Background Image
Previous Page  34 / 52 Next Page
Basic version Information
Show Menu
Previous Page 34 / 52 Next Page
Page Background

INTER-NEWS

WARSZTAT

wskazywać nierówne, poszarpane zakoń-

czenie. Złamanie lub trwałe odkształcenie

sprężyny

można również stwierdzić porów-

nując po obu stronach wysokość któregoś

z elementów nadwozia względem podłoża.

Pomiar taki ma oczywiście sens tylko wtedy,

gdy samochód stoi na poziomej nawierzch-

ni. Jak wspomnieliśmy wcześniej, dolne ta-

lerze oporowe mają często brzegi wywinięte

do góry. W powstałym w ten sposób „kieli-

chu” zbiera się mieszanina wody, piasku, soli

i innych zanieczyszczeń. Nawet jeśli kon-

struktor przewidział odpowiednie otwory

odprowadzające wodę, to najczęściej są one

przez zanieczyszczenia zwyczajnie zatyka-

ne. Dolny zwój sprężyny pracuje wówczas

w wodno-piaskowo-solnej kąpieli. Dlatego

też w celu sprawdzenia zakończenia spręży-

ny, należy usunąć zanieczyszczenia, a otwory

odprowadzające wodę udrożnić.

Sprężyny zawieszenia a korozja

Podczas kontroli należy również sprawdzić

sprężynę pod kątem korozji. Jeśli lakier,

którym sprężyna jest pokrywana w pro-

cesie produkcyjnym ulegnie uszkodzeniu,

to na jej powierzchni szybko pojawiają się

wżery korozyjne. Osłabiają one materiał

i prowadzą do utraty wymaganej sztywno-

ści sprężyny, a w skrajnych przypadkach

do jej złamania. Zniszczenie powierzchni

antykorozyjnej może być wynikiem błędów

montażowych lub destrukcyjnego działa-

nia piasku. W czasie uginania się zawie-

szenia, końcowe zwoje sprężyny ocierają

o elementy montażowe (talerze oporowe,

łożyska górnego mocowania). Jeśli w tych

miejscach znajduje się piasek, to powo-

duje on ścieranie warstwy antykorozyjnej

i materiału sprężyny. Obecność ziarenek

piasku w tych miejscach jest nieuniknio-

na, jednak gdy jest go zbyt dużo, to w po-

łączeniu z wodą i solą działa bardzo de-

strukcyjnie na współpracujące elementy.

Kolejnymi elementami, które należy

sprawdzić są amortyzatory i ich zesta-

wy ochronne.

Amortyzatory

poddajemy oględzinom

pod kątem uszkodzenia tłoczyska i ewen-

tualnych wycieków. Obecność wżerów

korozyjnych na tłoczysku prowadzi

do wycieków oleju (lub oleju i gazu),

co skutkuje szybką utratą własności tłu-

miących amortyzatora. Brak odpowied-

niego tłumienia przez amortyzatory jest

szczególnie niebezpieczny na śliskiej na-

wierzchni, w przypadku samochodów wy-

posażonych w układ zapobiegający bloko-

waniu kół przy hamowaniu (ABS). Koło,

którego drgania nie są odpowiednio tłumio-

ne, okresowo odrywa się od podłoża. Jeśli

w tym czasie hamujemy, to sterownik ABS

traktuje to jako utratę przyczepno-

ści i ogranicza na nim siłę hamo-

wania. Skutkiem tego jest znaczne

wydłużenie drogi hamowania.

Przez uszkodzone uszczelnienie

do wnętrza amortyzatora może

się dostać woda. Jeśli temperatura

spadnie poniżej zera, to woda za-

marza i uniemożliwia jakiekolwiek

ugięcie zawieszenia. Skutkiem tego

może być nawet wyrwanie elemen-

tu nadwozia, do którego przymo-

cowany jest amortyzator. Znane

są też przypadki, że woda wypeł-

niająca amortyzator spowodowała

jego rozsadzenie.

Uszkodzeniom tłoczyska można

zapobiec dbając o odpowiedni stan

zestawów ochronnych

. Zwracamy

uwagę, czy osłony nie są rozerwa-

ne, a odboje popękane. Jak poka-

zuje praktyka warsztatowa, nawet

w stosunkowo młodych pojazdach

elementy te są w opłakanym stanie

lub nie ma ich w ogóle, ponieważ zostały ro-

zerwane i wypadły na jezdnię. Za taki stan

odpowiadają między innymi trudne warun-

ki panujące zimą na drogach.

Stwierdzenie wymienionych uszkodzeń po-

szczególnych elementów zawieszenia (amor-

tyzatorów sprężyn, zestawów ochronnych)

kwalifikuje te elementy do wymiany. Trud-

ne warunki panujące na drogach w zimie

obnażają wszelkie niesprawności pojazdu.

Odpowiednio wczesne wykrycie uszkodze-

nia pozwoli ograniczyć wydatki na naprawę

(np. wymiana tylko zestawów ochronnych

zamiast amortyzatorów) i pozwoli na bez-

pieczną eksploatację samochodu.

Dlatego

KYB zaleca regularne sprawdzanie ele-

mentów zawieszenia i odpowiednio wcze-

sne usuwanie wykrytych usterek

.

Dostarczane przez KYB wysokiej jako-

ści elementy – sprężyny zawieszenia KYB

K-Flex, amortyzatory KYB, łożyska górnego

mocowania amortyzatora KYB czy zestawy

ochronne KYB posiadają jakość wyposaże-

nia fabrycznego. Jeśli zostały zamontowane

przez odpowiednio przeszkolonych mecha-

ników, w pełni przywrócą parametry eksplo-

atacyjne pojazdu do optymalnego poziomu.