Background Image
Previous Page  24 / 52 Next Page
Basic version Information
Show Menu
Previous Page 24 / 52 Next Page
Page Background

WARSZTAT

INTER-NEWS

Wymiana oleju w przekładniach

automatycznych do pojazdów osobowych

– porady ZF Services

Współczesne samochody osobowe coraz częściej wyposażane są przez producentów w automatyczne skrzynie biegów. Podyktowane

jest to nie tylko komfortem jazdy, ale również korzyściami jakie płyną z ograniczenia konsumpcji paliwa, jazdy z mniejszymi prędkoś-

ciami obrotowymi silnika oraz możliwości jakie daje łączenie tego podzespołu z innymi systemami pojazdu (np. czytanie topografii

terenu przed pojazdem). Właściwe i regularne serwisowanie automatycznych skrzyń biegów gwarantuje ich niezawodność w czasie

eksploatacji.

Obecnie skrzynie automatyczne ofe-

rowane są zarówno w pojazdach seg-

mentu wyższego, ale również coraz

częściej spotykane w pojazdach klasy

kompaktowej, przykładowo - skrzynia

ZF 9 biegowa Fiat 500X (Rys. 1). Kie-

rowcy coraz częściej sami wybierają ta-

kie rozwiązanie ze względu na szybsze

przełączanie w trybie sportowym. Naj-

nowsze skrzynie automatyczne zmie-

niają przełączenia nawet poniżej 200

milisekund i pozwalają na redukcję

nawet o 6 biegów.

Według danych z rynku niemiec-

kiego w 2013 roku aż 24% pojazdów

wyposażonych było w skrzynie au-

tomatyczne. W Polsce współczynnik ten

szacujemy na około 13%, co już dzisiaj daje

znaczący udział w rynku. Potencjał kom-

ponentów do wymiany tylko samego oleju

w skrzyni (olej, filtr, miska, uszczelki, śruby

itp.) wynosi na rynku polskim co najmniej

50 milionów Euro (Rys. 2). Dla warsztatów

stwarza to możliwość wprowadzenia dodat-

kowej usługi serwisowej, która może pod-

nieść rentowność działalności.

Zestawy serwisowe ZF Parts

Firma ZF jako renomowany produ-

cent automatycznych skrzyń biegów

udostępnia pod marką ZF Parts kom-

pletne zestawy serwisowe służące

do wymiany oleju we wszystkich pięcio

i sześciobiegowych przekładniach pro-

dukcji ZF. Firma opracowała również

szczegółowe wskazówki serwisowe po-

zwalające na szybką i sprawną wymianę

oleju, które załączane są do każdego

zestawu oraz udostępniane na stronach

internetowych.

Dzięki odpowiedniej konstrukcji, au-

tomatyczne skrzynie ZF zapewniają kom-

fortową i dynamiczną zmianę biegów. Swoją

trwałość zawdzięczają wysokowartościowym

olejom LifeguardFluid, którymi napełniane

są już na etapie produkcji. Eksperci koncernu

ZF zalecają jego wymianę po przejechaniu

80-120 tysięcy kilometrów lub po upływie

ośmiu lat. Duże obciążenie skrzyni biegów

np. poprzez szybką sportową jazdę, częstą

jazdę w mieście, długie autostradowe prze-

jazdy lub częste podróże z przyczepą mogą

skutkować wcześniejszą konieczno-

ścią wymiany oleju przekładniowego.

Właściwie przeprowadzona wymiana

oleju zmniejsza ryzyko zużycia i awarii

automatycznej skrzyni, jednocześnie

zwiększając komfort jazdy. Zmniejsza

się też zużycie paliwa oraz emisja CO

2

.

Profesjonalny sposób wymiany oleju

z pewnością umacnia też pozycję warsz-

tatu w oczach klientów.

Oferowane zestawy ZF Parts zawierają

wszystkie elementy potrzebne do wy-

miany oleju w każdej z pięcio i sześcio-

biegowych automatycznych skrzyń

biegów ZF do pojazdów osobowych.

Do zestawu prócz siedmiu litrów ole-

ju LifeguardFluid, dołączane są również

magnesy, filtr, miska olejowa, uszczel-

ki, śruby mocujące i śruby pokry-

wy. To duże ułatwienie dla mecha-

ników, gdyż pozwala im zaoszczędzić czas

potrzebny na wyszukanie u dystrybutora

każdego elementu z osobna. Zestawy ZF

Parts znajdują zastosowanie nie tylko pod-

czas wymiany oleju wraz z wymianą

filtra, ale także w trakcie innych prac

konserwacyjnych i naprawczych skrzyni

biegów, podczas których musi zostać

wymieniony olej (Rys. 3). Najczęstszy-

mi problemami występującymi w pra-

cy automatycznych skrzyń biegów jest

zbyt niski poziom oleju. Najważniej-

szą czynnością serwisową od której

powinno się zacząć jej przegląd, jest

sprawdzenie poziomu płynu i pod-

jęcie decyzji o jego wymianie lub ew-

entualnym uzupełnieniu. Utrata 1,5

litra oleju może stwarzać problemy

w pracy skrzyni, powodując spowol-

rys. 1

rys. 2