30
Z RYNKU
W nowoczesnych pojazdach układ
hamulcowy pełni znacznie więcej
funkcji niż w pojazdach choćby
sprzed 15 lat
.
Przełom rozpoczął się w 2006 r.,
od którego wszystkie nowo rejestro-
wane pojazdy musiały być wypo-
sażone w system ABS. Kolejnym
krokiem było wprowadzenie w 2014 r.
obowiązkowego systemu ESP, ale to
nie wszystko. Unia Europejska planuje
w kolejnych latach wydłużyć listę
systemów montowanych obowiąz-
kowo na wyposażeniu fabrycznym.
Do takich należy m.in. system AEB
(Autonomous Emergency Breaking),
czy też LKA (Line Keeping Assist).
W obydwu przypadkach podstawą
działania jest układ hamulcowy,
a konkretniej mówiąc system ESP.
Aby system spełniał należycie swoje
zadania, wszystkie jego elementy
muszą być sprawne i poddawane
regularnym kontrolom. Jednym
z takich elementów jest płyn hamul-
cowy, o którym często zapominamy.
Każdy płyn (z wyjątkiem DOT5) jest
higroskopijny, co oznacza, że chłonie
wilgoć, która obniża parametry płynu.
Gdy płyn zawiera zbyt dużo wilgoci,
bądź jest o niewłaściwej specyfi-
kacji, systemy bezpieczeństwa będą
działały niewłaściwie. Nawet jeśli
kierowca na co dzień nie dostrzeże
żadnej różnicy, w sytuacjach
awaryjnych może dojść do kolizji.
Niewłaściwy płyn może spowo-
dować opóźnienie zadziałania całego
systemu. W przypadku gdy system
AEB wykryje pojazd, do którego zbli-
żamy się zbyt szybko, a kierowca
nie podejmie próby hamowania,
sam rozpocznie hamowanie. W przy-
padku niewłaściwego bądź zużytego
płynu opóźnienie w działaniu systemu
może wynieść 200 ms. Wydawać by
się mogło, że jest to bardzo krótki
czas, ale w tym czasie jadąc w ruchu
miejskim z prędkością 50 km/h auto
pokona około 3 metry, a to może
oznaczać uratowanie życia.
Dlatego jedynym sposobem, aby
wszystkie systemy działały zgodnie
z założeniami producenta, jest do-
kładna kontrola i wymiana komponen-
tów zgodnie z wymogami.
Bosch w swojej ofercie posiada płyn
hamulcowy nowej generacji o nazwie
ENV6 o wyższych parametrach niż
standardowe płyny hamulcowe dedy-
kowane do układów ESP, który moż-
na stosować jako zamiennik dla pły-
nów DOT.
Płyn hamulcowy
ENV
200 MILISEKUND
RATUJE ŻYCIE
Nr katalogowy
Oznaczenie
Pojemność (litry)
1 987 479 207
ENV6
1
1 987 479 208
ENV6
5
1 987 479 215
ENV6
20
Nr
DOT3
DOT4
DOT4 HP DOT4 Super
DOT5.1
ENV6
✓
✓
✓
✓
✓
Najważniejszą zaletą płynu ENV6 jest możliwość zastąpienia wszystkich
płynów hamulcowych podanych w tabeli poniżej.
VAG:
VW, Audi, Seat, Skoda, Bentley, Bugatti, Lamborghini
TL 766Z
BMW:
BMW, MINI, Rolls-Royce
QV 34 001
GM Europe:
Opel, Saab, Vauxhall
GMW 3356
PSA:
Peugeot, Citroen
STL S71 2114
Ford Motor Company:
WSS-M6C65-A2
ENV6
Wartość pomiarowa
Temperatura wrzenia na sucho * (°C)
≥ 270
Temperatura wrzenia na mokro ** (°C)
≥ 185
Lepkość przy -40 °C (mm
2
/s)
≤ 670
Dodatkowo płyn ENV6 spełnia następujące specyfikacje producentów:
* Temperatura wrzenia czystego, nowego płynu
** Temperatura wrzenia płynu zawodnionego