Background Image
Previous Page  26 / 36 Next Page
Basic version Information
Show Menu
Previous Page 26 / 36 Next Page
Page Background

1. PRZESŁANKA

Norma emisji spalin EURO 5 z września

2009 r. obejmuje samochody z silnikami

wysokoprężnymi sprzedawane od stycz-

nia 2011 r., a układ żarowy zaczyna odgry-

wać jeszcze bardziej istotną rolę, krzyżując

swoje strategie z wieloma różnymi układa-

mi silnikowymi.

W przeszłości świece żarowe miały służyć

jedynie do wspomagania rozruchu silnika na

zimno; obecnie wykonują one wiele zadań.

W nowoczesnych silnikach, bez wiedzy kie-

rowcy, świece żarowe mogą zostać akty-

wowane nawet wtedy, gdy pracujący silnik

jest już gorący. Układ żarowy wspomaga

kilka innych układów silników wysokopręż-

nych. W wielu sytuacjach pomaga to nie

tylko uruchomić silnik, ale i umożliwić jego

pracę. Bardziej dogłębnie:

Wspiera to uruchamianie silnika na zimno.

Umożliwia zimnemu silnikowi płynną i cichą

pracę od razu po uruchomieniu, z mniejszą

emisją dymu.

Ma duży wpływ, gdy filtr cząstek stałych

DPF wymaga regeneracji.

Pomaga chronić zawór EGR (recyrkulacji

spalin) przed zatkaniem/zakleszczeniem,

ponieważ może on łatwo ulec oddziaływaniu

sadzy: przede wszystkim gdy spaliny

układu wydechowego/EGR są zimne, sadza

może się skondensować i utworzyć tłuste,

lepkie osady na komponentach układu

EGR. Aktywacja świec żarowych w celu

zwiększenia temperatury gazu pomaga

zapobiec gromadzeniu się tych osadów

i zatykaniu się układu EGR.

ZALEŻNOŚĆ MIĘDZY

zatkanym filtrem/zaworem EGR

a wadliwymi świecami

żarowymi

fot. dostawcy

JEŚLI UKŁAD ŻAROWY MA

JAKIKOLWIEK MAŁY NIEDOBÓR,

PROCES REGENERACJI NIE

ROZPOCZNIE SIĘ, PONIEWAŻ

ZOSTANIE ZABLOKOWANY.

2. STRATEGIE RECYRKULACJI

I REGENERACJI

EGR:

Związek między układem EGR a układem ża-

rowym oraz kluczowa rola układu żarowego:

Układ EGRmoże zostać łatwo zanieczyszczo-

ny sadzą (jest to główna przyczyna „uszko-

dzenia” zaworów EGR): jak wspomniano, gdy

spaliny układu wydechowego/EGR są zim-

ne, sadza może się skondensować i utwo-

rzyć tłuste, lepkie osady na komponentach

układu EGR. Spowoduje to w końcu zatka-

nie komponentu EGR, który nie będzie mógł

działać prawidłowo. Aktywacja świec żaro-

wych w celu zwiększenia temperatury gazu

pomaga ograniczyć gromadzenie się tych

osadów i zatykaniu się układu EGR. Jest to

bardzo ważne w przypadku samochodów,

które jeżdżą głównie wolno/na krótkich dy-

stansach/w mieście, ponieważ w tych wa-

runkach jazdy temperatura spalin jest niska.

DPF:

Układ żarowy i jego wpływ na filtr DPF:

Świece żarowe są bardzo ważne dla pomyśl-

nego przeprowadzenia regeneracji filtra DPF.

UKŁAD ŻAROWY WPŁYWA NA DWA

ASPEKTY REGENERACJI:

Po pierwsze,

włączenie świec żarowych

umożliwia wzrost temperatury gazów, więc

filtr DPF nagrzewa się do 600/650°C, co

jest niezbędne dla pomyślnej regenera-

cji. Należy stwierdzić, że nie jest to jedyny

sposób na spowodowanie wzrostu tem-

peratury. Np. aby wspomóc proces rege-

neracji, zawór przepustnicy jest częścio-

wo przymknięty w celu zmniejszenia ilości

powietrza i uzyskania mieszanki bogatszej

w paliwo. Ponadto strategie EGR mogą

stać się niedostępne. W przypadku niektó-

rych marek, np. PSA, zapotrzebowanie na

energię elektryczną można zwiększyć na

pewien czas, automatycznie i „potajem-

nie” zasilając grzałkę/odmgławiacz tylnych

szyb i ogrzewane lusterka, aby alternator

powodował dodatkowe obciążenie silnika.

Pomaga w tym również aktywacja układu

żarowego i wynikające z tego dodatkowe

obciążenie układu elektrycznego.

Po drugie,

jeśli układ żarowy nie jest

w 100 proc. sprawny (jakakolwiek związa-

na z tym usterka zapisana w pamięci lub

jakakolwiek rzeczywista usterka świec ża-

rowych, modułu sterującego lub okablowa-

nia), proces regeneracji nie będzie mógł się

rozpocząć! To zasadniczo oznacza, że: Jeśli

układ żarowy ma jakikolwiek mały niedobór,

proces regeneracji nie rozpocznie się, ponie-

waż zostanie zablokowany. Na tej podsta-

wie staje się całkiem zrozumiałe, jak ważne

jest, aby układ żarowy był w pełni sprawny

w silnikach wysokoprężnych wyprodukowa-

nych począwszy od specyfikacji EURO 5.

PORADNIK

26