1. PRZESŁANKA
Norma emisji spalin EURO 5 z września
2009 r. obejmuje samochody z silnikami
wysokoprężnymi sprzedawane od stycz-
nia 2011 r., a układ żarowy zaczyna odgry-
wać jeszcze bardziej istotną rolę, krzyżując
swoje strategie z wieloma różnymi układa-
mi silnikowymi.
W przeszłości świece żarowe miały służyć
jedynie do wspomagania rozruchu silnika na
zimno; obecnie wykonują one wiele zadań.
W nowoczesnych silnikach, bez wiedzy kie-
rowcy, świece żarowe mogą zostać akty-
wowane nawet wtedy, gdy pracujący silnik
jest już gorący. Układ żarowy wspomaga
kilka innych układów silników wysokopręż-
nych. W wielu sytuacjach pomaga to nie
tylko uruchomić silnik, ale i umożliwić jego
pracę. Bardziej dogłębnie:
Wspiera to uruchamianie silnika na zimno.
Umożliwia zimnemu silnikowi płynną i cichą
pracę od razu po uruchomieniu, z mniejszą
emisją dymu.
Ma duży wpływ, gdy filtr cząstek stałych
DPF wymaga regeneracji.
Pomaga chronić zawór EGR (recyrkulacji
spalin) przed zatkaniem/zakleszczeniem,
ponieważ może on łatwo ulec oddziaływaniu
sadzy: przede wszystkim gdy spaliny
układu wydechowego/EGR są zimne, sadza
może się skondensować i utworzyć tłuste,
lepkie osady na komponentach układu
EGR. Aktywacja świec żarowych w celu
zwiększenia temperatury gazu pomaga
zapobiec gromadzeniu się tych osadów
i zatykaniu się układu EGR.
ZALEŻNOŚĆ MIĘDZY
zatkanym filtrem/zaworem EGR
a wadliwymi świecami
żarowymi
fot. dostawcy
JEŚLI UKŁAD ŻAROWY MA
JAKIKOLWIEK MAŁY NIEDOBÓR,
PROCES REGENERACJI NIE
ROZPOCZNIE SIĘ, PONIEWAŻ
ZOSTANIE ZABLOKOWANY.
2. STRATEGIE RECYRKULACJI
I REGENERACJI
EGR:
Związek między układem EGR a układem ża-
rowym oraz kluczowa rola układu żarowego:
Układ EGRmoże zostać łatwo zanieczyszczo-
ny sadzą (jest to główna przyczyna „uszko-
dzenia” zaworów EGR): jak wspomniano, gdy
spaliny układu wydechowego/EGR są zim-
ne, sadza może się skondensować i utwo-
rzyć tłuste, lepkie osady na komponentach
układu EGR. Spowoduje to w końcu zatka-
nie komponentu EGR, który nie będzie mógł
działać prawidłowo. Aktywacja świec żaro-
wych w celu zwiększenia temperatury gazu
pomaga ograniczyć gromadzenie się tych
osadów i zatykaniu się układu EGR. Jest to
bardzo ważne w przypadku samochodów,
które jeżdżą głównie wolno/na krótkich dy-
stansach/w mieście, ponieważ w tych wa-
runkach jazdy temperatura spalin jest niska.
DPF:
Układ żarowy i jego wpływ na filtr DPF:
Świece żarowe są bardzo ważne dla pomyśl-
nego przeprowadzenia regeneracji filtra DPF.
UKŁAD ŻAROWY WPŁYWA NA DWA
ASPEKTY REGENERACJI:
Po pierwsze,
włączenie świec żarowych
umożliwia wzrost temperatury gazów, więc
filtr DPF nagrzewa się do 600/650°C, co
jest niezbędne dla pomyślnej regenera-
cji. Należy stwierdzić, że nie jest to jedyny
sposób na spowodowanie wzrostu tem-
peratury. Np. aby wspomóc proces rege-
neracji, zawór przepustnicy jest częścio-
wo przymknięty w celu zmniejszenia ilości
powietrza i uzyskania mieszanki bogatszej
w paliwo. Ponadto strategie EGR mogą
stać się niedostępne. W przypadku niektó-
rych marek, np. PSA, zapotrzebowanie na
energię elektryczną można zwiększyć na
pewien czas, automatycznie i „potajem-
nie” zasilając grzałkę/odmgławiacz tylnych
szyb i ogrzewane lusterka, aby alternator
powodował dodatkowe obciążenie silnika.
Pomaga w tym również aktywacja układu
żarowego i wynikające z tego dodatkowe
obciążenie układu elektrycznego.
Po drugie,
jeśli układ żarowy nie jest
w 100 proc. sprawny (jakakolwiek związa-
na z tym usterka zapisana w pamięci lub
jakakolwiek rzeczywista usterka świec ża-
rowych, modułu sterującego lub okablowa-
nia), proces regeneracji nie będzie mógł się
rozpocząć! To zasadniczo oznacza, że: Jeśli
układ żarowy ma jakikolwiek mały niedobór,
proces regeneracji nie rozpocznie się, ponie-
waż zostanie zablokowany. Na tej podsta-
wie staje się całkiem zrozumiałe, jak ważne
jest, aby układ żarowy był w pełni sprawny
w silnikach wysokoprężnych wyprodukowa-
nych począwszy od specyfikacji EURO 5.
PORADNIK
26