WARSZTAT
INTER-NEWS
by: 1 etap dokręcania - 2 Nm.; 2 etap
dokręcania - 7 Nm.), świece zapłono-
we, górną osłonę rozrządu (10 Nm.)
wraz z dolną osłoną rozrządu (7 Nm.),
koło pasowe pompy wody (24 Nm.),
pasek napędu pomocniczego, śruby po-
duszki silnika (śruby - 48 Nm.; nakręt-
ki - 80 Nm., śruby wspornika silnika
- 50 Nm.) i poduszkę silnika.
10. Zapisać wymianę oryginalnego paska
rozrządu ContiTech na dostarczonej
naklejce i umieść ją w komorze silnika.
(Zdj. 15).
11. Uruchomić silnik lub wykonać jazdę
próbną.
Zdj. 15
Sprężyny zimą
Warunki
atmosferyczne
panujące
na naszych drogach w miesiącach zimo-
wych są bardzo trudne zarówno dla kie-
rowców, jak i samochodów, gdyż często
na jezdni zalega śnieg i lód. Aby zapewnić
bezpieczny ruch pojazdów, służby drogo-
we starają się skutecznie oczyścić drogi.
Jedną z metod jest posypywanie
nawierzchni solą lub polewanie jej
wodnym roztworem soli. Sól jest
do tego celu powszechnie używa-
na, ponieważ jest stosunkowo ta-
nia i powoduje roztopienie śniegu
i lodu do temperatur -18° C. Po-
wstająca w wyniku działania soli
miękka masa łatwo daje się usunąć
z jezdni przy pomocy pługów, przez
co droga jest „czarna” i bezpieczna
dla ruchu. Powszechne jest także
posypywanie dróg piaskiem polep-
szającym przyczepność na śliskiej
nawierzchni.
Niestety, metody te mają skutki uboczne.
Sól działa bardzo destrukcyjnie zarówno
na nawierzchnię dróg, jak i na metalowe
elementy samochodów. Nawet dobrze za-
bezpieczone powłokami antykorozyjnymi
elementy podwozia i nadwozia poddają się
z biegiem czasu niszczącemu działaniu wody
z solą. Piasek dostaje się między wszelkie ele-
menty ruchome, powodując ich przyspie-
szone zużycie.
Drugim „zimowym” czynnikiem mającym
negatywny wpływ na trwałość pojazdu jest
stan nawierzchni dróg. Jeszcze w trakcie
zimy lub bezpośrednio po jej zakończeniu
można zaobserwować pojawienie się w asfal-
cie licznych ubytków, popularnie zwanych
przełomami.
Powstają one poprzez wnikanie wody
w szczeliny materiału, z którego wykonana
jest nawierzchnia. Jeśli temperatura spadnie
poniżej zera, woda ta zamarza powodując
coraz większe pękanie nawierzchni. Powsta-
ją w ten sposób tzw. „przełomy”, mające po-
stać dużych wyrw w nawierzchni drogi. Co
więcej, przełomy są często wypełnione wodą
i kierowca może ich po prostu nie zauważyć.
Wpadnięcie koła w taką wyrwę powodu-
je powstanie dużych naprężeń udarowych,
które mogą uszkodzić elementy zawieszenia.
Szczególnie podatne na tego typu uszkodze-
nia są następujące elementy: amortyzatory,
sprężyny, przeguby kuliste i inne elemen-
ty znajdujące się w zawieszeniu, np. tuleje
metalowo – gumowe, łożyska czy zestawy
ochronne amortyzatorów. Dlatego
ważne
jest, aby w czasie wizyty pojazdu w ser-
wisie (podczas okresowego przeglądu lub
przy okazji innych napraw) dokonać kon-
troli elementów zawieszenia pod kątem
takich „zimowych” uszkodzeń
. Dogod-
nym momentem na przegląd zawieszenia
jest wymiana opon z zimowych na letnie.
Użytkownik pojazdu może też z własnej ini-
cjatywy poprosić serwis o dokonanie takie-
go sprawdzenia.
Na co zwracać uwagę podczas przeglądu?
Jakie są typowe uszkodzenia bę-
dące skutkiem działania czynni-
ków zimowych?
Sprężyny zawieszenia a pęknięcia
Aby zapewnić dobry dostęp do ele-
mentów zawieszenia, najlepiej pod-
nieść samochód i zdemontować
koła. Pierwszymi elementami, które
poddajemy oględzinom są spręży-
ny. Duże naprężenia powstające,
gdy koło wpadnie w przełom, mogą
spowodować
pęknięcie sprężyny
.
Pęknięcia takie powstają najczęściej
w skrajnych zwojach. Dlatego też
należy zwrócić szczególną uwagę
na zakończenia sprężyn. Końcowe zwoje
sprężyn znajdują się w odpowiednich gniaz-
dach, gumowych poduszkach lub talerzach
oporowych. Elementy te mogą utrudniać
badanie wzrokowe. Przykładowo, w wielu
pojazdach wyposażonych w zawieszenie typu
MacPherson, dolny zwój sprężyny jest cał-
kowicie zasłonięty przez wywinięte do góry
brzegi talerza oporowego. Końce sprężyn
w procesie produkcyjnym są równo obci-
nane, dlatego na złamanie jej końca
może