Background Image
Previous Page  22 / 52 Next Page
Basic version Information
Show Menu
Previous Page 22 / 52 Next Page
Page Background

INTER-NEWS

WARSZTAT

Niewidoczne, ale wpływające

na bezpieczeństwo

Ukryte w głębi nadkola elementy za-

wieszenia to wyjątkowo niewdzięczny

fragment większości samochodów – ich

wady są trudne do wychwycenia pod-

czas rutynowej, wzrokowej kontroli sta-

nu pojazdu, a większość usterek zostaje

zdiagnozowana w trakcie okresowej wi-

zyty w warsztacie. Dlatego ZF Services

zachęca do zwrócenia większej uwagi

na zawieszenie podczas przeglądów po-

jazdu. Nawet niewielkie uszkodzenie czy

niezauważalne z zewnątrz zużycie, może

mieć wpływ na bezpieczeństwo oraz kom-

fort jazdy.

Uszkodzenia podzespołów zawieszenia

najczęściej diagnozowane są dopiero, gdy

kierowca zaczyna skarżyć się na proble-

my z utrzymaniem toru jazdy lub słyszy

nietypowe odgłosy. Nie zawsze wiąże się

to z uszkodzeniem amortyzatorów. Systema-

tycznemu zużyciu ulegają również przeguby

kulowe w drążkach kierowniczych czy ło-

żysko w kolumnie MacPhersona. Ponieważ

większość z tych elementów jest uszczelnio-

na, oznaki ich zużycia są w pełni widoczne

dopiero po demontażu.

Łożysko kolumny MacPhersona to jeden

z najważniejszych elementów zawieszenia,

łączący je z nadwoziem. W przeciwieństwie

do łożyska wspierającego na tylnej osi, musi

być skrętne, gdyż bierze czynny udział

w manewrach skręcania, przenosząc ruch

obrotowy całej kolumny. Ten gumowo-me-

talowy element wyposażany jest w łożysko

toczne zlokalizowane w jego centralnej czę-

ści. Wykorzystany w nim metal zapewnia

stabilność, guma – elastyczność, a samo

łożysko – zdolność obrotową całego podze-

społu.

Trzeszczenie = uszkodzenie

W trakcie eksploatacji pojazdu i postępują-

cego zużycia łożyska kolumny MacPherso-

na, precyzja działania układ kierowniczego

spada i wpływa na bezpieczeństwo jazdy.

Na zakrętach pojazd staje się niestabilny

i „miękki”, a z układu zawieszenia wydo-

bywają się trzeszczące odgłosy. Pogarsza się

również kontakt opony z nawierzchnią,

co przekłada się bezpośrednio na precyzję

prowadzenia kół sterujących. To zdecydowa-

ne ostrzeżenie i ostatnia chwila na dokładne

skontrolowanie podzespołów zawieszenia.

Z punktu widzenia warsztatu, demontaż

elementów zawieszenia wiąże się ze sporą

ilością pracy. W zależności od marki samo-

chodu, konieczne może być wyjęcie całej

kolumny MacPhersona, demontaż drążka

stabilizacyjnego oraz rozdzielenie układu

tłumienia od przekładni kierowniczej po-

jazdu. W celu wymiany wadliwego łożyska

wymagane jest całkowite rozłożenie kolum-

ny MacPhersona. Mimo, że pracochłonny,

zabieg ten jest absolutnie niezbędny dla za-

chowania bezpieczeństwa i komfortu jazdy.

Innym podzespołem ulegającym systema-

tycznemu zużyciu są drążki kierownicze.

Przeguby kulowe znajdujące się na ich koń-

cach narażone są na uszkodzenie przy każ-

dym najechaniu koła na próg zwalniający

lub krawężnik, czy wpadnięciu w dziurę lub

na pobocze drogi. Proces ich zużycia prze-

biega często niezauważalnie dla kierowcy,

a jego skutkiem może być niewłaściwa geo-

metria koła i znaczące pogorszenie precyzji

prowadzenia. Podobnie jak w przypadku

łożyska kolumny, uszkodzenie drążków kie-

rowniczych powinno skutkować natychmia-

stową ich wymianą w warsztacie.

Zapobieganie kosztownym naprawom

Wymienione w odpowiednim czasie łożyska

kolumny MacPhersona oraz drążki kierow-

nicze zwiększają bezpieczeństwo i komfort

jazdy oraz w znaczący sposób pozwalają

uniknąć kosztownych napraw w przyszłości.

Eksperci ZF Services zalecają używanie czę-

ści zamiennych jakości OEM. Podobnie jak

pozostałe części od ZF Services, elementy

układu zawieszenia i kierowniczego mar-

ki Lemförder dostępne są do konkretnych

modeli samochodów z zachowaniem ja-

kości zgodnej z elementami stosowany-

mi na pierwszy montaż. Na rynku części

zamiennych dostępna jest szeroka gama

produktów niższej jakości, wytwarzanych

z materiałów zupełnie innej specyfikacji niż

OEM. Produkty te często nie są sprawdzane

pod kątem współpracy z innymi komponen-

tami zawieszenia, ze względu na brak proce-

dur i dostępności specyfikacji dostarczanych

przez producentów pojazdów. Ostatecznie,

w takich przypadkach ryzyko zużycia pozo-

stałych podzespołów i koszt potencjalnych

napraw spada na właściciela pojazdu.

Doświadczenie oraz dostępność ponad

13000 elementów układu kierowniczego

i zawieszenia dla pojazdów osobowych i cię-

żarowych, sprawia że marka Lemförder jest

dobrze znanym i zaufanym partnerem, rów-

nież dla producentów samochodów. W celu

zapewnienia jak najbardziej kompleksowej

wiedzy na temat szczegółowej kontroli za-

wieszenia, ZF Services przygotowała krótki

film instruktażowy, dostępny jest na stronie:

zf.com/press

ZF Services – kontrola zawieszenia Eksperci ZF Services reko-

mendują dokładną kontrolę układu zawieszenia w celu zapo-

biegania poważnym uszkodzeniom.

ZF Services Lemförder – drążki układu kierowniczego Prze-

guby kulowe znajdujące się na końcach drążków narażone

są na uszkodzenie przy każdym najechaniu koła na próg zwal-

niający, krawężnik, wpadnięciu w dziurę lub na pobocze drogi.