WARSZTAT
INTER-NEWS
ContiTech: Porady ekspertów w zakresie
wymiany pasków rozrządu
Szczegółowa instrukcja do Forda Focusa
C-Max 1.6 Ti o kodzie silnika HXDA,
SIDA
W trakcie wymiany paska rozrządu mogą
powstać istotne błędy wynikające z nieprawi-
dłowego montażu. Aby operacja wymiany
przebiegała bezproblemowo, ContiTech
Power Transmission Group oferuje mon-
tażystom szczegółową instrukcję instalacji.
Eksperci ContiTech wyjaśniają krok po kro-
ku procedurę prawidłowej wymiany paska.
Producent zaleca sprawdzenie i jeśli
to konieczne, wymianę paska rozrządu
co 160.000 km, lub przed upływem 8 lat.
Czas wymiany trwa 2,9 godziny.
Wskazówka: Jeśli pasek rozrządu jest wymie-
niany, napinacz, rolka prowadząca i pompa
wody również powinny zostać wymie-
nione. Mimo, iż pompa wody napędzana
jest paskiem wielorowkowym, a nie pas-
kiem rozrządu, jednak w tym silniku napi-
nacz paska rozrządu jest zamocowany
do pompy wody. W przypadku później-
szego uszkodzenia pompy wody, proce-
dura wymiany musi być powtórzona przy
użyciu nowych części, ponieważ Ford za-
brania ponownego użycia starego paska
rozrządu w takiej sytuacji. Konieczne jest
zatem, aby zmienić pompę wody, jako
część zestawu, w celu uniknięcia później-
szych awarii, co wiąże się z niepotrze-
bnymi kosztami.
Prawidłowy montaż wymaga zastosowa-
nia następujących narzędzi specjalnych:
1. Blokada wałków rozrządu – OE (303-
1097)
2. Trzpień ustalający położenie wału kor-
bowego – OE (303-748)
3. Blokada koła zamachowego – OE
(303-393) + OE (393-393-02)
4. Uchwyt koła pasowego wału korbowe-
go – OE (205-072)
5. Trzpień blokujący rolki napinającej –
OE (303-1054)
Prace przygotowawcze:
• Zidentyfikować pojazd przy użyciu
kodu silnika.
• Odłączyć akumulator pojazdu.
• Nie obracać wału korbowego lub wał-
ka rozrządu, gdy pasek rozrządu został
ściągnięty.
• Wykręcić świece zapłonowe, aby moż-
na było łatwiej obracać silnikiem.
• Obracać silnik w normalnym kierunku
obrotów (w prawo).
• Obracać silnik TYLKO kołem zębatym
wału korbowego, a nie innymi kołami
zębatymi.
• Zwrócić uwagę na wszystkie momenty
dokręcania.
• Podnieść i podeprzeć przód pojazdu,
tak aby odprężyć przednie mocowanie
(poduszkę) silnika.
UWAGA: Przed odłączeniem akumulato-
ra zapisać lub zapamiętać kod radia.
Zdjąć koło przednie prawe i osłonę błot-
nika, zbiornik układu wspomagania (nie
odłączać przewodów) i alternator, paski
napędu pomocniczego (uwaga: są to paski
elastyczne!). Aby usunąć paski elastyczne
należy je przeciąć nożem lub szczypcami,
lub usunąć za pomocą specjalnego pas-
ka z zestawu narzędzi ContiTech Uni
Tool Elast. Zdemontować pokrywę, roz-
rusznik, złącze wielowtykowe wyłącznika
ciśnieniowego wspomagania układu kie-
rowniczego, zbiornik wyrównawczy płynu
chłodzącego (nie odłączać węży), koło pa-
sowe pompy wody, prawą poduszkę silnika
wraz z uchwytem, a następnie usunąć górną
osłonę paska rozrządu, zaślepkę z boku blo-
ku silnika (Zdj. 1 i 2).
Demontaż:
1. Ustawić położenie zaworów tuż
przed GMP 1 cylindra aż oznaczenia
na kołach zębatych wałków rozrządu
będą w położeniu godziny 11-tej. Na
kole zębatym zaworów wydechowych
widoczna jest szczelina, a na kole
zębatym zaworów ssących – kropka.
2. Trzpień ustalający położenie wału
korbowego – OE (303-748) zamon-
tować w blok silnika (Zdj. 3) i następ-
nie powoli obracać wałem korbowym
w kierunku zgodnym z obrotem wska-
zówek zegara do momentu dotknię-
cia wału do trzpienia. Obydwa znaki
na kołach zębatych wałków rozrządu
muszą być teraz w położeniu godziny
12-tej.
3. Zamontować blokadę wałków roz-
rządu – OE (303-1097) na kołach
zębatych wałków rozrządu. Znaczniki
na kołach zębatych wałków rozrządu
muszą pokrywać się z oznaczeniami
na krawędzi blokady wałków rozrządu.
(Zdj. 4).
4. Włożyć blokadę koła zamachowego –
Zdj. 1
Zdj. 2
Zdj. 3