NASI DOSTAWCY
INTER-NEWS
Podobne, a jednak różne – oleje do aut
osobowych i ciężarówek
Choć mogłoby się wydawać, że oleje sil-
nikowe przeznaczone do samochodów
osobowych i ciężarowych różnią się nie-
znacznie, nie można stosować ich zamien-
nie. Dotyczy to także przypadku, gdy
mają one tę samą lepkość, np. 5W-30 czy
10W-40.
Różnice w składzie (formulacji) olejów silni-
kowych wynikają z ich docelowego zastoso-
wania. Silniki wysokoprężne samochodów
osobowych w stosunku do silników pojaz-
dów ciężarowych, mimo że jeżdżą na tym
samym paliwie, różnią się konstrukcją, roz-
miarami, a także parametrami pracy, które
są podyktowane głównie różnicami w trybie
użytkowania obydwu grup pojazdów. Sa-
mochody osobowe zazwyczaj nie przewożą
masy bliskiej dopuszczalnej masie całko-
witej pojazdu. Ich zadaniem jest zazwyczaj
wykorzystanie maksymalnych osiągów po-
jazdu – przyspieszenia i prędkości, czyli do-
starczenie kierowcy z punktu A do punktu
B w jak najkrótszym czasie. W przypadku
pojazdów ciężarowych ich realna masa oscy-
luje w okolicach dopuszczalnej masy całko-
witej, a w niektórych przypadkach zbliża się
do całkowitej masy technicznej. Najważ-
niejszym zadaniem jest podołanie wysokiej
masie całkowitej oraz praca na bardzo dłu-
gich dystansach przy jak najmniejszej awa-
ryjności i spaleniu minimalnej ilości paliwa.
Właśnie różnice w sposobie użytkowania
przekładają się bezpośrednio na odmienne
składy chemiczne olejów silnikowych.
Silniki samochodów osobowych muszą być
lżejsze, a przez to mniejsze. Wskaźnik mocy
do pojemności jest średnio 2-3 krotnie wyż-
szy w porównaniu do silników HD (pojaz-
dów ciężarowych, szerzej użytkowych). Ze
wzoru na relację pomiędzy mocą silnika
a jego momentem wynika, że niedostatki
momentu obrotowego silniki małolitrażowe
rekompensują wyższymi prędkościami ob-
rotowymi. Jednocześnie nie jest potrzebny
zbyt wysoki moment obrotowy, ponieważ
masa pojazdu osobowego jest wielokrot-
nie niższa od masy pojazdu ciężarowego.
Wyższa prędkość obrotowa silnika wpływa
na zwiększenie obciążeń dynamicznych,
m.in. w newralgicznych miejscach napędu
rozrządu i napędu systemu wtryskowego
(które w ciężarówkach są obciążone bez
porównania mniej). Odporność chroniące-
go kluczowe elementy silnika oleju wynika
wych, najnowsze nawet do 400 000 cykli
startowych). Zmiana w konstrukcji nastą-
piła również w mechanizmie sprzęgającym.
Zębnik rozrusznika jest w tego typu rozwią-
zaniach sprzęgany z wieńcem koła zamacho-
wego zaraz po zatrzymaniu silnika, tak żeby
start mógł nastąpić natychmiast po wciśnię-
ciu dźwigni sprzęgła.
Specjalny rozrusznik jest ważnym elemen-
tem systemu Start-Stop, ale nie jedynym.
Na całość systemu składa się wiele elemen-
tów. Centralnym zespołem jest jednostka
sterująca silnika, do której trafiają wszystkie
informacje z czujników. To sterownik decy-
duje, kiedy wyłączyć, a kiedy włączyć silnik.
Do właściwego działania systemu niezbęd-
ny jest sygnał o prędkości obrotowej kół
przekazywany z jednostki sterującej ABS.
Dodatkowo na silniku jest zainstalowany
specjalny, aktywny czujnik położenia wału
korbowego.
Bardzo ważnym elementem jest także czuj-
nik stanu akumulatora, który kontroluje
stopień naładowania akumulatora oraz kie-
runek przepływu prądu. Akumulatory stoso-
wane w samochodach wyposażonych w ten
system zbudowane są w sposób pozwalający
wytrzymać cykliczną pracę i bardzo częsty
rozruch.
Kolejnym elektrycznym komponentem sa-
mochodu pomagającym zmniejszać zużycie
paliwa oraz emisję dwutlenku węgla jest
alternator. Jego wysoką sprawność udało
się osiągnąć dzięki zastosowaniu uzwojeń
o zmniejszonej rezystancji, zoptymalizowa-
niu materiałów magnetycznych, zmianie
geometrii uzwojeń oraz zastosowaniu no-
wych, wysoce efektywnych diod prostowni-
czych. Kolejną oszczędność zużycia paliwa
oraz zmniejszenia emisji CO2 pozwalają
uzyskać nowe regulatory napięcia.
Najnowsze alternatory mogą być wypo-
sażane w specjalne regulatory wyposażo-
ne w złącza do komunikacji z jednostką
sterującą silnikiem. Dzięki temu połącze-
niu można wykorzystywać zjawisko rekupe-
racji energii hamowania. Polega onona tym,
że podczas hamowania silnikiem lub lekko
wciskając pedał hamulca, sterownik silnika
daje sygnał do alternatora, aby ten zaczął ła-
dować akumulator z maksymalnym dopusz-
czalnym prądem. Tak doładowany akumu-
lator przez chwilę po hamowaniu może nie
być w ogóle ładowany, więc silnik pracuje
bez dodatkowego obciążenia.
Pojazdy wyposażone w system Start-Stop
są wyposażone w alternatory, które pozwa-
lają pracować w trybie rekuperacji. Dzięki
obu tym systemom w cyklu miejskim moż-
na zmniejszyć zużycie paliwa oraz emisję
CO2 do atmosfery o 10%. System Start-
-Stop nazywany jest często mikrohybrydą,
natomiast system Start-Stop z systemem
rekuperacji energii hamowania - mikrohy-
brydą plus.
Firma Inter-Team ma w swojej ofercie szero-
ką gamę alternatorów i rozruszników Bosch
zarówno nowych, jak i regenerowanych oraz
części do nich.