W tym samochodzie moduł świec żaro-
wych jest umieszczony z przodu silnika.
Na ilustracji przedstawiono również od-
niesienie do styków w celu wsparcia po-
wyższego schematu.
Po usunięciu, moduł pojawia się w postaci
pokazanych obrazów.
Świece żarowe mogą wykazywać różne
wartości odniesienia; zazwyczaj pomiędzy
Ilustracja 5 – Położenie montażowe modułu świec żarowych oraz jego detale i styk wyjściowy. MERCEDES-BENZ C180 CDI (W204), kod silnika 651.913.
0,3 a 0,5 omów lub czasami więcej (może
się to różnić w zależności od charaktery-
styki, temperatury, marki i materiału świecy
żarowej). Obowiązkowe jest to, że podczas
testów wszystkie świece żarowe z tego sa-
mego silnika muszą wykazywać prawie ta-
ką samą wartość w omach.
Zdecydowanie zaleca się przetestowanie
każdej rezystancji ze złącza modułu świec
Ilustracja 6 – Pomiar rezystancji świec żarowych z modułu świec żarowych (złącze odłączone).
0,3 oma w temperaturze 23°C. MERCEDES-BENZ C180 CDI (W204), kod silnika 651.913.
żarowych, ponieważ wtedy możliwe jest
również sprawdzenie ciągłości i rezystan-
cji przewodów.
PODSUMOWANIE:
Jeśli silnik ma problem z zatkanym zawo-
rem EGR lub zatkanym filtrem DPF, należy
zawsze sprawdzić prawidłowość działania
świec żarowych.
Współczesne silniki wysokoprężne Common
Rail często łatwo uruchamiają się w tem-
peraturach powyżej zera, nawet z uszko-
dzonymi świecami żarowymi. Dlatego też
bardzo często nie przeprowadza się na-
tychmiastowej wymiany świec żarowych.
Jednakże, jak stwierdzono powyżej, nie na-
leży ignorować świec żarowych, ponieważ
odgrywają one ważną rolę w innych ukła-
dach i dlatego muszą być zawsze w pełni
sprawne.
PODCZAS TESTÓW
WSZYSTKIE ŚWIECE
ŻAROWE Z TEGO
SAMEGO SILNIKA MUSZĄ
WYKAZYWAĆ PRAWIE TAKĄ
SAMĄ WARTOŚĆ W OMACH.
PORADNIK
28