

WARSZTAT
INTER-NEWS
mylić ich położenia w płycie zawo-
rów. Należy sprawdzić i wymienić tłumiki
zaworów EDS, ulęgają one zużyciu (Rys. 12
i 13).
Po odkręceniu modułu mechatronicznego
od skrzyni powinno się również wymienić
uszczelkę okularową dla głównego kanału
ssącego oraz ciśnieniowego – znajduje się
ona pomiędzy przekładnią a mechatroniką.
Wymiany wymagają też tulejki uszczelnia-
jące dla kanałów sterujących hamulcami
i sprzęgłami (Rys. 14 i 15).
Uwaga:
Zanim przystąpimy do szukania
usterki w samej przekładni czy module me-
chatronicznym, należy wcześniej zwrócić
uwagę na elementy zewnętrzne. Nie zawsze
winę za nieprawidłową pracę przekładni
czy wibracje na skrzyni ponosi sama prze-
kładnia. Należy sprawdzić elementy, które
mogą mieć wpływ na jej zachowanie, jak
np. elastyczne podpory wału napędowego
tzw. tarcze Hardy’ego (Rys. 16), czy podusz-
ki łożyskowania skrzyni. Skrzynie 8 biegowe
serii 8HP mają wał napędowy wsuwany –
co znacznie zmniejsza masę, dzięki brakowi
kołnierza oraz połączenia śrubowego.
Zdjęcia: ZF Services
rys. 9
rys. 10
rys. 11
rys. 12
r
ys. 13
rys. 14
rys. 15
rys. 16