WARSZTAT
INTER-NEWS
Wymiana oleju w przekładniach
automatycznych do pojazdów osobowych
– porady ZF Services
Współczesne samochody osobowe coraz częściej wyposażane są przez producentów w automatyczne skrzynie biegów. Podyktowane
jest to nie tylko komfortem jazdy, ale również korzyściami jakie płyną z ograniczenia konsumpcji paliwa, jazdy z mniejszymi prędkoś-
ciami obrotowymi silnika oraz możliwości jakie daje łączenie tego podzespołu z innymi systemami pojazdu (np. czytanie topografii
terenu przed pojazdem). Właściwe i regularne serwisowanie automatycznych skrzyń biegów gwarantuje ich niezawodność w czasie
eksploatacji.
Obecnie skrzynie automatyczne ofe-
rowane są zarówno w pojazdach seg-
mentu wyższego, ale również coraz
częściej spotykane w pojazdach klasy
kompaktowej, przykładowo - skrzynia
ZF 9 biegowa Fiat 500X (Rys. 1). Kie-
rowcy coraz częściej sami wybierają ta-
kie rozwiązanie ze względu na szybsze
przełączanie w trybie sportowym. Naj-
nowsze skrzynie automatyczne zmie-
niają przełączenia nawet poniżej 200
milisekund i pozwalają na redukcję
nawet o 6 biegów.
Według danych z rynku niemiec-
kiego w 2013 roku aż 24% pojazdów
wyposażonych było w skrzynie au-
tomatyczne. W Polsce współczynnik ten
szacujemy na około 13%, co już dzisiaj daje
znaczący udział w rynku. Potencjał kom-
ponentów do wymiany tylko samego oleju
w skrzyni (olej, filtr, miska, uszczelki, śruby
itp.) wynosi na rynku polskim co najmniej
50 milionów Euro (Rys. 2). Dla warsztatów
stwarza to możliwość wprowadzenia dodat-
kowej usługi serwisowej, która może pod-
nieść rentowność działalności.
Zestawy serwisowe ZF Parts
Firma ZF jako renomowany produ-
cent automatycznych skrzyń biegów
udostępnia pod marką ZF Parts kom-
pletne zestawy serwisowe służące
do wymiany oleju we wszystkich pięcio
i sześciobiegowych przekładniach pro-
dukcji ZF. Firma opracowała również
szczegółowe wskazówki serwisowe po-
zwalające na szybką i sprawną wymianę
oleju, które załączane są do każdego
zestawu oraz udostępniane na stronach
internetowych.
Dzięki odpowiedniej konstrukcji, au-
tomatyczne skrzynie ZF zapewniają kom-
fortową i dynamiczną zmianę biegów. Swoją
trwałość zawdzięczają wysokowartościowym
olejom LifeguardFluid, którymi napełniane
są już na etapie produkcji. Eksperci koncernu
ZF zalecają jego wymianę po przejechaniu
80-120 tysięcy kilometrów lub po upływie
ośmiu lat. Duże obciążenie skrzyni biegów
np. poprzez szybką sportową jazdę, częstą
jazdę w mieście, długie autostradowe prze-
jazdy lub częste podróże z przyczepą mogą
skutkować wcześniejszą konieczno-
ścią wymiany oleju przekładniowego.
Właściwie przeprowadzona wymiana
oleju zmniejsza ryzyko zużycia i awarii
automatycznej skrzyni, jednocześnie
zwiększając komfort jazdy. Zmniejsza
się też zużycie paliwa oraz emisja CO
2
.
Profesjonalny sposób wymiany oleju
z pewnością umacnia też pozycję warsz-
tatu w oczach klientów.
Oferowane zestawy ZF Parts zawierają
wszystkie elementy potrzebne do wy-
miany oleju w każdej z pięcio i sześcio-
biegowych automatycznych skrzyń
biegów ZF do pojazdów osobowych.
Do zestawu prócz siedmiu litrów ole-
ju LifeguardFluid, dołączane są również
magnesy, filtr, miska olejowa, uszczel-
ki, śruby mocujące i śruby pokry-
wy. To duże ułatwienie dla mecha-
ników, gdyż pozwala im zaoszczędzić czas
potrzebny na wyszukanie u dystrybutora
każdego elementu z osobna. Zestawy ZF
Parts znajdują zastosowanie nie tylko pod-
czas wymiany oleju wraz z wymianą
filtra, ale także w trakcie innych prac
konserwacyjnych i naprawczych skrzyni
biegów, podczas których musi zostać
wymieniony olej (Rys. 3). Najczęstszy-
mi problemami występującymi w pra-
cy automatycznych skrzyń biegów jest
zbyt niski poziom oleju. Najważniej-
szą czynnością serwisową od której
powinno się zacząć jej przegląd, jest
sprawdzenie poziomu płynu i pod-
jęcie decyzji o jego wymianie lub ew-
entualnym uzupełnieniu. Utrata 1,5
litra oleju może stwarzać problemy
w pracy skrzyni, powodując spowol-
rys. 1
rys. 2