TANKOWANIE Z KLASĄ
OD PALIWA NA RECEPTĘ PO ENERGIĘ Z PROMIENI SŁONECZNYCH. TAKĄ DROGĘ
PRZEBYLI KIEROWCY I ICH CZTERY KÓŁKA.
Z
a pierwszą „stację pa-
liw” uznaje się aptekę
w niemieckim miastecz-
ku Wiesloch, gdzie w 1888 r.
Bertha Benz podczas swej pierw-
szej podróży automobilem kupi-
ła „Ligroin”. Ten płynny środek
używany był przede wszystkim
do czyszczenia odzieży. Z cza-
sem stał się pierwszym paliwem
dla aut spalinowych. Jego skład
chemiczny zmieniał się i w końcu
powszechnie zaczęto stosować
benzynę, ale miejsc, gdzie moż-
na było ją kupić, nie było wiele.
Gdy ich przybyło, w 1909 r. uka-
zał się w Niemczech przewod-
nik obejmujący 2500 drogerii,
składów kolonialnych i sklepów
z rowerami, gdzie można się było
zaopatrzyć w benzynę. W 1905 r.
w St. Louis w Stanach Zjedno-
czonych uruchomiono pierwszą
stację paliw z prawdziwego zda-
rzenia. Osiem lat później zaczęły
tam powstawać stacje, na któ-
rych oprócz benzyny, oferowano
sprężone powietrze do pompo-
wania opon i wodę do chłodnic.
W 1905 R. W ST. LOUIS
W USA URUCHOMIONO
PIERWSZĄ STACJĘ PALIW.
fot. Aral, Total, Toyota, BMW
Wizyta Berthy Benz
w aptece po paliwo
„Ligroin”.
Rok 1924. Pełna obsługa na jednej ze stacji.
Rok 1939. Na stacjach pojawiały się już małe sklepiki
z częściami i olejami.
Lata 70. W Europie Zachodniej można było
samodzielnie tankować paliwo. Dzięki temu
można było dostać rabat.
32
KROK W TYŁ