NOWOŚCI ASORTYMENTOWE
INTER-NEWS
Denso wprowadza na rynek nowe sondy
lambda
Firma rozszerzyła ofertę sond lambda do-
stępnych na rynku wtórnym o 30 nowych
referencji. To największe rozszerzenie
programu od 2008 roku. Większość no-
wych sond lambda to czujniki typu A/F
– warto przyjrzeć się dokładniej tej wio-
dącej technologii DENSO.
30 nowych referencji ma 155 zastosowań
i zastępuje 60 numerów OE. Po rozszerze-
niu program sond lambda DENSO składa
się z 447 referencji, które mają 7.621 zasto-
sowań.
Wśród nowych sond lambda 24 zostały
wyposażone w niezwykle czułą technologię
A/F z charakterystyką liniową. DENSO
opracowało i nieustannie rozwija tę techno-
logię, by sondy lambda działały efektywnie,
a pojazdy spełniały coraz bardziej wyśrubo-
wane normy emisji.
Technologia A/F
Co wyróżnia czujniki lambda z charaktery-
styką liniową? Są one bardzo czułe i wydaj-
ne. Sonda A/F wskazuje dokładną wartość
stosunku powietrza do paliwa. Oznacza to,
że ECU silnika w ciągu milisekund otrzy-
muje informację, w jakim stopniu stosunek
powietrze/paliwo (A/F) odbiega od współ-
czynnika lambda równego 1,00 i może na-
tychmiast określić wielkość korekty dawki
wtrysku.
Umożliwia to modułowi sterującemu sil-
nikiem skorygowanie ilości wtryskiwane-
go paliwa tak, aby niezwłocznie osiągnąć
i utrzymać współczynnik lambda równy
1,00. Układy wyposażone w sondę typu
A/F charakteryzują się większą dokładno-
ścią w regulacji ilości wtryskiwanego paliwa,
dzięki czemu w katalizatorze utrzymywane
są optymalne warunki, a pojazd emituje
mniej szkodliwych związków, zużywa mniej
paliwa i lepiej sprawuje się podczas jazdy.
Zaawansowana konstrukcja
Do najczęstszych przyczyn usterek sond
lambda zalicza się zanieczyszczenie czujnika,
szok termiczny oraz uszkodzenia mecha-
niczne.
Zanieczyszczenie czujnika to proces, który
przebiega stopniowo. Cząsteczki spalin osa-
dzają się na elemencie pomiarowym, co po-
woduje spowolnienie reakcji sondy i jej nie-
prawidłowe funkcjonowanie. Ostatecznie
sonda pracuje zbyt wolno, by jej stan został
wykryty przez elektroniczny moduł sterują-
cy pracą silnika (ECU) – wtedy zapala się
kontrolka sygnalizująca usterkę silnika.
Szok termiczny – w przeciwieństwie
do stopniowego zanieczyszczenia – powo-