Background Image
Previous Page  27 / 52 Next Page
Basic version Information
Show Menu
Previous Page 27 / 52 Next Page
Page Background

WARSZTAT

INTER-NEWS

mylić ich położenia w płycie zawo-

rów. Należy sprawdzić i wymienić tłumiki

zaworów EDS, ulęgają one zużyciu (Rys. 12

i 13).

Po odkręceniu modułu mechatronicznego

od skrzyni powinno się również wymienić

uszczelkę okularową dla głównego kanału

ssącego oraz ciśnieniowego – znajduje się

ona pomiędzy przekładnią a mechatroniką.

Wymiany wymagają też tulejki uszczelnia-

jące dla kanałów sterujących hamulcami

i sprzęgłami (Rys. 14 i 15).

Uwaga:

Zanim przystąpimy do szukania

usterki w samej przekładni czy module me-

chatronicznym, należy wcześniej zwrócić

uwagę na elementy zewnętrzne. Nie zawsze

winę za nieprawidłową pracę przekładni

czy wibracje na skrzyni ponosi sama prze-

kładnia. Należy sprawdzić elementy, które

mogą mieć wpływ na jej zachowanie, jak

np. elastyczne podpory wału napędowego

tzw. tarcze Hardy’ego (Rys. 16), czy podusz-

ki łożyskowania skrzyni. Skrzynie 8 biegowe

serii 8HP mają wał napędowy wsuwany –

co znacznie zmniejsza masę, dzięki brakowi

kołnierza oraz połączenia śrubowego.

Zdjęcia: ZF Services

rys. 9

rys. 10

rys. 11

rys. 12

r

ys. 13

rys. 14

rys. 15

rys. 16