WARSZTAT
INTER-NEWS
nienie przełączania biegów – szczególnie
przy dużych prędkościach obrotowych sil-
nika. Niewystarczające przenoszenie mocy
na koła, może powodować dalsze problemy
i prowadzić do poważnego uszkodzenia prze-
kładni. Oględziny wizualne oleju, polegające
na stwierdzeniu jego stopnia zużycia (kolor
czarny), sprawdzenie jego zapachu (charakte-
rystyczny zapach spalenizny), mogą świad-
czyćoprzeciążeniuelementówwewnętrznych
skrzyni. W takich wypadkach sama zmiana
oleju może nie być wystarczająca do po-
prawnej pracy przekładni. Konieczna może
być wymiana takich elementów jak: okładzi-
ny cierne sprzęgieł i hamulców, konwertera
oraz modułu mechatronicznego. Wysokie
przeciążenia powodują zmiany temperatury,
czego skutkiem dodatkowo jest szybsze
„starzenie” się oleju, a co za tym idzie –
kluczowa staje się wymiana oleju w prze-
kładni.
Najważniejsze wskazówki dotyczące
wymiany oleju w skrzyniach au-
tomatycznych ZF (Rys. 4)
• Aby zapobiec uszkodzeniu skrzyni
biegów podczas wymiany oleju, należy
postępować ściśle według wytycznych
producenta pojazdu.
• W przypadku braku oleju w prze-
kładni automatycznej, absolutnie nie
należy holować takiego pojazdu.
• Dużej staranności wymaga wymia-
na miski olejowej: w stałej misce
należy w określonej kolejności
„na krzyż” poluzować wszystkie śru-
by, aby nie uległa odkształceniom.
Również podczas przykręcania mi-
ski olejowej z nową uszczelką należy
zwrócić uwagę na właściwy moment
dokręcania oraz dokręcanie śrub
na krzyż (Rys. 5).
• Podczas
napełniania
skrzyni
nowym olejem, powinno się uży-
wać wyłącznie dołączonego ole-
ju ZF LifeguardFluid, dobranego
specjalnie do danej skrzyni ZF.
Niewłaściwy olej powoduje zmia-
nę wartości tarcia, co przekłada się
na jakość zmiany biegów i może do-
prowadzić do awarii skrzyni.
• Absolutnie nie wolno stosować żad-
nych dodatków „polepszających pracę
skrzyni”, gdyż prowadzi to do zmiany
składu chemicznego oleju.
• Ilość oleju przekładniowego musi
dokładnie odpowiadać przewidzia-
nemu poziomowi. Zbyt mała ilość
oleju może skutkować szybkim usz-
kodzeniem skrzyni. Jeśli oleju będzie
zbyt dużo, powoduje on przegrzewa-
nie się przekładni, dalej jeżeli zacznie
wypływać przez przelew w przekładni,
może zapalić się w kontakcie z gorą-
cymi częściami pojazdu np. układem
wydechowym.
Procedura sprawdzania i wymiany oleju
dla serii 6 HP:
(w zależności od wersji może się różnić mi-
ską olejową, parametrami lub obsługą).
1) Sprawdzanie poziomu oleju
• Temperatura oleju musi wynosić
pomiędzy 30° a 35°C, w celu jej zwe-
ryfikowania należy użyć diagnoskopu
do monitorowania temperatury.
• Pojazd powinien stać wypozio-
mowany z włączonym silnikiem
na biegu jałowym i z włączonym
układem klimatyzacji.
• Naciskamy pedał hamulca, zaciągamy
hamulec ręczny i zaczynamy przełączać
dźwignię zmiany biegów na pozycję
D oraz R – zatrzymując się na krót-
ko w każdej pozycji, nim przełączymy
na pozycję parkingową P.
• Z chodzącym silnikiem na biegu
jałowym i dźwignią zmiany biegów
na pozycji P, odkręcamy śrubę otwo-
ru wlewowego monitorując cały czas
temperaturę oleju – jeżeli przy tem-
peraturze 35°C przez otwór wycieknie
niewielka ilość płynu to poziom oleju
jest prawidłowy. W razie braku wycie-
ku, należy uzupełnić olej, aż do jego
przelania przez otwór, następnie zakrę-
camy otwór wlewowy.
2) Wymiana oleju
Kluczowym elementem procedury jest
stwierdzenie, czy po spuszczeniu ole-
ju i odkręceniu miski olejowej na mag-
nesach oraz w oleju widoczne są opiłki
metalu lub większe odłamki. Jeżeli tak,
należy przyjąć że doszło do uszkodze-
nia wewnętrznych elementów przekład-
ni – powinna zostać poddana dokładnej
weryfikacji i naprawie. Jeżeli magnesy
są czyste, możemy przystąpić do wy-
miany oleju:
• Przy wymianie trzeba pamiętać, że mi-
ski wykonane z tworzywa gdzie uszczel-
ka oraz filtr są zintegrowane w misce,
zawsze traktowane jako jednorazowe
i należy je bezwarunkowo wymieniać.
• Z silnikiem wyłączonym i z dźwignią
skrzyni biegów na P odkręcamy otwór
wlewowy, nalewamy nowy olej do mo-
mentu jego przelania przez otwór.
• Zakręcamy otwór wlewowy, załączamy
silnik i chwilę czekamy pozwalając
świeżemu olejowi na cyrkulację w sys-
temie, następnie na pracującym silniku
ponownie odkręcamy śrubę otworu
wlewowego i dolewamy olej, aż do mo-
mentu przelania.
• Następnie postępujemy jak w proce-
durze opisanej w części 1.
• Po wymianie oleju należy również prze-
rys. 3
rys. 4
rys. 5