Background Image
Previous Page  33 / 52 Next Page
Basic version Information
Show Menu
Previous Page 33 / 52 Next Page
Page Background

WARSZTAT

INTER-NEWS

by: 1 etap dokręcania - 2 Nm.; 2 etap

dokręcania - 7 Nm.), świece zapłono-

we, górną osłonę rozrządu (10 Nm.)

wraz z dolną osłoną rozrządu (7 Nm.),

koło pasowe pompy wody (24 Nm.),

pasek napędu pomocniczego, śruby po-

duszki silnika (śruby - 48 Nm.; nakręt-

ki - 80 Nm., śruby wspornika silnika

- 50 Nm.) i poduszkę silnika.

10. Zapisać wymianę oryginalnego paska

rozrządu ContiTech na dostarczonej

naklejce i umieść ją w komorze silnika.

(Zdj. 15).

11. Uruchomić silnik lub wykonać jazdę

próbną.

Zdj. 15

Sprężyny zimą

Warunki

atmosferyczne

panujące

na naszych drogach w miesiącach zimo-

wych są bardzo trudne zarówno dla kie-

rowców, jak i samochodów, gdyż często

na jezdni zalega śnieg i lód. Aby zapewnić

bezpieczny ruch pojazdów, służby drogo-

we starają się skutecznie oczyścić drogi.

Jedną z metod jest posypywanie

nawierzchni solą lub polewanie jej

wodnym roztworem soli. Sól jest

do tego celu powszechnie używa-

na, ponieważ jest stosunkowo ta-

nia i powoduje roztopienie śniegu

i lodu do temperatur -18° C. Po-

wstająca w wyniku działania soli

miękka masa łatwo daje się usunąć

z jezdni przy pomocy pługów, przez

co droga jest „czarna” i bezpieczna

dla ruchu. Powszechne jest także

posypywanie dróg piaskiem polep-

szającym przyczepność na śliskiej

nawierzchni.

Niestety, metody te mają skutki uboczne.

Sól działa bardzo destrukcyjnie zarówno

na nawierzchnię dróg, jak i na metalowe

elementy samochodów. Nawet dobrze za-

bezpieczone powłokami antykorozyjnymi

elementy podwozia i nadwozia poddają się

z biegiem czasu niszczącemu działaniu wody

z solą. Piasek dostaje się między wszelkie ele-

menty ruchome, powodując ich przyspie-

szone zużycie.

Drugim „zimowym” czynnikiem mającym

negatywny wpływ na trwałość pojazdu jest

stan nawierzchni dróg. Jeszcze w trakcie

zimy lub bezpośrednio po jej zakończeniu

można zaobserwować pojawienie się w asfal-

cie licznych ubytków, popularnie zwanych

przełomami.

Powstają one poprzez wnikanie wody

w szczeliny materiału, z którego wykonana

jest nawierzchnia. Jeśli temperatura spadnie

poniżej zera, woda ta zamarza powodując

coraz większe pękanie nawierzchni. Powsta-

ją w ten sposób tzw. „przełomy”, mające po-

stać dużych wyrw w nawierzchni drogi. Co

więcej, przełomy są często wypełnione wodą

i kierowca może ich po prostu nie zauważyć.

Wpadnięcie koła w taką wyrwę powodu-

je powstanie dużych naprężeń udarowych,

które mogą uszkodzić elementy zawieszenia.

Szczególnie podatne na tego typu uszkodze-

nia są następujące elementy: amortyzatory,

sprężyny, przeguby kuliste i inne elemen-

ty znajdujące się w zawieszeniu, np. tuleje

metalowo – gumowe, łożyska czy zestawy

ochronne amortyzatorów. Dlatego

ważne

jest, aby w czasie wizyty pojazdu w ser-

wisie (podczas okresowego przeglądu lub

przy okazji innych napraw) dokonać kon-

troli elementów zawieszenia pod kątem

takich „zimowych” uszkodzeń

. Dogod-

nym momentem na przegląd zawieszenia

jest wymiana opon z zimowych na letnie.

Użytkownik pojazdu może też z własnej ini-

cjatywy poprosić serwis o dokonanie takie-

go sprawdzenia.

Na co zwracać uwagę podczas przeglądu?

Jakie są typowe uszkodzenia bę-

dące skutkiem działania czynni-

ków zimowych?

Sprężyny zawieszenia a pęknięcia

Aby zapewnić dobry dostęp do ele-

mentów zawieszenia, najlepiej pod-

nieść samochód i zdemontować

koła. Pierwszymi elementami, które

poddajemy oględzinom są spręży-

ny. Duże naprężenia powstające,

gdy koło wpadnie w przełom, mogą

spowodować

pęknięcie sprężyny

.

Pęknięcia takie powstają najczęściej

w skrajnych zwojach. Dlatego też

należy zwrócić szczególną uwagę

na zakończenia sprężyn. Końcowe zwoje

sprężyn znajdują się w odpowiednich gniaz-

dach, gumowych poduszkach lub talerzach

oporowych. Elementy te mogą utrudniać

badanie wzrokowe. Przykładowo, w wielu

pojazdach wyposażonych w zawieszenie typu

MacPherson, dolny zwój sprężyny jest cał-

kowicie zasłonięty przez wywinięte do góry

brzegi talerza oporowego. Końce sprężyn

w procesie produkcyjnym są równo obci-

nane, dlatego na złamanie jej końca

może