Background Image
Previous Page  30 / 36 Next Page
Basic version Information
Show Menu
Previous Page 30 / 36 Next Page
Page Background

30

Z RYNKU

W nowoczesnych pojazdach układ

hamulcowy pełni znacznie więcej

funkcji niż w pojazdach choćby

sprzed 15 lat

.

Przełom rozpoczął się w 2006 r.,

od którego wszystkie nowo rejestro-

wane pojazdy musiały być wypo-

sażone w system ABS. Kolejnym

krokiem było wprowadzenie w 2014 r.

obowiązkowego systemu ESP, ale to

nie wszystko. Unia Europejska planuje

w kolejnych latach wydłużyć listę

systemów montowanych obowiąz-

kowo na wyposażeniu fabrycznym.

Do takich należy m.in. system AEB

(Autonomous Emergency Breaking),

czy też LKA (Line Keeping Assist).

W obydwu przypadkach podstawą

działania jest układ hamulcowy,

a konkretniej mówiąc system ESP.

Aby system spełniał należycie swoje

zadania, wszystkie jego elementy

muszą być sprawne i poddawane

regularnym kontrolom. Jednym

z takich elementów jest płyn hamul-

cowy, o którym często zapominamy.

Każdy płyn (z wyjątkiem DOT5) jest

higroskopijny, co oznacza, że chłonie

wilgoć, która obniża parametry płynu.

Gdy płyn zawiera zbyt dużo wilgoci,

bądź jest o niewłaściwej specyfi-

kacji, systemy bezpieczeństwa będą

działały niewłaściwie. Nawet jeśli

kierowca na co dzień nie dostrzeże

żadnej różnicy, w sytuacjach

awaryjnych może dojść do kolizji.

Niewłaściwy płyn może spowo-

dować opóźnienie zadziałania całego

systemu. W przypadku gdy system

AEB wykryje pojazd, do którego zbli-

żamy się zbyt szybko, a kierowca

nie podejmie próby hamowania,

sam rozpocznie hamowanie. W przy-

padku niewłaściwego bądź zużytego

płynu opóźnienie w działaniu systemu

może wynieść 200 ms. Wydawać by

się mogło, że jest to bardzo krótki

czas, ale w tym czasie jadąc w ruchu

miejskim z prędkością 50 km/h auto

pokona około 3 metry, a to może

oznaczać uratowanie życia.

Dlatego jedynym sposobem, aby

wszystkie systemy działały zgodnie

z założeniami producenta, jest do-

kładna kontrola i wymiana komponen-

tów zgodnie z wymogami.

Bosch w swojej ofercie posiada płyn

hamulcowy nowej generacji o nazwie

ENV6 o wyższych parametrach niż

standardowe płyny hamulcowe dedy-

kowane do układów ESP, który moż-

na stosować jako zamiennik dla pły-

nów DOT.

Płyn hamulcowy

ENV

200 MILISEKUND

RATUJE ŻYCIE

Nr katalogowy

Oznaczenie

Pojemność (litry)

1 987 479 207

ENV6

1

1 987 479 208

ENV6

5

1 987 479 215

ENV6

20

Nr

DOT3

DOT4

DOT4 HP DOT4 Super

DOT5.1

ENV6

Najważniejszą zaletą płynu ENV6 jest możliwość zastąpienia wszystkich

płynów hamulcowych podanych w tabeli poniżej.

VAG:

VW, Audi, Seat, Skoda, Bentley, Bugatti, Lamborghini

TL 766Z

BMW:

BMW, MINI, Rolls-Royce

QV 34 001

GM Europe:

Opel, Saab, Vauxhall

GMW 3356

PSA:

Peugeot, Citroen

STL S71 2114

Ford Motor Company:

WSS-M6C65-A2

ENV6

Wartość pomiarowa

Temperatura wrzenia na sucho * (°C)

≥ 270

Temperatura wrzenia na mokro ** (°C)

≥ 185

Lepkość przy -40 °C (mm

2

/s)

≤ 670

Dodatkowo płyn ENV6 spełnia następujące specyfikacje producentów:

* Temperatura wrzenia czystego, nowego płynu

** Temperatura wrzenia płynu zawodnionego