WARSZTAT
INTER-NEWS
prowadzić proces adaptacji skrzyni.
Jego zadaniem jest wyrównywanie od-
chyleń wynikających z tolerancji przy
produkcji seryjnej elementów skrzyni
i następujących w nich zmian zacho-
dzących w czasie eksploatacyjnym prze-
kładni.
Uwaga:
należy sprawdzać olej przy tempe-
raturze 35°C, gdyż olej ma silne właściwo-
ści termokurczliwe i już w 45° - 50°C może
dojść do ubytku nawet 1,5 litra.
W
wersji
skrzyni
automatycznej
z zaworem termostatycznym, tempera-
tura oleju przekładniowego po wymia-
nie oleju musi podczas jazdy próbnej
osiągnąć temperaturę minimum 75°C
(dopiero przy takiej wartości zawór
termostatyczny otworzy się). Następ-
nie po jeździe próbnej należy odczekać
do schłodzenia się przekładni i gdy
temperatura oleju spadnie do 35°C
ponownie sprawdzamy poziom oleju
zgodnie z procedurą opisaną w części 1
(Rys. 6).
Wymiana statyczna oleju:
Przy tak zwanej statycznej wy-
mianie oleju, gdzie demontowana jest
tylko miska olejowa dochodzi do wy-
miany najwyżej 50% oleju w prze-
kładni. W przypadku normalnej eks-
ploatacji oraz regularnej wymiany za-
lecanej przez producenta skrzyni, jest
to wystarczająca ilość. Jeżeli warsztat
zamierza wymienić większą objętość
płynu, należy spuścić olej z przekładni
hydrokinetycznej, co wymaga odkręce-
nia modułu mechatronicznego skrzyni
i pozostawieniu pojazdu ze zdjętym ele-
mentem na 12 godzin. Do momentu
wypłynięcia oleju kanałami sterujący-
mi w przekładni hydrokinetycznej dla
sprzęgła mostkującego.
W
sytuacji
gdy
nie
ma na to czasu, istnieje możliwość
użycia kompresora i podania sprężo-
nego powietrza jednym z kanałów
– nastąpi „wypchnięcie” pozostałego
oleju z przekładni. Sprężonym powie-
trzem można również przedmuchać
układ
chłodzenia automatycznej
skrzyni biegów, pozwala to usunąć
resztki znajdującego się tam płynu
(Rys. 7). Do ewentualnego przepłuki-
wania skrzyni biegów w tak zwanej
„dynamicznej wymianie” używamy tyl-
ko oleju. Chemiczne środki czyszczące
mają degradacyjny wpływ na okładziny
– przede wszystkim sprzęgła mostkujące-
go. Osadzają się też na tarczach ciernych
sprzęgieł i hamulców. W dłuższej perspek-
tywie czasu wpływają na ich stabilność.
Diagnostyka:
Bardzo ważną czynnością przy wymianie
oleju, jest wcześniejsze zdiagnozowanie
ewentualnych problemów w pracy skrzyni
automatycznej. Do jej prawidłowego prze-
prowadzenia niezbędne jest posiadanie
odpowiedniej dokumentacji, a przede
wszystkim umiejętności czytania schema-
tu połączeń tak zwanej „matrycy zmian
biegów skrzyni”. Ułatwia to ustalenie, który
z elementów (hamulec czy sprzęgło), uległo
uszkodzeniu oraz pozwala na ustalenie nie-
prawidłowej pracy zaworów EDS (Rys. 8
i 9). W sześciobiegowych automatycznych
skrzyniach serii 6 HP firmy ZF zawsze
pracują dwa elementy. W momencie
przełączania biegu zmienia się stan tyl-
ko jednego elementu. Jeżeli warsztat potrafi
diagnozować i czytać schemat przełączeń
danej skrzyni biegów, może znacząco ogra-
niczyć czas na poszukiwanie usterki.
Demontaż modułu mechatronicznego:
Przy ewentualnym demontażu modułu
mechatronicznego skrzyni, istnie-
je możliwość zmierzenia wszystkich
zaworów EDS i sprawdzeniu czy działa-
ją one prawidłowo (Rys. 9). W swoich
skrzyniach automatycznych firma ZF
stosuje zarówno zawory o charaktery-
styce rosnącej, jak i malejącej. Zawór
rosnący otwiera się proporcjonalnie
do podawanego napięcia, odwrotnie
jest w przypadku zaworu o charaktery-
styce malejącej – zamyka się on pro-
porcjonalnie do podawanego napięcia.
Dla rozróżnienia zawory o różnych
charakterystykach, oznaczone są zawsze
innym kolorem i ze względu na różne
rozmiary pasowania gniazda dla obu-
dowy, nie można ich pomylić (Rys.
10). Rozebranie modułu mechatroni-
cznego jest dość prostą czynnością
i w razie potrzeby warsztat może wy-
mienić wadliwe zawory, czy tłumiki
i regulatory ciśnienia. Przy tej proce-
durze należy uważać na rozładowanie
elektrostatyczne ESD (Electro Statical
Discharge), gdyż zastosowanie mikro-
elektroniki oraz częściowo otwartych
złączy w module elektronicznym wy-
maga szczególnej uwagi w zakresie ich
zabezpieczania elektrostatycznego. Pod-
czas ewentualnego demontażu modułu
mechatronicznego na skutek kontaktu
mechanika z uziemionym przedmio-
tem, może dojść do rozładowania elek-
trostatycznego. Styków gniazda elektry-
cznego nie wolno dotykać rękami, bez
uziemienia pracownika (Rys. 11).
Po otwarciu modułu mechatronicz-
nego należy pamiętać o wymianie
uszczelniającej płyty separacyjnej.
Przy otwarciu mechatroniki należy
zwrócić uwagę na położenie elementów
regulujących ciśnienie, aby nie po-
rys. 7
rys. 6
rys. 8