• Podnieść i podeprzeć przód samochodu.
• Zdjąć pokrywę silnika.
• Wymontować filtr paliwa.
• Wyciągnąć wtyczkę czujnika temperatury
cieczy chłodzącej.
• Otworzyć klamrę mocującą i wymontować
górną osłonę paska zębatego (Rys. 2).
• Wymontować pokrywę obudowy koła
z przodu z prawej strony.
• Wymontować pasek wielorowkowy.
W celu zablokowania napinacza paska
wielorowkowego użyć narzędzia T 10060
(Rys. 3).
• Zdemontować wąż zasilający turbosprężarki.
• Rozłączyć przewody: zasilający
i odprowadzający paliwo.
• Zdjąć osłonę nadkola strona prawa.
• Zdemontować dolny przewód chłodnicy
turbosprężarki.
• Podeprzeć silnik.
• Zdemontować prawą poduszkę silnika
(Rys. 4 nr 1) i wspornik prawej poduszki
silnika (Rys. 4 nr 2). W celu łatwiejszego
demontażu można lekko unieść silnik.
• Ustawić silnik w GMP na 1 cylindrze
obracając wałem korbowym w prawo.
Zwrócić uwagę na znacznik na kole zębatym
wałka rozrządu. Segment zębaty na kole
zębatym wałka rozrządu winien znajdować
się u góry (Rys. 6, nr 1).
• Założyć narzędzie blokujące wału korbowego
(T 10100) (Rys. 7, nr 1) na koło zębate
rozrządu (Rys. 7, nr 2).
• Znaczniki wału korbowego i narzędzia
blokującego wału korbowego (T 10100)
powinny znajdować się w jednej linii (Rys. 7,
nr 3 i 4).
DEMONTAŻ:
Rys. 2. Górna
osłona paska
rozrządu [1].
Rys. 3. Zablokowanie napinacza paska
wielorowkowego [1] za pomocą narzędzia nr T
10060 [2].
Rys. 5. Osłony paska rozrządu: dolna [1]
i środkowa [2].
Rys. 7. Ustawienie blokady nr T 10100 [1] na kole
zębatym rozrządu [2] oraz ustawienie wzajemne
znaczników blokady [3] i koła zębatego [4].
Rys. 8. Układ
napinacza
paska
rozrządu:
nakrętka rolki
napinającej
[1], trzpień
blokujący rolkę
napinającą
T 10265 [2],
mimośród rolki
napinającej [3].
Rys. 9. Miejsce
osadzenia pompy
wody w bloku.
Rys. 6. Położenie znacznika na kole zębatym
wałka rozrządu [1] przy GMP wału korbowego oraz
sposób zablokowania wałka rozrządu za pomocą
narzędzia nr 3359 [2]. Śruby koła zębatego wałka
rozrządu – [3].
Rys. 4. Prawa poduszka silnika [1] i wspornik
prawej poduszki silnika [2].
• Wykręcić śruby mocujące koło pasowe paska
wielorowkowego (4 szt.).
• Zdemontować koło pasowe paska
wielorowkowego.
• Zdjąć dolną osłonę paska zębatego
(Rys. 5, nr 1).
• Zdjąć środkową osłonę paska zębatego
(Rys. 5, nr 2).
• Narzędzie blokujące wału korbowego
(T 10100) powinno być włożone do oporu
w otwór obudowy uszczelniacza przodu wału.
• Założyć kołek blokujący na koło wałka
rozrządu (Rys. 6, nr 2).
• Poluzować śruby na kole wałka rozrządu
(Rys. 6, nr 3). Użyć narzędzia blokującego
(T 10172, OE T 10172/4).
• Poluzować nakrętkę rolki napinającej
(Rys. 8, nr 1).
• Przekręcić mimośród rolki napinającej
(Rys. 8, nr 3) kluczem imbusowym
(T 10264) w kierunku przeciwnym do ruchu
wskazówek zegara, dopóki nie odsłoni się
otwór blokujący rolki napinającej i nie będzie
można zablokować jej za pomocą trzpienia
blokującego rolkę napinającą T 10265
(Rys. 8, nr 2).
• Przekręcić mimośród rolki napinającej
za pomocą klucza imbusowego w kierunku
zgodnym z ruchem wskazówek zegara
do ogranicznika maksymalnego obciążenia.
• Dokręcić lekko nakrętkę rolki napinającej
(Rys. 8, nr 1).
• Zdjąć pasek zębaty najpierw z rolki
prowadzącej, a następnie z kół zębatych.
• Zdemontować rolkę prowadzącą.
• Zdemontować pompę wody.
UWAGA!
Przed demontażem pompy wody
należy opróżnić układ chłodzenia z płynu
chłodzącego.
• Oczyścić powierzchnię bloku w miejscu
przylegania obudowy pompy wody (Rys. 9).
PORADNIK
22