INTER-NEWS
WARSZTAT
wskazywać nierówne, poszarpane zakoń-
czenie. Złamanie lub trwałe odkształcenie
sprężyny
można również stwierdzić porów-
nując po obu stronach wysokość któregoś
z elementów nadwozia względem podłoża.
Pomiar taki ma oczywiście sens tylko wtedy,
gdy samochód stoi na poziomej nawierzch-
ni. Jak wspomnieliśmy wcześniej, dolne ta-
lerze oporowe mają często brzegi wywinięte
do góry. W powstałym w ten sposób „kieli-
chu” zbiera się mieszanina wody, piasku, soli
i innych zanieczyszczeń. Nawet jeśli kon-
struktor przewidział odpowiednie otwory
odprowadzające wodę, to najczęściej są one
przez zanieczyszczenia zwyczajnie zatyka-
ne. Dolny zwój sprężyny pracuje wówczas
w wodno-piaskowo-solnej kąpieli. Dlatego
też w celu sprawdzenia zakończenia spręży-
ny, należy usunąć zanieczyszczenia, a otwory
odprowadzające wodę udrożnić.
Sprężyny zawieszenia a korozja
Podczas kontroli należy również sprawdzić
sprężynę pod kątem korozji. Jeśli lakier,
którym sprężyna jest pokrywana w pro-
cesie produkcyjnym ulegnie uszkodzeniu,
to na jej powierzchni szybko pojawiają się
wżery korozyjne. Osłabiają one materiał
i prowadzą do utraty wymaganej sztywno-
ści sprężyny, a w skrajnych przypadkach
do jej złamania. Zniszczenie powierzchni
antykorozyjnej może być wynikiem błędów
montażowych lub destrukcyjnego działa-
nia piasku. W czasie uginania się zawie-
szenia, końcowe zwoje sprężyny ocierają
o elementy montażowe (talerze oporowe,
łożyska górnego mocowania). Jeśli w tych
miejscach znajduje się piasek, to powo-
duje on ścieranie warstwy antykorozyjnej
i materiału sprężyny. Obecność ziarenek
piasku w tych miejscach jest nieuniknio-
na, jednak gdy jest go zbyt dużo, to w po-
łączeniu z wodą i solą działa bardzo de-
strukcyjnie na współpracujące elementy.
Kolejnymi elementami, które należy
sprawdzić są amortyzatory i ich zesta-
wy ochronne.
Amortyzatory
poddajemy oględzinom
pod kątem uszkodzenia tłoczyska i ewen-
tualnych wycieków. Obecność wżerów
korozyjnych na tłoczysku prowadzi
do wycieków oleju (lub oleju i gazu),
co skutkuje szybką utratą własności tłu-
miących amortyzatora. Brak odpowied-
niego tłumienia przez amortyzatory jest
szczególnie niebezpieczny na śliskiej na-
wierzchni, w przypadku samochodów wy-
posażonych w układ zapobiegający bloko-
waniu kół przy hamowaniu (ABS). Koło,
którego drgania nie są odpowiednio tłumio-
ne, okresowo odrywa się od podłoża. Jeśli
w tym czasie hamujemy, to sterownik ABS
traktuje to jako utratę przyczepno-
ści i ogranicza na nim siłę hamo-
wania. Skutkiem tego jest znaczne
wydłużenie drogi hamowania.
Przez uszkodzone uszczelnienie
do wnętrza amortyzatora może
się dostać woda. Jeśli temperatura
spadnie poniżej zera, to woda za-
marza i uniemożliwia jakiekolwiek
ugięcie zawieszenia. Skutkiem tego
może być nawet wyrwanie elemen-
tu nadwozia, do którego przymo-
cowany jest amortyzator. Znane
są też przypadki, że woda wypeł-
niająca amortyzator spowodowała
jego rozsadzenie.
Uszkodzeniom tłoczyska można
zapobiec dbając o odpowiedni stan
zestawów ochronnych
. Zwracamy
uwagę, czy osłony nie są rozerwa-
ne, a odboje popękane. Jak poka-
zuje praktyka warsztatowa, nawet
w stosunkowo młodych pojazdach
elementy te są w opłakanym stanie
lub nie ma ich w ogóle, ponieważ zostały ro-
zerwane i wypadły na jezdnię. Za taki stan
odpowiadają między innymi trudne warun-
ki panujące zimą na drogach.
Stwierdzenie wymienionych uszkodzeń po-
szczególnych elementów zawieszenia (amor-
tyzatorów sprężyn, zestawów ochronnych)
kwalifikuje te elementy do wymiany. Trud-
ne warunki panujące na drogach w zimie
obnażają wszelkie niesprawności pojazdu.
Odpowiednio wczesne wykrycie uszkodze-
nia pozwoli ograniczyć wydatki na naprawę
(np. wymiana tylko zestawów ochronnych
zamiast amortyzatorów) i pozwoli na bez-
pieczną eksploatację samochodu.
Dlatego
KYB zaleca regularne sprawdzanie ele-
mentów zawieszenia i odpowiednio wcze-
sne usuwanie wykrytych usterek
.
Dostarczane przez KYB wysokiej jako-
ści elementy – sprężyny zawieszenia KYB
K-Flex, amortyzatory KYB, łożyska górnego
mocowania amortyzatora KYB czy zestawy
ochronne KYB posiadają jakość wyposaże-
nia fabrycznego. Jeśli zostały zamontowane
przez odpowiednio przeszkolonych mecha-
ników, w pełni przywrócą parametry eksplo-
atacyjne pojazdu do optymalnego poziomu.