3. JAK SPRAWDZAĆ UKŁADY
ŻAROWE?
Jak już wspomniano, układ żarowy musi
być zawsze w pełni sprawny, ponieważ
obsługuje wiele innych układów silnika.
Przyjrzyjmy się teraz bliżej szczegółom
elektrycznym i kontrolom.
Współczesne świece żarowe zasilane są
przez ich własny moduł sterujący. Oznacza
to, że każda świeca żarowa nie jest zasi-
lana napięciem 12 V, ale napięciem impul-
sowym, lepiej określanym jako PWM (mo-
dulacja szerokości impulsu).
Na kolejnych ilustracjach przedstawiono
typowy impuls zasilania. Ten przykład po-
chodzi z samochodu MERCEDES-BENZ
C180 CDI (W204), kod silnika 651.913.
Jakie są podstawowe parametry układu
świec żarowych monitorowanego przez
układ elektroniczny silnika?
Metodą stosowaną przez moduł ECU silni-
ka w celu sprawdzenia poprawności dzia-
łania świec żarowych jest sprawdzanie re-
zystancji. Czynność ta jest wykonywana
przez moduł świec żarowych.
Dlaczego rezystancja jest tak ważna? Od
rezystancji zależy wielkość przepływu prądu
przez poszczególne świece żarowe.
Przy każdym włączeniu zapłonu moduł świec
żarowych przeprowadza kontrolę rezystan-
cji dla każdej świecy żarowej. W przypadku
wykrycia jakiejkolwiek nierównowagi, mo-
duł ECU silnika jest „informowany” i zapi-
sywany jest kod błędu. Na tej podstawie
aktywowane zostaną niezbędne strategie
regeneracji (tryb awaryjny/impulsowy i/lub
włączony MIL), a docelowo nastąpi wstrzy-
manie regeneracji DPF.
W wielu samochodach regeneracja nie roz-
pocznie się do czasu przywrócenia prawi-
dłowego działania układu żarowego.
Aby to wyjaśnienie było bardziej zrozumiałe,
zmierzmy rezystancję świecy żarowej z tego
samego silnika Mercedes-Benz, o którym
mowa powyżej.
NA PONIŻSZYM SCHEMACIE OKABLOWANIA
WIDAĆ, ŻE:
1)
moduł świec żarowych komunikuje
się z ECU silnika poprzez styk 8
za pośrednictwem magistrali LIN,
współdzielonej również z alternatorem;
2)
ma zasilanie 12 V z bezpiecznikiem 200 A
i mniejszym 20 A dla elektroniki z SAM
(Signal Acquisition Module; modułu
odbierającego sygnały);
3)
zasila cztery świece żarowe za pomocą
styków 3, 4, 5 i 10;
4)
moduł świec żarowych, choć nie jest
kluczowy dla celów niniejszego artykułu,
jest również połączony z czujnikiem wody
ze zintegrowaną grzałką oraz z regulatorem
przepływu paliwa.
Ilustracja 2 – MERCEDES-BENZ C180 CDI (W204), kod silnika 651.913, przedział silnika i pozycje montażowe
świec żarowych.
Ilustracja 3 – Świeca żarowa czwartego
cylindra, silnik pracuje na biegu jałowym jedną
minutę po uruchomieniu, temperatura 25°C,
27% PWM przy 30 Hz. MERCEDES-BENZ C180
CDI (W204), kod silnika 651.913.
Ilustracja 4 – Schemat układu żarowego.
MERCEDES-BENZ C180 CDI (W204), kod silnika
651.913.
Ilustracja 1 – przykład zablokowanego filtra DPF
w AUDI A3 2.0 TDI (model 8P).
0
ECU SILNIKA
1
PRZEKAŹNIK ZACISKU 87
W PRZEDNIM MODULE SAM
2
REGULATOR PRZEPŁYWU
PALIWA
3
MODUŁ ŚWIEC ŻAROWYCH
4
ŚWIECE ŻAROWE
5
CZUJNIK WODY ZE
ZINTEGROWANĄ GRZAŁKĄ
6
ALTERNATOR
PORADNIK
27