Background Image
Previous Page  31 / 36 Next Page
Basic version Information
Show Menu
Previous Page 31 / 36 Next Page
Page Background

31

ELEKTRYCZNA POMPA

UKŁADU CHŁODZENIA

W 1997 roku Toyota wprowadziła na rynek pierwszy na świecie

masowo produkowany benzynowo-elektryczny samochód hybrydowy.

Koncepcja ta po raz pierwszy została przedstawiona w 1995 roku

podczas Salonu Samochodowego w Tokio. Aby pierwszy pojazd

hybrydowy mógł zejść z linii produkcyjnej, Toyota podjęła ścisłą

współpracę ze wszystkimi firmami z grupy.

Aisin był oczywiście częścią tego projektu! Wyzwaniem było

opracowanie pompy układu chłodzenia, która miała pomóc

w zmniejszeniu zużycia paliwa.

Aby zrozumieć zalety elektrycznej pompy układu chłodzenia, należy

najpierw zrozumieć jej przeznaczenie. Z technicznego punktu widzenia –

jest to pompa płynu chłodzącego, ale nazywamy ją pompą wodną – tak

określa ją większość mechaników.

Tradycyjna pompa układu chłodzenia jest napędzana w sposób

mechaniczny (krzywką lub paskiem). Do wykonania obrotu, pobiera energię

obrotową z silnika. Wirnik napędzany wewnątrz pompy przekazuje płyn

chłodniczy do bloku silnika, pochłania ciepło, a następnie przepływa do

chłodnicy. Tutaj je odprowadza i kończy obieg w pompie wodnej. Dzięki

temu temperatura silnika pozostaje bliska 90°C.

Każde dodatkowe urządzenie, które jest napędzane za pomocą paska rozrządu, wpływa na zmniejszenie mocy silnika i zwiększenie

zużycia paliwa. Silnik musi pracować intensywniej, aby zasilić dodatkowe urządzenia i utrzymać stałą prędkość. Dzięki elektrycznej pompie

płynu chłodzącego Aisin – nie jest potrzebna moc przekazywana za pomocą paska napędowego. Zamiast tego wykorzystywana jest moc

akumulatora.

Mechaniczna pompa układu chłodzenia wiruje przez cały czas z prędkością proporcjonalną do prędkości silnika. Kiedy silnik jest zimny, płyn chłodniczy ruchem

wirowym dostaje się do kanału wodnego. Termostat jest pierwszym komponentem pomagającym zmniejszyć zużycie paliwa. To pozwala uniknąć schłodzenia

silnika, kiedy temperatura robocza zostaje osiągnięta.

Nadmierne schłodzenie silnika wiąże się ze stratą energii. Z drugiej strony, silnik potrzebuje czasami większego chłodzenia, np. w gorące dni lub po ostrej

jeździe. I tego nie można osiągnąć przy pomocy mechanicznej pompy wodnej. Ale dzięki elektrycznej pompie układu chłodzenia Aisin elektroniczna jednostka

chłodząca (ECU) może chłodzić zgodnie z indywidualną potrzebą, ze znacznie większą precyzją. Auto samo kontroluje, ile płynu chłodniczego przepływa przez

silnik, zależnie od temperatury. Jest to więc rozwiązanie bardziej wydajne.

Zastosowanie elektrycznej pompy wodnej Aisin zmniejsza zużycie paliwa w samochodzie i wydłuża żywotność silnika, dzięki zmniejszeniu naprężenia

mechanicznego i termicznego.

Ulepszona możliwość instalacji – dzięki zmniejszeniu rozmiaru elektrycznej pompy wodnej poprzez

zintegrowanie elektrycznego obwodu sterującego, silnika i pompy.

Osiągnięcie niższego zużycia mocy – dzięki zwiększeniu wydajności operacyjnej elektrycznego obwodu

sterującego, silnika i pompy oraz dzięki optymalizacji ich wzajemnego połączenia.

Możliwość uniknięcia nadmiernego schłodzenia (lepsza wydajność termiczna przy niższych temperaturach).

Możliwość uniknięcia tarcia mechanicznego i strat energii (spowodowanych przez pasek napędzany przez

rolkę wału korbowego).

DLACZEGO WARTO STOSOWAĆ ELEKTRYCZNĄ POMPĘ UKŁADU CHŁODZENIA?

POMPA UKŁADU CHŁODZENIA AISIN WPT-190A / WPT-191A / WPT-205A

ZALETY