. Skomplikowanie współ-
czesnych silników oraz osprzętu
sprawia, że ustalenie przyczyny
nie zawsze jest możliwe na pierw-
szy rzut oka i potrzebna jest do-
kładniejsza diagnostyka.
PASEK WIELOROWKOWY
OSPRZĘTU
Przyczyn pisku może być wiele
i każda z nich wiąże się z nieco
innymi kosztami naprawy. – Pisz-
czenie spod maski zgłaszane
jest zazwyczaj podczas rozruchu
na tzw. „zimnymsilniku”. Przyczy-
ną tego hałasu jest bardzo często
pasek wielorowkowy osprzętu.
Napędza on urządzenia takie jak
alternator, kompresor klimatyzacji
czy pompa wspomagania układu
kierowniczego. Każdy pasek to
element, który podlega okreso-
wej wymianie i jego niesprawność
objawia się w pierwszej kolejno-
ści właśnie piskiem. Informację
na temat interwału wymiany za
każdym razemokreśla producent
pojazdu. Doświadczenie poka-
zuje, że wynosi on zazwyczaj
ok. 100 tys. km. Wstarszych
samochodachmożliwe było
dodatkowe napięcie paska
osprzętu w sposób ręczny,
co i tak było zazwyczaj doraź-
nym rozwiązaniem. Dziś, gdy
tę rolę pełnią automatyczne na-
pinacze, każdy objaw zużycia
paska wielorowkowego powo-
Skąd to piszczenie
SPOD MASKI?
ROZRUCH TO JEDEN Z NAJBARDZIEJ OBCIĄŻAJĄCYCH MOMENTÓW W ŻYCIU KAŻDEGO SILNIKA. MOŻE SIĘ ZDARZYĆ, ŻE PODCZAS
TEGO PROCESU – SPOD MASKI SŁYCHAĆ ODGŁOSY PRZYPOMINAJĄCE PISZCZENIE. GDZIE SZUKAĆ PRZYCZYN TAKICH PISKÓW
I O CZYM PAMIĘTAĆ PODCZAS NAPRAWY?
duje, że powinniśmy wymienić
go na nowy – mówi Tomasz
Ochman z firmy SKF.
ALTERNATOR,
AKUMULATOR, ROLKA
Piszczenie paska osprzętu nie
musi jednak oznaczać zuży-
cia tylko tego elementu. Może
być to sygnał o awarii któregoś
z urządzeń, które napędza. Pa-
sek zaczyna się ślizgać po rolce
z uwagi na nadmierne obciąże-
nie. Za zwiększone opory, któ-
re pasek musi pokonać, odpo-
wiada zazwyczaj uszkodzony
alternator (np. jego łożysko),
osłabiony akumulator lub in-
stalacja elektryczna. Pisk i ty-
powy dla uszkodzenia łożysk
szum, może być także objawem
niesprawnej rolki prowadzącej.
Jeśli podejrzane hałasy docho-
dzą ze wspomnianego obsza-
ru, wszystkie elementy i urzą-
dzenia muszą zostać poddane
dokładnej weryfikacji – zarówno
pod względem tego, jak wyglą-
dają na pierwszy rzut oka oraz
tego, jak zachowują się podczas
pracy. – Jeśli przyczyną będzie
np. rolka prowadząca nie warto
ograniczać się do wymiany tylko
tej jednej. Gdy nadmiernie zu-
żył się jeden element, to istnie-
je duże ryzyko, że zaraz zużyją
się kolejne i problemwróci. Do-
brą praktyką jest zatem wymia-
na wszystkich współpracujących
w ramach osprzętu elementów,
co do których podejrzewamy zu-
życie lub uszkodzenie – mówi
Tomasz Ochman.
SPRZĘGŁO WISKOTYCZNE
– Oprócz pasków wielorowko-
wych, przyczyną pisku spod
maski może być także uszko-
dzone sprzęgłowiskotyczne, zwa-
ne popularnie „wiskozą”. Jest to
sprzęgło wentylatora chłodnicy,
które reguluje jego pracę w za-
leżności od temperatury silni-
ka. Zużycie wiskozy objawia się
piszczeniem oraz nieustannym
działaniem wentylatora, nawet
wtedy, gdy nie jest to potrzebne.
Weryfikację działania sprzęgła
wiskotycznego można przepro-
wadzić na zimnym silniku – po
zakręceniu wentylatorem powi-
nien on obracać się bez oporów.
Jeśli je stawia, wiskozamoże być
zużyta lub uszkodzona – mówi
Tomasz Ochman.
POMPA WSPOMAGANIA
Podczas przeprowadzania wy-
wiadu na temat awarii warto rów-
nież zapytać, w jakim położeniu
klient zostawia kierownicę, gdy
wychodzi z auta. Podczas urucha-
miania zimnego silnika piszcze-
nie spod maski może wydawać
nadmiernie obciążona pompa
wspomagania, a konkretnie pa-
sek, który ją napędza. – Pompa
wspomagania potrzebuje kilku
sekund, by pracować z opty-
malną wydajnością. Skręcone
maksymalnie koła powodują,
że podczas rozruchu silni-
ka, jest bardzo obciążona.
Wprzypadku wystąpienia
pisków na skręconych ko-
łach pierwszympodejrza-
nym będzie pasek, który
napędza pompę lub jej ło-
żysko. Jest to szczególnie
istotne, gdy piszczenie nie
znika wraz z upływem czasu,
a pojawia się przy każdymskręcie
kół – dodaje Tomasz Ochman.
PORADNIK
24