31
ELEKTRYCZNA POMPA
UKŁADU CHŁODZENIA
W 1997 roku Toyota wprowadziła na rynek pierwszy na świecie
masowo produkowany benzynowo-elektryczny samochód hybrydowy.
Koncepcja ta po raz pierwszy została przedstawiona w 1995 roku
podczas Salonu Samochodowego w Tokio. Aby pierwszy pojazd
hybrydowy mógł zejść z linii produkcyjnej, Toyota podjęła ścisłą
współpracę ze wszystkimi firmami z grupy.
Aisin był oczywiście częścią tego projektu! Wyzwaniem było
opracowanie pompy układu chłodzenia, która miała pomóc
w zmniejszeniu zużycia paliwa.
Aby zrozumieć zalety elektrycznej pompy układu chłodzenia, należy
najpierw zrozumieć jej przeznaczenie. Z technicznego punktu widzenia –
jest to pompa płynu chłodzącego, ale nazywamy ją pompą wodną – tak
określa ją większość mechaników.
Tradycyjna pompa układu chłodzenia jest napędzana w sposób
mechaniczny (krzywką lub paskiem). Do wykonania obrotu, pobiera energię
obrotową z silnika. Wirnik napędzany wewnątrz pompy przekazuje płyn
chłodniczy do bloku silnika, pochłania ciepło, a następnie przepływa do
chłodnicy. Tutaj je odprowadza i kończy obieg w pompie wodnej. Dzięki
temu temperatura silnika pozostaje bliska 90°C.
Każde dodatkowe urządzenie, które jest napędzane za pomocą paska rozrządu, wpływa na zmniejszenie mocy silnika i zwiększenie
zużycia paliwa. Silnik musi pracować intensywniej, aby zasilić dodatkowe urządzenia i utrzymać stałą prędkość. Dzięki elektrycznej pompie
płynu chłodzącego Aisin – nie jest potrzebna moc przekazywana za pomocą paska napędowego. Zamiast tego wykorzystywana jest moc
akumulatora.
Mechaniczna pompa układu chłodzenia wiruje przez cały czas z prędkością proporcjonalną do prędkości silnika. Kiedy silnik jest zimny, płyn chłodniczy ruchem
wirowym dostaje się do kanału wodnego. Termostat jest pierwszym komponentem pomagającym zmniejszyć zużycie paliwa. To pozwala uniknąć schłodzenia
silnika, kiedy temperatura robocza zostaje osiągnięta.
Nadmierne schłodzenie silnika wiąże się ze stratą energii. Z drugiej strony, silnik potrzebuje czasami większego chłodzenia, np. w gorące dni lub po ostrej
jeździe. I tego nie można osiągnąć przy pomocy mechanicznej pompy wodnej. Ale dzięki elektrycznej pompie układu chłodzenia Aisin elektroniczna jednostka
chłodząca (ECU) może chłodzić zgodnie z indywidualną potrzebą, ze znacznie większą precyzją. Auto samo kontroluje, ile płynu chłodniczego przepływa przez
silnik, zależnie od temperatury. Jest to więc rozwiązanie bardziej wydajne.
Zastosowanie elektrycznej pompy wodnej Aisin zmniejsza zużycie paliwa w samochodzie i wydłuża żywotność silnika, dzięki zmniejszeniu naprężenia
mechanicznego i termicznego.
Ulepszona możliwość instalacji – dzięki zmniejszeniu rozmiaru elektrycznej pompy wodnej poprzez
zintegrowanie elektrycznego obwodu sterującego, silnika i pompy.
Osiągnięcie niższego zużycia mocy – dzięki zwiększeniu wydajności operacyjnej elektrycznego obwodu
sterującego, silnika i pompy oraz dzięki optymalizacji ich wzajemnego połączenia.
Możliwość uniknięcia nadmiernego schłodzenia (lepsza wydajność termiczna przy niższych temperaturach).
Możliwość uniknięcia tarcia mechanicznego i strat energii (spowodowanych przez pasek napędzany przez
rolkę wału korbowego).
DLACZEGO WARTO STOSOWAĆ ELEKTRYCZNĄ POMPĘ UKŁADU CHŁODZENIA?
POMPA UKŁADU CHŁODZENIA AISIN WPT-190A / WPT-191A / WPT-205A
ZALETY