w silniku 1.9 TDI PD (kod silnika BXE) w Škodzie
Octavii II (2010 r.) z owalnym kołem rozrządu
WYMIANA ROZRZĄDU Z POMPĄ WODY
SILNIK 1.9 TDI Z POMPOWTRYSKIWACZAMI (PD) O KODZIE BXE STOSOWANY JEST Z POWODZENIEM W SAMOCHODACH GRUPY VW AG,
ZYSKUJĄC SOBIE DUŻĄ POPULARNOŚĆ WŚRÓD UŻYTKOWNIKÓW.
fot. dostawcy
T
raktowany jako „wół roboczy” ge-
neruje duże przebiegi, co wymusza
okresową wymianę komponentów
rozrządu. W niniejszym artykule eksperci
z Continental PTG postarają się przeprowa-
dzić Państwa przez prawidłowy demontaż
i montaż wszystkich komponentów układu
rozrządu wraz z pompą wody, by usługa
wymiany całego układu w silniku BXE nie
pociągała za sobą kosztownych reklamacji
oraz odbywała się tylko w terminach ściśle
do tego przewidzianych.
DO WYMIANY KONIECZNE SĄ
NASTĘPUJĄCE NARZĘDZIA (RYS. 1):
kołek blokujący wałka rozrządu (3359)
trzpień blokujący do napinacza paska
wielorowkowego (T 10060)
narzędzie blokujące
(T 10172, T 10172/4)
narzędzie blokujące wał korbowy
(T 10100)
klucz regulacyjny rolki napinającej
(T 10264) – klucz imbusowy 6
trzpień blokujący rolki napinającej
(T 10265)
klucz regulacyjny rolki napinającej
widełkowy (T 10020)
WSKAZÓWKI BEZPIECZEŃSTWA:
Silnik należy obracać TYLKO za
koło osadzone na wale korbowym
w kierunku obrotów. Koło osadzone
na wale korbowym i koło na wałku
rozrządu nie mogą być obracane po
zdjęciu paska zębatego!!!
Unieruchomienia wałka rozrządu nie
można używać jako oporu podczas
odkręcania i dokręcania koła wałka
rozrządu.
Podczas obracania wałka rozrządu
wał korbowy nie może znajdować się
w górnym martwym punkcie.
Zwrócić szczególną uwagę, by pasek
nie został zanieczyszczony olejem
lub płynem chłodniczym.
Prace w układzie rozrządu należy
wykonywać tylko przy zimnym silniku.
Zanotować kod radia. Odłączyć zacisk
ujemny akumulatora.
CZAS PRACY
DLA WSZYSTKICH
SILNIKÓW PO ROKU
2007 WYNOSI
1,60 GODZINY.
WAŻNE:
Prawidłowa wymiana rozrządu
powinna obejmować wszystkie
komponenty współpracujące
z paskiem rozrządu tj. rolki
napinające, rolki prowadzące,
pompę wody oraz wszystkie
pozostałe elementy przewidziane
przez producenta pojazdu (śruby,
nakrętki, uszczelniacze).
Rys. 1. Narzędzia specjalne niezbędne do
wykonania wymiany rozrządu w silniku BXE.
MOMENTY DOKRĘCENIA:
UWAGA:
Śruby i nakrętki powinny być
wymienione na nowe, nawet
w przypadku gdy producent tego
nie sugeruje.
śruby koła wałka rozrządu
(20 Nm. + 45°)
nakrętka rolki napinającej
(20 Nm. + 45°)
środkowa osłona paska zębatego
(10 Nm.)
osłona paska zębatego dół (10 Nm.)
szpilka rolki napinającej ( 15 Nm.)
śruby koła pasowego (10 Nm. + 90°)
PRACE W UKŁADZIE ROZRZĄDU
NALEŻY WYKONYWAĆ TYLKO
PRZY ZIMNYM SILNIKU.
PORADNIK
20