Background Image
Previous Page  37 / 52 Next Page
Basic version Information
Show Menu
Previous Page 37 / 52 Next Page
Page Background

NASI DOSTAWCY

INTER-NEWS

Podobne, a jednak różne – oleje do aut

osobowych i ciężarówek

Choć mogłoby się wydawać, że oleje sil-

nikowe przeznaczone do samochodów

osobowych i ciężarowych różnią się nie-

znacznie, nie można stosować ich zamien-

nie. Dotyczy to także przypadku, gdy

mają one tę samą lepkość, np. 5W-30 czy

10W-40.

Różnice w składzie (formulacji) olejów silni-

kowych wynikają z ich docelowego zastoso-

wania. Silniki wysokoprężne samochodów

osobowych w stosunku do silników pojaz-

dów ciężarowych, mimo że jeżdżą na tym

samym paliwie, różnią się konstrukcją, roz-

miarami, a także parametrami pracy, które

są podyktowane głównie różnicami w trybie

użytkowania obydwu grup pojazdów. Sa-

mochody osobowe zazwyczaj nie przewożą

masy bliskiej dopuszczalnej masie całko-

witej pojazdu. Ich zadaniem jest zazwyczaj

wykorzystanie maksymalnych osiągów po-

jazdu – przyspieszenia i prędkości, czyli do-

starczenie kierowcy z punktu A do punktu

B w jak najkrótszym czasie. W przypadku

pojazdów ciężarowych ich realna masa oscy-

luje w okolicach dopuszczalnej masy całko-

witej, a w niektórych przypadkach zbliża się

do całkowitej masy technicznej. Najważ-

niejszym zadaniem jest podołanie wysokiej

masie całkowitej oraz praca na bardzo dłu-

gich dystansach przy jak najmniejszej awa-

ryjności i spaleniu minimalnej ilości paliwa.

Właśnie różnice w sposobie użytkowania

przekładają się bezpośrednio na odmienne

składy chemiczne olejów silnikowych.

Silniki samochodów osobowych muszą być

lżejsze, a przez to mniejsze. Wskaźnik mocy

do pojemności jest średnio 2-3 krotnie wyż-

szy w porównaniu do silników HD (pojaz-

dów ciężarowych, szerzej użytkowych). Ze

wzoru na relację pomiędzy mocą silnika

a jego momentem wynika, że niedostatki

momentu obrotowego silniki małolitrażowe

rekompensują wyższymi prędkościami ob-

rotowymi. Jednocześnie nie jest potrzebny

zbyt wysoki moment obrotowy, ponieważ

masa pojazdu osobowego jest wielokrot-

nie niższa od masy pojazdu ciężarowego.

Wyższa prędkość obrotowa silnika wpływa

na zwiększenie obciążeń dynamicznych,

m.in. w newralgicznych miejscach napędu

rozrządu i napędu systemu wtryskowego

(które w ciężarówkach są obciążone bez

porównania mniej). Odporność chroniące-

go kluczowe elementy silnika oleju wynika

wych, najnowsze nawet do 400 000 cykli

startowych). Zmiana w konstrukcji nastą-

piła również w mechanizmie sprzęgającym.

Zębnik rozrusznika jest w tego typu rozwią-

zaniach sprzęgany z wieńcem koła zamacho-

wego zaraz po zatrzymaniu silnika, tak żeby

start mógł nastąpić natychmiast po wciśnię-

ciu dźwigni sprzęgła.

Specjalny rozrusznik jest ważnym elemen-

tem systemu Start-Stop, ale nie jedynym.

Na całość systemu składa się wiele elemen-

tów. Centralnym zespołem jest jednostka

sterująca silnika, do której trafiają wszystkie

informacje z czujników. To sterownik decy-

duje, kiedy wyłączyć, a kiedy włączyć silnik.

Do właściwego działania systemu niezbęd-

ny jest sygnał o prędkości obrotowej kół

przekazywany z jednostki sterującej ABS.

Dodatkowo na silniku jest zainstalowany

specjalny, aktywny czujnik położenia wału

korbowego.

Bardzo ważnym elementem jest także czuj-

nik stanu akumulatora, który kontroluje

stopień naładowania akumulatora oraz kie-

runek przepływu prądu. Akumulatory stoso-

wane w samochodach wyposażonych w ten

system zbudowane są w sposób pozwalający

wytrzymać cykliczną pracę i bardzo częsty

rozruch.

Kolejnym elektrycznym komponentem sa-

mochodu pomagającym zmniejszać zużycie

paliwa oraz emisję dwutlenku węgla jest

alternator. Jego wysoką sprawność udało

się osiągnąć dzięki zastosowaniu uzwojeń

o zmniejszonej rezystancji, zoptymalizowa-

niu materiałów magnetycznych, zmianie

geometrii uzwojeń oraz zastosowaniu no-

wych, wysoce efektywnych diod prostowni-

czych. Kolejną oszczędność zużycia paliwa

oraz zmniejszenia emisji CO2 pozwalają

uzyskać nowe regulatory napięcia.

Najnowsze alternatory mogą być wypo-

sażane w specjalne regulatory wyposażo-

ne w złącza do komunikacji z jednostką

sterującą silnikiem. Dzięki temu połącze-

niu można wykorzystywać zjawisko rekupe-

racji energii hamowania. Polega onona tym,

że podczas hamowania silnikiem lub lekko

wciskając pedał hamulca, sterownik silnika

daje sygnał do alternatora, aby ten zaczął ła-

dować akumulator z maksymalnym dopusz-

czalnym prądem. Tak doładowany akumu-

lator przez chwilę po hamowaniu może nie

być w ogóle ładowany, więc silnik pracuje

bez dodatkowego obciążenia.

Pojazdy wyposażone w system Start-Stop

są wyposażone w alternatory, które pozwa-

lają pracować w trybie rekuperacji. Dzięki

obu tym systemom w cyklu miejskim moż-

na zmniejszyć zużycie paliwa oraz emisję

CO2 do atmosfery o 10%. System Start-

-Stop nazywany jest często mikrohybrydą,

natomiast system Start-Stop z systemem

rekuperacji energii hamowania - mikrohy-

brydą plus.

Firma Inter-Team ma w swojej ofercie szero-

ką gamę alternatorów i rozruszników Bosch

zarówno nowych, jak i regenerowanych oraz

części do nich.