Background Image
Previous Page  24 / 36 Next Page
Basic version Information
Show Menu
Previous Page 24 / 36 Next Page
Page Background

D

ziwne odgłosy wydoby-

wające się spodmaski to

problem, z którym spoty-

ka się wiele serwisów samocho-

dowych. Skomplikowanie współ-

czesnych silników oraz osprzętu

sprawia, że ustalenie przyczyny

nie zawsze jest możliwe na pierw-

szy rzut oka i potrzebna jest do-

kładniejsza diagnostyka.

PASEK WIELOROWKOWY

OSPRZĘTU

Przyczyn pisku może być wiele

i każda z nich wiąże się z nieco

innymi kosztami naprawy. – Pisz-

czenie spod maski zgłaszane

jest zazwyczaj podczas rozruchu

na tzw. „zimnymsilniku”. Przyczy-

ną tego hałasu jest bardzo często

pasek wielorowkowy osprzętu.

Napędza on urządzenia takie jak

alternator, kompresor klimatyzacji

czy pompa wspomagania układu

kierowniczego. Każdy pasek to

element, który podlega okreso-

wej wymianie i jego niesprawność

objawia się w pierwszej kolejno-

ści właśnie piskiem. Informację

na temat interwału wymiany za

każdym razemokreśla producent

pojazdu. Doświadczenie poka-

zuje, że wynosi on zazwyczaj

ok. 100 tys. km. Wstarszych

samochodachmożliwe było

dodatkowe napięcie paska

osprzętu w sposób ręczny,

co i tak było zazwyczaj doraź-

nym rozwiązaniem. Dziś, gdy

tę rolę pełnią automatyczne na-

pinacze, każdy objaw zużycia

paska wielorowkowego powo-

Skąd to piszczenie

SPOD MASKI?

ROZRUCH TO JEDEN Z NAJBARDZIEJ OBCIĄŻAJĄCYCH MOMENTÓW W ŻYCIU KAŻDEGO SILNIKA. MOŻE SIĘ ZDARZYĆ, ŻE PODCZAS

TEGO PROCESU – SPOD MASKI SŁYCHAĆ ODGŁOSY PRZYPOMINAJĄCE PISZCZENIE. GDZIE SZUKAĆ PRZYCZYN TAKICH PISKÓW

I O CZYM PAMIĘTAĆ PODCZAS NAPRAWY?

duje, że powinniśmy wymienić

go na nowy – mówi Tomasz

Ochman z firmy SKF.

ALTERNATOR,

AKUMULATOR, ROLKA

Piszczenie paska osprzętu nie

musi jednak oznaczać zuży-

cia tylko tego elementu. Może

być to sygnał o awarii któregoś

z urządzeń, które napędza. Pa-

sek zaczyna się ślizgać po rolce

z uwagi na nadmierne obciąże-

nie. Za zwiększone opory, któ-

re pasek musi pokonać, odpo-

wiada zazwyczaj uszkodzony

alternator (np. jego łożysko),

osłabiony akumulator lub in-

stalacja elektryczna. Pisk i ty-

powy dla uszkodzenia łożysk

szum, może być także objawem

niesprawnej rolki prowadzącej.

Jeśli podejrzane hałasy docho-

dzą ze wspomnianego obsza-

ru, wszystkie elementy i urzą-

dzenia muszą zostać poddane

dokładnej weryfikacji – zarówno

pod względem tego, jak wyglą-

dają na pierwszy rzut oka oraz

tego, jak zachowują się podczas

pracy. – Jeśli przyczyną będzie

np. rolka prowadząca nie warto

ograniczać się do wymiany tylko

tej jednej. Gdy nadmiernie zu-

żył się jeden element, to istnie-

je duże ryzyko, że zaraz zużyją

się kolejne i problemwróci. Do-

brą praktyką jest zatem wymia-

na wszystkich współpracujących

w ramach osprzętu elementów,

co do których podejrzewamy zu-

życie lub uszkodzenie – mówi

Tomasz Ochman.

SPRZĘGŁO WISKOTYCZNE

– Oprócz pasków wielorowko-

wych, przyczyną pisku spod

maski może być także uszko-

dzone sprzęgłowiskotyczne, zwa-

ne popularnie „wiskozą”. Jest to

sprzęgło wentylatora chłodnicy,

które reguluje jego pracę w za-

leżności od temperatury silni-

ka. Zużycie wiskozy objawia się

piszczeniem oraz nieustannym

działaniem wentylatora, nawet

wtedy, gdy nie jest to potrzebne.

Weryfikację działania sprzęgła

wiskotycznego można przepro-

wadzić na zimnym silniku – po

zakręceniu wentylatorem powi-

nien on obracać się bez oporów.

Jeśli je stawia, wiskozamoże być

zużyta lub uszkodzona – mówi

Tomasz Ochman.

POMPA WSPOMAGANIA

Podczas przeprowadzania wy-

wiadu na temat awarii warto rów-

nież zapytać, w jakim położeniu

klient zostawia kierownicę, gdy

wychodzi z auta. Podczas urucha-

miania zimnego silnika piszcze-

nie spod maski może wydawać

nadmiernie obciążona pompa

wspomagania, a konkretnie pa-

sek, który ją napędza. – Pompa

wspomagania potrzebuje kilku

sekund, by pracować z opty-

malną wydajnością. Skręcone

maksymalnie koła powodują,

że podczas rozruchu silni-

ka, jest bardzo obciążona.

Wprzypadku wystąpienia

pisków na skręconych ko-

łach pierwszympodejrza-

nym będzie pasek, który

napędza pompę lub jej ło-

żysko. Jest to szczególnie

istotne, gdy piszczenie nie

znika wraz z upływem czasu,

a pojawia się przy każdymskręcie

kół – dodaje Tomasz Ochman.

PORADNIK

24