Background Image
Previous Page  18 / 52 Next Page
Basic version Information
Show Menu
Previous Page 18 / 52 Next Page
Page Background

NOWOŚCI ASORTYMENTOWE

INTER-NEWS

Denso wprowadza na rynek nowe sondy

lambda

Firma rozszerzyła ofertę sond lambda do-

stępnych na rynku wtórnym o 30 nowych

referencji. To największe rozszerzenie

programu od 2008 roku. Większość no-

wych sond lambda to czujniki typu A/F

– warto przyjrzeć się dokładniej tej wio-

dącej technologii DENSO.

30 nowych referencji ma 155 zastosowań

i zastępuje 60 numerów OE. Po rozszerze-

niu program sond lambda DENSO składa

się z 447 referencji, które mają 7.621 zasto-

sowań.

Wśród nowych sond lambda 24 zostały

wyposażone w niezwykle czułą technologię

A/F z charakterystyką liniową. DENSO

opracowało i nieustannie rozwija tę techno-

logię, by sondy lambda działały efektywnie,

a pojazdy spełniały coraz bardziej wyśrubo-

wane normy emisji.

Technologia A/F

Co wyróżnia czujniki lambda z charaktery-

styką liniową? Są one bardzo czułe i wydaj-

ne. Sonda A/F wskazuje dokładną wartość

stosunku powietrza do paliwa. Oznacza to,

że ECU silnika w ciągu milisekund otrzy-

muje informację, w jakim stopniu stosunek

powietrze/paliwo (A/F) odbiega od współ-

czynnika lambda równego 1,00 i może na-

tychmiast określić wielkość korekty dawki

wtrysku.

Umożliwia to modułowi sterującemu sil-

nikiem skorygowanie ilości wtryskiwane-

go paliwa tak, aby niezwłocznie osiągnąć

i utrzymać współczynnik lambda równy

1,00. Układy wyposażone w sondę typu

A/F charakteryzują się większą dokładno-

ścią w regulacji ilości wtryskiwanego paliwa,

dzięki czemu w katalizatorze utrzymywane

są optymalne warunki, a pojazd emituje

mniej szkodliwych związków, zużywa mniej

paliwa i lepiej sprawuje się podczas jazdy.

Zaawansowana konstrukcja

Do najczęstszych przyczyn usterek sond

lambda zalicza się zanieczyszczenie czujnika,

szok termiczny oraz uszkodzenia mecha-

niczne.

Zanieczyszczenie czujnika to proces, który

przebiega stopniowo. Cząsteczki spalin osa-

dzają się na elemencie pomiarowym, co po-

woduje spowolnienie reakcji sondy i jej nie-

prawidłowe funkcjonowanie. Ostatecznie

sonda pracuje zbyt wolno, by jej stan został

wykryty przez elektroniczny moduł sterują-

cy pracą silnika (ECU) – wtedy zapala się

kontrolka sygnalizująca usterkę silnika.

Szok termiczny – w przeciwieństwie

do stopniowego zanieczyszczenia – powo-