Background Image
Previous Page  31 / 52 Next Page
Basic version Information
Show Menu
Previous Page 31 / 52 Next Page
Page Background

WARSZTAT

INTER-NEWS

Szczegółowa instrukcja wymiany paska

rozrządu - Ford Focus 2.0 l 16V o kodach

silnika EDDB, EDDC, EDDD

Dzięki popularności na rynku pierwotnym

jak i wtórnym Ford Focus stał się jednym

z najchętniej wybieranych pojazdów kom-

paktowych. Dwulitrowy silnik benzynowy

jest trwały, a dzięki elastyczności daje wie-

le pozytywnych wrażeń. Napęd rozrządu

w opisywanym silniku jest realizowany

za pomocą paska rozrządu, gdzie w trakcie

jego wymiany mogą powstać istotne błędy

wynikające z nieprawidłowego montażu.

Aby operacja ta przebiegła bezproblemowo,

eksperci ContiTech Power Transmission

Group przedstawiają szczegółową instruk-

cję, w której „krok po kroku” wyjaśniają

procedurę prawidłowej wymiany paska.

Producent zaleca sprawdzenie i jeśli to ko-

nieczne, wymianę paska rozrządu oraz rolki

napinającej co 160.000 km, lub przed upły-

wem 10 lat.

Wskazówka: Podczas wymiany paska roz-

rządu, powinny zostać również wymienio-

ne napinacz, rolka prowadząca i pompa

wody również powinny zostać wymienio-

ne. Mimo, iż pompa wody napędzana jest

paskiem wielorowkowym, a nie paskiem

rozrządu, to jednak w tym silniku napinacz

paska rozrządu jest zamocowany do pompy

wody. W przypadku późniejszego uszkodze-

nia pompy wody, procedura wymiany musi

być powtórzona przy użyciu nowych części,

ponieważ Ford zabrania ponownego użycia

starego paska rozrządu w takiej sytuacji.

Konieczne jest zatem, aby zmienić pompę

wody, jako część zestawu, w celu uniknięcia

późniejszych awarii, co wiąże się z niepo-

trzebnymi kosztami.

Czas wymiany trwa 2,2 godziny.

Prawidłowy montaż wymaga zastosowania

następujących narzędzi specjalnych:

1. Blokada wałków rozrządu - OE (303-

376)

2. Trzpień ustalający wału korbowego -

OE (303-574)

3. Uchwyt koła zębatego - OE (205-072)

Prace przygotowawcze:

• Zidentyfikować pojazd przy użyciu

kodu silnika.

• Odłączyć akumulator pojazdu.

• Nie obracać wału korbowego lub wał-

ka rozrządu, gdy pasek rozrządu został

ściągnięty.

• Wykręcić świece zapłonowe, aby moż-

na było łatwiej obracać silnikiem.

• Obracać silnik w normalnym kierunku

obrotów (w prawo).

• Obracać silnik TYLKO kołem zębatym

wału korbowego, a nie na innymi koła-

mi zębatymi.

• Zwrócić uwagę na wszystkie momenty

dokręcania.

• Podnieść i podeprzeć przód pojazdu,

tak aby odprężyć przednie mocowanie

(poduszkę) silnika.

UWAGA: Przed odłączeniem akumulatora

zapisać lub zapamiętać kod radia.

Zdemontować: Zbiorniczek płynu wspoma-

gania układu kierowniczego (nie odłączać

przewodów), pasek układu pomocniczego,

zbiorniczek płynu chłodzącego (węże nie

muszą być odłączone), koło pasowe pom-

py wody, górną i dolną pokrywę rozrzą-

du, przednią poduszkę silnika, wspornik

silnika, środkową osłonę rozrządu, świece

zapłonowe, osłonę termiczną, wąż od od-

powietrzenia skrzyni korbowej i pokrywę

głowicy. (Wskazówka dotycząca kolejności

odkręcania! Odkręcać na krzyż od zewnątrz

do wewnątrz.)

1. Ustawić znaki odniesienia w położenie

GMP 1 cylindra.

2. sunąć blokadę wałków rozrządu - OE

(303-376) w wałki (Zdj. 1 i 2).

3. Zamontować trzpień ustalający wału

korbowego - OE (303-574). Aby to zro-

bić należy wykręcić zaślepkę z boku

bloku silnika i w to miejsce wkręcić

trzpień (Zdj. 3 i 4). Obserwować znaki

odniesienia na kole pasowym wału kor-

bowego (Zdj. 5 - następna strona).

4. Odkręcić śrubę rolki napinającej i zwol-

nić naprężenie paska rozrządu wzglę-

Zdj. 1

Zdj. 2

Zdj. 3

Zdj. 4