Background Image
Previous Page  25 / 52 Next Page
Basic version Information
Show Menu
Previous Page 25 / 52 Next Page
Page Background

WARSZTAT

INTER-NEWS

nienie przełączania biegów – szczególnie

przy dużych prędkościach obrotowych sil-

nika. Niewystarczające przenoszenie mocy

na koła, może powodować dalsze problemy

i prowadzić do poważnego uszkodzenia prze-

kładni. Oględziny wizualne oleju, polegające

na stwierdzeniu jego stopnia zużycia (kolor

czarny), sprawdzenie jego zapachu (charakte-

rystyczny zapach spalenizny), mogą świad-

czyćoprzeciążeniuelementówwewnętrznych

skrzyni. W takich wypadkach sama zmiana

oleju może nie być wystarczająca do po-

prawnej pracy przekładni. Konieczna może

być wymiana takich elementów jak: okładzi-

ny cierne sprzęgieł i hamulców, konwertera

oraz modułu mechatronicznego. Wysokie

przeciążenia powodują zmiany temperatury,

czego skutkiem dodatkowo jest szybsze

„starzenie” się oleju, a co za tym idzie –

kluczowa staje się wymiana oleju w prze-

kładni.

Najważniejsze wskazówki dotyczące

wymiany oleju w skrzyniach au-

tomatycznych ZF (Rys. 4)

• Aby zapobiec uszkodzeniu skrzyni

biegów podczas wymiany oleju, należy

postępować ściśle według wytycznych

producenta pojazdu.

• W przypadku braku oleju w prze-

kładni automatycznej, absolutnie nie

należy holować takiego pojazdu.

• Dużej staranności wymaga wymia-

na miski olejowej: w stałej misce

należy w określonej kolejności

„na krzyż” poluzować wszystkie śru-

by, aby nie uległa odkształceniom.

Również podczas przykręcania mi-

ski olejowej z nową uszczelką należy

zwrócić uwagę na właściwy moment

dokręcania oraz dokręcanie śrub

na krzyż (Rys. 5).

• Podczas

napełniania

skrzyni

nowym olejem, powinno się uży-

wać wyłącznie dołączonego ole-

ju ZF LifeguardFluid, dobranego

specjalnie do danej skrzyni ZF.

Niewłaściwy olej powoduje zmia-

nę wartości tarcia, co przekłada się

na jakość zmiany biegów i może do-

prowadzić do awarii skrzyni.

• Absolutnie nie wolno stosować żad-

nych dodatków „polepszających pracę

skrzyni”, gdyż prowadzi to do zmiany

składu chemicznego oleju.

• Ilość oleju przekładniowego musi

dokładnie odpowiadać przewidzia-

nemu poziomowi. Zbyt mała ilość

oleju może skutkować szybkim usz-

kodzeniem skrzyni. Jeśli oleju będzie

zbyt dużo, powoduje on przegrzewa-

nie się przekładni, dalej jeżeli zacznie

wypływać przez przelew w przekładni,

może zapalić się w kontakcie z gorą-

cymi częściami pojazdu np. układem

wydechowym.

Procedura sprawdzania i wymiany oleju

dla serii 6 HP:

(w zależności od wersji może się różnić mi-

ską olejową, parametrami lub obsługą).

1) Sprawdzanie poziomu oleju

• Temperatura oleju musi wynosić

pomiędzy 30° a 35°C, w celu jej zwe-

ryfikowania należy użyć diagnoskopu

do monitorowania temperatury.

• Pojazd powinien stać wypozio-

mowany z włączonym silnikiem

na biegu jałowym i z włączonym

układem klimatyzacji.

• Naciskamy pedał hamulca, zaciągamy

hamulec ręczny i zaczynamy przełączać

dźwignię zmiany biegów na pozycję

D oraz R – zatrzymując się na krót-

ko w każdej pozycji, nim przełączymy

na pozycję parkingową P.

• Z chodzącym silnikiem na biegu

jałowym i dźwignią zmiany biegów

na pozycji P, odkręcamy śrubę otwo-

ru wlewowego monitorując cały czas

temperaturę oleju – jeżeli przy tem-

peraturze 35°C przez otwór wycieknie

niewielka ilość płynu to poziom oleju

jest prawidłowy. W razie braku wycie-

ku, należy uzupełnić olej, aż do jego

przelania przez otwór, następnie zakrę-

camy otwór wlewowy.

2) Wymiana oleju

Kluczowym elementem procedury jest

stwierdzenie, czy po spuszczeniu ole-

ju i odkręceniu miski olejowej na mag-

nesach oraz w oleju widoczne są opiłki

metalu lub większe odłamki. Jeżeli tak,

należy przyjąć że doszło do uszkodze-

nia wewnętrznych elementów przekład-

ni – powinna zostać poddana dokładnej

weryfikacji i naprawie. Jeżeli magnesy

są czyste, możemy przystąpić do wy-

miany oleju:

• Przy wymianie trzeba pamiętać, że mi-

ski wykonane z tworzywa gdzie uszczel-

ka oraz filtr są zintegrowane w misce,

zawsze traktowane jako jednorazowe

i należy je bezwarunkowo wymieniać.

• Z silnikiem wyłączonym i z dźwignią

skrzyni biegów na P odkręcamy otwór

wlewowy, nalewamy nowy olej do mo-

mentu jego przelania przez otwór.

• Zakręcamy otwór wlewowy, załączamy

silnik i chwilę czekamy pozwalając

świeżemu olejowi na cyrkulację w sys-

temie, następnie na pracującym silniku

ponownie odkręcamy śrubę otworu

wlewowego i dolewamy olej, aż do mo-

mentu przelania.

• Następnie postępujemy jak w proce-

durze opisanej w części 1.

• Po wymianie oleju należy również prze-

rys. 3

rys. 4

rys. 5