• Zamontować pompę wody. Moment
dokręcenia śrub: 13 Nm (Rys. 10).
UWAGA!
Prawidłowo zamocować uszczelkę
pompy wody. Nie dopuścić do jej przerwania
lub zagięcia.
• Zamontować rolkę prowadzącą.
UWAGA!
Zastosować nową szpilkę. Moment
dokręcenia: 15 Nm.
• Dokręcić nakrętkę rolki prowadzącej. Moment
dokręcenia: 20 Nm.
• Sprawdzić znaczniki GMP, w razie potrzeby
ustawić.
• Rolka napinająca: Występ płyty podstawy
powinien znajdować się w wycięciu
(Rys. 11, nr 1).
• Rolka napinająca musi być ustawiona/
zablokowana za pomocą trzpienia blokującego
i unieruchomiona przy prawym ograniczniku
(Rys. 11 nr 2).
UWAGA!
Nowe rolki napinające posiadają
specjalny trzpień blokujący. W takim
przypadku nie należy go usuwać, aby
zastosować narzędzie T 10265!
Rys. 10. Prawidłowy sposób dokręcenia śrub
mocujących pompę wody. Moment dokręcenia: 13 Nm.
ZAKŁADANIE:
Rys. 11. Położenie rolki napinającej przed
montażem paska rozrządu: [1] – występ płyty
podstawy rolki, [2] – trzpień blokujący położenie
rolki.
Rys. 12. Sposób regulacji rolki napinającej.
Rys. 13. Prawidłowe ustawienie rolki napinającej
[1]. Moment dokręcenia nakrętki: 20 Nm. + 45˚.
Rys. 14. Prawidłowy sposób dokręcania śrub koła
zębatego wałka rozrządu [1]. Moment dokręcenia:
20 Nm. + 45˚. Kołek blokujący – [2].
Rys. 15.
• Obrócić koło wałka rozrządu na podłużnych
otworach („fasolkach”) w kierunku zgodnym
z ruchem wskazówek zegara
do ogranicznika.
UWAGA!
Koło zębate wałka rozrządu musi
obracać się lekko, bez zacięć i przechylania się.
• Założyć pasek zębaty w kolejności: wał
korbowy, rolka napinająca, koło wałka
rozrządu, pompa cieczy chłodzącej, pompa
wysokiego ciśnienia.
• Poluzować nakrętkę rolki napinającej.
• Usunąć trzpień blokujący rolkę napinającą.
• Zwracać uwagę na prawidłowe położenie
rolki napinającej (występ płyty podstawy
musi być zamontowany w swoim gnieździe).
• Obrócić mimośród rolki napinającej
za pomocą klucza imbusowego (narzędzie
nr T 10264) lub kluczem regulacyjnym
rolki napinającej widełkowym (T 10020)
w kierunku zgodnym z ruchem wskazówek
zegara (w kierunku strzałki).
UWAGA!
Zwrócić uwagę, by nakrętka
rolki napinającej nie obracała się razem
z mimośrodem. W tym celu w trakcie regulacji
przytrzymać nakrętkę kluczem płasko-
-oczkowym (Rys. 12).
• Wskazówka rolki napinającej powinna
znaleźć się naprzeciwko wycięcia płyty
podstawy (Rys. 13, nr 1).
• Dokręcić nakrętkę rolki napinającej (Rys. 13,
nr 2). Moment dokręcenia: 20 Nm. + 45˚.
• Przytrzymać koło wałka rozrządu przed
przekręceniem w kierunku przeciwnym
do ruchu wskazówek zegara (użyć narzędzia
blokującego T 10172 i T 10172/4).
• Usunąć narzędzie blokujące wału korbowego
(Rys. 7, nr 1).
• Obrócić wał korbowy o dwa obroty zgodnie
z kierunkiem obrotu silnika.
• Ustawić wał korbowy w położenie GMP
pierwszego cylindra i założyć narzędzie
blokujące wału korbowego (T 10100)
(Rys. 7, nr 1).
• Narzędzie blokujące wału korbowego
(T 10100) powinno być włożone do oporu
w otwór obudowy uszczelniacza przodu wału.
• Sprawdzić, czy wałek rozrządu można
unieruchomić za pomocą kołka blokującego
(Rys. 6, nr 2).
• Wskazówka rolki napinającej powinna
pokrywać się z wycięciem w płycie
podstawy.
• Jeżeli wałka rozrządu nie można zablokować
za pomocą kołka blokującego wtedy należy:
– zablokować koło zębate wałka rozrządu.
Użyć przyrządu T 10172 i T 10172/4;
– poluzować śruby koła zębatego wałka
rozrządu;
– delikatnie obrócić wałkiem rozrządu za
pomocą śruby centralnej wałka, tylko tyle,
aby można było wprowadzić kołek blokujący
(nr 3359);
– dokręcić śruby na kole wałka rozrządu.
Moment dokręcenia: 20 Nm. + 45˚.
• Dalszy montaż powinien odbywać się
w odwrotnej kolejności do demontażu.
• Zamontować koło pasowe paska
wielorowkowego. Zastosować nowe śruby.
Moment dokręcenia: 10 Nm. + 90˚.
• Udokumentować wymianę paska
na specjalnej naklejce (Rys. 15).
• Dokręcić śruby na kole wałka rozrządu (Rys. 14,
nr 1). Moment dokręcenia: 20 Nm. + 45˚.
• Wyjąć kołek blokujący na kole wałka rozrządu
(Rys. 14, nr 2).
PORADNIK
24