NASI DOSTAWCY
INTER-NEWS
skupisk węgla i utrzymywanie ich w na tyle
dużym rozdrobnieniu, by bez przeszkód
przepływały przez kanały olejowe i najbar-
dziej dokładnie pasowane elementy współ-
pracujące. Ze względu na duże przebiegi po-
między wymianami formulacje olejów „HD”
zawierają o wiele więcej efektywniejszych
dyspersantów (w porównaniu do olejów sil-
nikowych samochodów osobowych).
Wszystkie wymienione różnice w budowie
olejów są spowodowane chęcią utrzymania
trwałości silników na założonym przez pro-
ducenta poziomie. Różnice w trybach jazdy
i wymaganych normach wymuszają stosowa-
nie odpowiednich olejów – producent silni-
ka zawsze wskazuje wymagane normy, dzięki
którym będziemy w stanie jeździć bezawa-
ryjnie przez jak możliwie długi okres pracy
silnika. Należy pamiętać, że silniki pojazdów
ciężarowych mogą bez większych problemów
pokonać przebiegi rzędu miliona, a nawet
dwóch milionów kilometrów. Tymczasem
w przypadku samochodów osobowych trwa-
łość silników liczy się w setkach tysięcy kilo-
metrów. Należy również pamiętać, że produ-
cenci samochodów osobowych w znakomitej
większości nie rozróżniają trybów użytkowa-
nia pojazdów, podając jedynie maksymalne
wartości przebiegów.
Należy w tym miejscu zwrócić uwagę na spo-
sób prezentowania instrukcji obsługi w przy-
padku pojazdów ciężarowych. Ten sam mo-
del silnika „smarowany” tym samym typem
oleju, zgodnym z wymaganiami jakościowy-
mi producenta silnika, może posłużyć przez
100 tysięcy w przypadku pojazdów daleko-
bieżnych, jeżdżących np. po płaskich auto-
stradach Beneluksu. Tymczasem w pojeździe
budowlanym albo miejskim dostawczym wy-
miana będzie musiała nastąpić po 30-40 ty-
siącach kilometrów. Warto to odnieść do su-
gerowanych danych z instrukcji samochodu
osobowego. Odpowiednio częsta wymiana
oleju zgodne z trybem użytkowania pozwo-
li wydłużyć bezawaryjną jazdę samochodem
osobowym.