WARSZTAT
INTER-NEWS
Szczegółowa instrukcja wymiany paska
rozrządu - Ford Focus 2.0 l 16V o kodach
silnika EDDB, EDDC, EDDD
Dzięki popularności na rynku pierwotnym
jak i wtórnym Ford Focus stał się jednym
z najchętniej wybieranych pojazdów kom-
paktowych. Dwulitrowy silnik benzynowy
jest trwały, a dzięki elastyczności daje wie-
le pozytywnych wrażeń. Napęd rozrządu
w opisywanym silniku jest realizowany
za pomocą paska rozrządu, gdzie w trakcie
jego wymiany mogą powstać istotne błędy
wynikające z nieprawidłowego montażu.
Aby operacja ta przebiegła bezproblemowo,
eksperci ContiTech Power Transmission
Group przedstawiają szczegółową instruk-
cję, w której „krok po kroku” wyjaśniają
procedurę prawidłowej wymiany paska.
Producent zaleca sprawdzenie i jeśli to ko-
nieczne, wymianę paska rozrządu oraz rolki
napinającej co 160.000 km, lub przed upły-
wem 10 lat.
Wskazówka: Podczas wymiany paska roz-
rządu, powinny zostać również wymienio-
ne napinacz, rolka prowadząca i pompa
wody również powinny zostać wymienio-
ne. Mimo, iż pompa wody napędzana jest
paskiem wielorowkowym, a nie paskiem
rozrządu, to jednak w tym silniku napinacz
paska rozrządu jest zamocowany do pompy
wody. W przypadku późniejszego uszkodze-
nia pompy wody, procedura wymiany musi
być powtórzona przy użyciu nowych części,
ponieważ Ford zabrania ponownego użycia
starego paska rozrządu w takiej sytuacji.
Konieczne jest zatem, aby zmienić pompę
wody, jako część zestawu, w celu uniknięcia
późniejszych awarii, co wiąże się z niepo-
trzebnymi kosztami.
Czas wymiany trwa 2,2 godziny.
Prawidłowy montaż wymaga zastosowania
następujących narzędzi specjalnych:
1. Blokada wałków rozrządu - OE (303-
376)
2. Trzpień ustalający wału korbowego -
OE (303-574)
3. Uchwyt koła zębatego - OE (205-072)
Prace przygotowawcze:
• Zidentyfikować pojazd przy użyciu
kodu silnika.
• Odłączyć akumulator pojazdu.
• Nie obracać wału korbowego lub wał-
ka rozrządu, gdy pasek rozrządu został
ściągnięty.
• Wykręcić świece zapłonowe, aby moż-
na było łatwiej obracać silnikiem.
• Obracać silnik w normalnym kierunku
obrotów (w prawo).
• Obracać silnik TYLKO kołem zębatym
wału korbowego, a nie na innymi koła-
mi zębatymi.
• Zwrócić uwagę na wszystkie momenty
dokręcania.
• Podnieść i podeprzeć przód pojazdu,
tak aby odprężyć przednie mocowanie
(poduszkę) silnika.
UWAGA: Przed odłączeniem akumulatora
zapisać lub zapamiętać kod radia.
Zdemontować: Zbiorniczek płynu wspoma-
gania układu kierowniczego (nie odłączać
przewodów), pasek układu pomocniczego,
zbiorniczek płynu chłodzącego (węże nie
muszą być odłączone), koło pasowe pom-
py wody, górną i dolną pokrywę rozrzą-
du, przednią poduszkę silnika, wspornik
silnika, środkową osłonę rozrządu, świece
zapłonowe, osłonę termiczną, wąż od od-
powietrzenia skrzyni korbowej i pokrywę
głowicy. (Wskazówka dotycząca kolejności
odkręcania! Odkręcać na krzyż od zewnątrz
do wewnątrz.)
1. Ustawić znaki odniesienia w położenie
GMP 1 cylindra.
2. sunąć blokadę wałków rozrządu - OE
(303-376) w wałki (Zdj. 1 i 2).
3. Zamontować trzpień ustalający wału
korbowego - OE (303-574). Aby to zro-
bić należy wykręcić zaślepkę z boku
bloku silnika i w to miejsce wkręcić
trzpień (Zdj. 3 i 4). Obserwować znaki
odniesienia na kole pasowym wału kor-
bowego (Zdj. 5 - następna strona).
4. Odkręcić śrubę rolki napinającej i zwol-
nić naprężenie paska rozrządu wzglę-
Zdj. 1
Zdj. 2
Zdj. 3
Zdj. 4