INTER-NEWS
WARSZTAT
Niewidoczne, ale wpływające
na bezpieczeństwo
Ukryte w głębi nadkola elementy za-
wieszenia to wyjątkowo niewdzięczny
fragment większości samochodów – ich
wady są trudne do wychwycenia pod-
czas rutynowej, wzrokowej kontroli sta-
nu pojazdu, a większość usterek zostaje
zdiagnozowana w trakcie okresowej wi-
zyty w warsztacie. Dlatego ZF Services
zachęca do zwrócenia większej uwagi
na zawieszenie podczas przeglądów po-
jazdu. Nawet niewielkie uszkodzenie czy
niezauważalne z zewnątrz zużycie, może
mieć wpływ na bezpieczeństwo oraz kom-
fort jazdy.
Uszkodzenia podzespołów zawieszenia
najczęściej diagnozowane są dopiero, gdy
kierowca zaczyna skarżyć się na proble-
my z utrzymaniem toru jazdy lub słyszy
nietypowe odgłosy. Nie zawsze wiąże się
to z uszkodzeniem amortyzatorów. Systema-
tycznemu zużyciu ulegają również przeguby
kulowe w drążkach kierowniczych czy ło-
żysko w kolumnie MacPhersona. Ponieważ
większość z tych elementów jest uszczelnio-
na, oznaki ich zużycia są w pełni widoczne
dopiero po demontażu.
Łożysko kolumny MacPhersona to jeden
z najważniejszych elementów zawieszenia,
łączący je z nadwoziem. W przeciwieństwie
do łożyska wspierającego na tylnej osi, musi
być skrętne, gdyż bierze czynny udział
w manewrach skręcania, przenosząc ruch
obrotowy całej kolumny. Ten gumowo-me-
talowy element wyposażany jest w łożysko
toczne zlokalizowane w jego centralnej czę-
ści. Wykorzystany w nim metal zapewnia
stabilność, guma – elastyczność, a samo
łożysko – zdolność obrotową całego podze-
społu.
Trzeszczenie = uszkodzenie
W trakcie eksploatacji pojazdu i postępują-
cego zużycia łożyska kolumny MacPherso-
na, precyzja działania układ kierowniczego
spada i wpływa na bezpieczeństwo jazdy.
Na zakrętach pojazd staje się niestabilny
i „miękki”, a z układu zawieszenia wydo-
bywają się trzeszczące odgłosy. Pogarsza się
również kontakt opony z nawierzchnią,
co przekłada się bezpośrednio na precyzję
prowadzenia kół sterujących. To zdecydowa-
ne ostrzeżenie i ostatnia chwila na dokładne
skontrolowanie podzespołów zawieszenia.
Z punktu widzenia warsztatu, demontaż
elementów zawieszenia wiąże się ze sporą
ilością pracy. W zależności od marki samo-
chodu, konieczne może być wyjęcie całej
kolumny MacPhersona, demontaż drążka
stabilizacyjnego oraz rozdzielenie układu
tłumienia od przekładni kierowniczej po-
jazdu. W celu wymiany wadliwego łożyska
wymagane jest całkowite rozłożenie kolum-
ny MacPhersona. Mimo, że pracochłonny,
zabieg ten jest absolutnie niezbędny dla za-
chowania bezpieczeństwa i komfortu jazdy.
Innym podzespołem ulegającym systema-
tycznemu zużyciu są drążki kierownicze.
Przeguby kulowe znajdujące się na ich koń-
cach narażone są na uszkodzenie przy każ-
dym najechaniu koła na próg zwalniający
lub krawężnik, czy wpadnięciu w dziurę lub
na pobocze drogi. Proces ich zużycia prze-
biega często niezauważalnie dla kierowcy,
a jego skutkiem może być niewłaściwa geo-
metria koła i znaczące pogorszenie precyzji
prowadzenia. Podobnie jak w przypadku
łożyska kolumny, uszkodzenie drążków kie-
rowniczych powinno skutkować natychmia-
stową ich wymianą w warsztacie.
Zapobieganie kosztownym naprawom
Wymienione w odpowiednim czasie łożyska
kolumny MacPhersona oraz drążki kierow-
nicze zwiększają bezpieczeństwo i komfort
jazdy oraz w znaczący sposób pozwalają
uniknąć kosztownych napraw w przyszłości.
Eksperci ZF Services zalecają używanie czę-
ści zamiennych jakości OEM. Podobnie jak
pozostałe części od ZF Services, elementy
układu zawieszenia i kierowniczego mar-
ki Lemförder dostępne są do konkretnych
modeli samochodów z zachowaniem ja-
kości zgodnej z elementami stosowany-
mi na pierwszy montaż. Na rynku części
zamiennych dostępna jest szeroka gama
produktów niższej jakości, wytwarzanych
z materiałów zupełnie innej specyfikacji niż
OEM. Produkty te często nie są sprawdzane
pod kątem współpracy z innymi komponen-
tami zawieszenia, ze względu na brak proce-
dur i dostępności specyfikacji dostarczanych
przez producentów pojazdów. Ostatecznie,
w takich przypadkach ryzyko zużycia pozo-
stałych podzespołów i koszt potencjalnych
napraw spada na właściciela pojazdu.
Doświadczenie oraz dostępność ponad
13000 elementów układu kierowniczego
i zawieszenia dla pojazdów osobowych i cię-
żarowych, sprawia że marka Lemförder jest
dobrze znanym i zaufanym partnerem, rów-
nież dla producentów samochodów. W celu
zapewnienia jak najbardziej kompleksowej
wiedzy na temat szczegółowej kontroli za-
wieszenia, ZF Services przygotowała krótki
film instruktażowy, dostępny jest na stronie:
zf.com/press
ZF Services – kontrola zawieszenia Eksperci ZF Services reko-
mendują dokładną kontrolę układu zawieszenia w celu zapo-
biegania poważnym uszkodzeniom.
ZF Services Lemförder – drążki układu kierowniczego Prze-
guby kulowe znajdujące się na końcach drążków narażone
są na uszkodzenie przy każdym najechaniu koła na próg zwal-
niający, krawężnik, wpadnięciu w dziurę lub na pobocze drogi.